Pyroclocks

roel_tje

VWC lid
Hallo, ik heb bezoek gehad van een drietal hele fijne mensen die vuurwerk blijkbaar belangrijker vinden dan een politiebureau dat de hele dag open is voor aangifte.. Dit topic heb ik niet gestart voor commentaar ivm dit voorval en om die reden vraag ik hierbij de mods om berichten die niet op onderstaande vragen ingaan te verwijderen.

Ze hebben 50m. Visco, 15m. Quickfuse en 200 pyroclocks in beslag genomen. Ik heb inmiddels te horen gekregen dat de rol met visco en de rol met quickfuse verboden zijn. De pyroclocks moesten ze nog verder onderzoeken. Kan ik de pyroclocks terug verwachten? Dat verwacht ik omdat ze dat naar mijn idee niet onder een bepaald stuk vuurwerk kunnen scharen en dus geen wet hebben die dit product verbied. Iemand van jullie die hier wat over kan zeggen?

Heeft iemand ook een idee wat ik aan straf kan verwachten voor de tot nu toe in beslag genomen artikelen? De straffen op fora heb ik al gelezen dus graag een reele schatting die gebaseerd is op door jou meegemaakte feiten..

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Greetz, Roel..

Ze hebben 50m. Visco, 15m. Quickfuse en 200 pyroclocks in beslag genomen. Ik heb inmiddels te horen gekregen dat de rol met visco en de rol met quickfuse verboden zijn. De pyroclocks moesten ze nog verder onderzoeken. Kan ik de pyroclocks terug verwachten? Dat verwacht ik omdat ze dat naar mijn idee niet onder een bepaald stuk vuurwerk kunnen scharen en dus geen wet hebben die dit product verbied. Iemand van jullie die hier wat over kan zeggen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Greetz, Roel..

Ik ben bang dat je de pyroclocks niet terug gaat zien.. Pyroclocks vallen volgens de wet onder wapens en munitie. Qua straffen kan ik je niet helpen, daar heb ik geen ervaring mee. Is trouwens voor het eerst dat ik hoor dat er iemand is opgepakt met Quickmatch, visco en pyroclocks.

Sterkte ermee! :thumbsup:

Quickfuse valt onder 1.3G.Dus prof. Over het visco en de clocks zou ik me niet te druk over maken.
Over het algemeen had je niet echt 'shocking' vuurwerk stock in huis.
Persoonlijk denk ik dat je het gewoon kwijt bent en er niets meer van hoort.

Persoonlijk denk ik dat je het gewoon kwijt bent en er niets meer van hoort.

Dat zou heeeel goed kunnen.

Ik denk ook dat dat quickfuse (wat inderdaad 1.3G is) het meest 'risicovolle' was. Dat visco en die pyroclocks zullen wellicht meevallen. Ik verbaas me er zéér over dat justitie iemand oppakt die randzaken als lont aanbiedt. Maar ja, ik weet al langer dat justitie hun prioriteiten op het gebied van vuurwerk aan het verplaatsen is van handelaarniveau naar consumentenniveau.

Ik hoop voor je dat je er nooit meer iets van hoort. Als je wél iets hoort, zal het waarschijnlijk een boete (schikkingsvoorstel) zijn. Heeft de politie het daarover met je gehad?
Het schikkingsvoorstel zou alle kanten op kunnen gaan. Mogelijk ben jij de eerste ooit die voor dit soort vergrijpen (lonten) gepakt wordt. Boete van 200 tot 500 euro? Ik gok maar wat - denk dat niemand het nauwkeurig kan zeggen.

@sunseeker, thx voor je reactie.. Kun je me vertellen waarom pyroclocks onder wapens/munitie zou vallen en als je dat kan vertellen, heb je er dan ook een citaat uit ons geliefde wetboek waaruit jou stelling blijkt? De spullen zijn vorige week vrijdag meegenomen en eergisteren waren ze nog steeds niet erachter of de pyroclocks wel/niet mochten... Mocht het kloppen wat jij zegt, dan zouden ze dat toch al lang hebben moeten weten?

@corne, bedankt voor je reactie, iig een beetje goede hoop gegeven.. ;-)

@darksoul, thx voor je reacie, ik kan je vertellen dat ik deze spullen alleen voor eigen gebruik heb gekocht en geen enkel artikel verhandelde. Ik werk zelf bij een vw winkel, wilde echt een show gaan weggeven en dacht deze dingen leuk te kunnen gebruiken. Als ze me wat geven, dan is het dus echt alleen voor bezit. €200 tot 500 kan ik mee leven maar ik denk toch dat ik de verwachting van corne prefereer (haha)

@sunseeker, thx voor je reactie.. Kun je me vertellen waarom pyroclocks onder wapens/munitie zou vallen en als je dat kan vertellen, heb je er dan ook een citaat uit ons geliefde wetboek waaruit jou stelling blijkt? De spullen zijn vorige week vrijdag meegenomen en eergisteren waren ze nog steeds niet erachter of de pyroclocks wel/niet mochten... Mocht het kloppen wat jij zegt, dan zouden ze dat toch al lang hebben moeten weten?

Dit werd me laatst verteld in de chatbox, op de frontpage :wink: Degene die het me vertelde was RedBaron. Zelf kan ik er weinig over vertellen, omdat ik me nooit in pyroclocks heb verdiept :p
Het best kan je RedBaron even een berichtje sturen, die heeft er genoeg verstand van :) Hier is zn profiel: http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/member.php?u=293

:bye:

Dit werd me laatst verteld in de chatbox, op de frontpage :wink: Degene die het me vertelde was RedBaron. Zelf kan ik er weinig over vertellen, omdat ik me nooit in pyroclocks heb verdiept :p
Het best kan je RedBaron even een berichtje sturen, die heeft er genoeg verstand van :) Hier is zn profiel: http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/member.php?u=293

:bye:

Ik wacht even af of redbaron dit bericht zelf ziet, door zijn reactie in dit topic kunnen andere mensen meelezen en reageren.. Helpen we elkaar ook nog een beetje, mocht iemand in de toekomst een zelfde probleem krijgen..

Edit: ik heb redbaron maar even een pm gedaan met vraag om dit topic door te lezen en hier te reageren.. @redbaron, alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik zal je vraag van de classificering van pyroclocks volgende week eens voorleggen aan een doorgewinterde pyrotechnicus :) Hopen dat hij antwoord kan geven!
(Ben er zelf ook wel benieuwd naar namelijk.)

Pyroclocks zijn 1.4S geclassificeerd. Dus weinig mis mee. Maar of je ze ook in bezit mag hebben in Nederland kan ik geen duidelijkheid over geven.Een collega werd gecontroleerd en had 600 clocks bij en mocht door gaan.
Maar ik weet nu niet of je ze wel of niet mag hebben.
Goede vraag.Ik ga dat verder uit zoeken

Ik ben aan de ene kant blij dat er iemand eindelijk eens "gepakt" is met lont, en pycoclocks. Nu hoop ik dan ook eindelijk dat men hier eens wakker wordt geschud is. En beseft dat het gewoon strafbaar is omdat soort zaken als particulier (zonder vergunningen e.d) te kopen, te koop aan te bieden, en in huis te hebben!

Ja het is wel degelijk strafbaar om Pyroclocks in huis te hebben. Deze vallen onder de wet wapens en munitie. En wordt dus strenger bestraft! Classificatie doet hier niet terzake Corné. Immers een kist kogels vallen ook onder 1.4S. En dat is ook strafbaar om die zonder de juiste papieren en redenen in bezit te hebben. Indien iets niet in het vuurwerkbesluit is opgenomen vallen explosieven en\of hulpmiddelen onder de wet wapens en munitie. Als wij een bestelling pyroclocks doen bij de fabrikant er van (Monetti) Dan moeten wij ook een speciaal transport (en papieren) regelen voor deze vertragers, een transport dat gelijk staat als het transport van munitie.

Feit dat ik nu zeg dat ik blij ben, is omdat er nu waarschijnlijk eens duidelijkheid in komt voor degene die dit nog niet wisten. Ik ben echt niet blij dat je gepakt ben, laat dat duidelijk zijn. :wink:

Aan de andere kant 200 Pyroclocks... de politie en\of rechter in je zaak kan zich natuurlijk wel de vraag aan jou gaan stellen: Wat moest u met zoveel pyroclocks...?

Ik kan je vertellen dat je voor 15 meter quickmatch officieel 950 euro boete moet betalen. Bron: http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@152076/richtlijn_voor_3/

Over het visco en de pyroclocks kan ik je niets vertellen (visco waarschijnlijk lagere geldboete dan voor quickmatch). Ik zou het persoonlijk echt belachelijk vinden als je hier een te grote geldboete of erger voor zou krijgen. Het mag dan weliswaar onder de wet wapens en munitie vallen, maar in principe heb je iets onschuldigs in huis en ze moeten dan ook niet puur naar de wetgeving kijken vind ik. Ik denk dan ook dat ze met een schikkingsvoorstel komen, maar zeker weten doe ik het uiteraard niet.

Laatst bewerkt:
Na een tweetal uurtjes speurwerk door diverse wetten, regelgeving en andere richtlijnen ben ik tot hetvolgende gekomen:

ADR -en UN-classificatie:
Conform de Dangerous Good List behoren Pyroclock's tot de ADR-classificatie 1.4S
Conform de 'Product Safety Data Sheet' vallen Pyroclock's onder UN-nummer 0432

Wet wapens en munitie
Onderstaande wetsartikelen zijn in chronologische volgorde opgesomd om zo tot de uiteindelijke, dan wel meest juiste definitie van Pyroclock's te komen.

Artikel 1.3°
"Vuurwapen: een voorwerp bestemd of geschikt om projectielen of stoffen door een loop af te schieten..."
Een Pyroclock kan volgens dit artikel als 'loop' worden gezien waardoor stoffen (sassen) doorheen worden geschoten.

Artikel 1.3°
"...waarvan de werking berust op het teweegbrengen van een scheikundige ontploffing of een andere scheikundige reactie".
Dit zou volgens dit artikel kunnen worden beschouwd als het ontbranden van het sas in een Pyroclock.

Artikel 2.1°
"Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën [opsomming]."

Artikel 2.7°
"Voorwerpen bestemd voor het treffen van personen of zaken door vuur of door middel van ontploffing..."
Pyroclock's zijn pyrotecnische (hulp)middelen en zijn niet bestemd voor het treffen van personen.

Artikel 2.7°
"..met uitzondering van explosieven voor civiel gebruik indien met betrekking tot deze explosieven erkenning is verleend overeenkomstig de Wet explosieven voor civiel gebruik."

Kort samengevat: Een Pyroclock kan niet worden gedefineerd in de 'Wet wapens en munitie'.
Ook biedt deze wet geen definitieve uitkomst om Pyroclock's onder een bepaalde noemer te scharen.

Artikel 2.7 verwijst naar de 'Wet explosieven voor civiel gebruik'.

Wet explosieven voor civiel gebruik (WECG)

Artikel 1°
"In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: [opsomming]"
Lid a t/m j zijn relevant voor continueering.

Lid d is het meest relevant:
"Explosieven: alle stoffen en voorwerpen die in de "United Nations Recommendations on the transport of dangerous goods" - dat wil zeggen: de door de Commissie van Deskundigen inzake het Vervoer van Gevaarlijke Stoffen van de Verenigde Naties vastgestelde aanbevelingen, zoals die door die organisatie zijn gepubliceerd en zoals die op de datum van aanneming van richtlijn nr. 93/15/EEG zijn gewijzigd (ST/SG/AC.10/1/REV.7; United Nations, New York, 1991) - als dusdanig worden omschreven en aldaar zijn ingedeeld in klasse 1;"

Artikel 2.1°
"Deze wet is niet van toepassing op..."
Artikel 2.1b°
"...pyrotechnische artikelen, die zijn aangewezen..."
Artikel 2.1b.1°
"...in bijlage I bij richtlijn nr. 2004/57/EG van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 23 april 2004 betreffende het identificeren van pyrotechnische voorwerpen en bepaalde munitie voor de doeleinden van richtlijn nr. 93/15/EEG van de Raad betreffende de harmonisatie van de bepalingen inzake het in de handel brengen van en de controle op explosieven voor civiel gebruik (PbEU L 127)"

Richtlijn 93/15/EEG
1) "Richtlijn 93/15/EEG is van toepassing op explosieve materialen en voorwerpen die als dusdanig worden beschouwd in de „United Nations Recommendations on the transport of dangerous goods” en in die aanbevelingen zijn ingedeeld in klasse 1. Pyrotechnische voorwerpen zijn echter uitdrukkelijk uitgesloten van de werkingssfeer van die richtlijn".

Richtlijn 94/55/EG, houdende derde aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 94/55/EG van de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg omschrijft UN nummers 0428, 0429, 0430, 0431, 0432 alsvolgt:
Voorwerpen die pyrotechnische stoffen bevatten en zijn bestemd voor technische doeleinden zoals ontwikkeling van warmte of gassen, toneeleffecten, enz.
Opmerking: Deze benaming omvat niet de volgende voorwerpen: elke soort munitie; FAKKELS VOOR VLIEGTUIGEN; GRONDFAKKELS; HANDSEINMIDDELEN; KABELSNIJDERS, ONTPLOFBAAR; KLINKNAGELPATRONEN; KNALSEINEN VOOR SPOORWEGDOELEINDEN; ONTSPANNINGSONTSTEKERS,
Opnieuw een bevestiging dat Pyroclock's niet kunnen worden aangemerkt als munitie.

In Bijlage I van Richtlijn 2004/57/EG staat een opsomming van 'Voorwerpen die in de betreffende aanbevelingen van de Verenigde Naties als pyrotechnisch of munitie beschouwd worden'. Een verwijzing naar de Pyroclock is terug te vinden in Bijlage I. Niet benoemd als offciële artikelaanduiding, maar met het corresponderende UN-nummer, namelijk: 0432 met als omschrijving 'Pyrotechnische voorwerpen voor technische doeleinden'.

Echter beweert Artikel 2.1 van de WECG dat alle berustende bepalingen onder Artikel 1 (lid a t/m j) niet van toepassing zijn op al deze voorwerpen. Hierdoor kan het gebruik van Pyroclock's niet strafbaar worden gesteld in deze.

Samenvatting
Pyroclock's zijn ADR-geclassificeerd als 1.4 S en dragen UN-nummer 0432.
Voor o.a. UN-nummer 0432 geldt de WECG niet. Hiervoor is momenteel dus geen erkenning/vergunning nodig omtrent het gebruik. Dat kan in de toekomst veranderen en dat hangt samen met het invoeren van de Europese richtlijn voor Pyrotechnische artikelen (2007/23/EG), kort de "Pyro Richtlijn". Als gevolg van deze richtlijn moeten vanaf 4 Juli 2013 artikelen met de UN-nummers 0431 en 0432 voorzien worden van een CE keurmerk. Daarvoor zullen deze artikelen worden ingedeeld in de categorie P1 of P2.

Dat UN-nummer 0432 is vrijgesteld van de WECG wil niet zeggen dat ze dan ook zonder meer opgeslagen kunnen worden! Ook voor deze UN-nummers geldt dat men hier o.a. een milieuvergunning en opslagvergunning moet aanvragen.

Eindconclusie
Het bezitten en gebruik van Pyroclock's is

- krachtens Artikel 2.7 van de Wet wapens en munitie, niet strafbaar;
- krachtens Artikel 2.1 van de Wet explosieven voor civiel gebruik; niet strafbaar;
- krachtens Richtlijn 2004/57/EG 127/79 Bijlage I ingevolge UN0432, niet strafbaar

Het vervoeren en opslaan van Pyroclock's is zonder mileuvergunnig en andere benodigde papieren verboden en strafbaar.

Bronnen:

- Product Safety Data Sheet
- Dangerous Goods List
- Wet wapens en minutie
- Wet explosieven voor civiel gebruik
- Richtlijn 2004/57/EG
- Richtlijn 94/55/EG
- Infomil

En nu gaik maar 'ns pitten.

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren een brief binnen gekregen. Een voorstel tot het betalen van €400,- of niet betalen en het laten voorkomen... Dit is misschien voor jullie wel intressante info aangezien dit topic anders zo'n open einde had.

€400 is nogal wat in mijn beleving. Visco is namelijk theoretisch legaal (maas in de wet). Clocks zijn een beetje grijs vlak. Alleen de quickmatch was duidelijk illegaal prof spul.
Daar zal de boete dan ook grotendeels op gebaseerd zijn lijkt me? Kun je dit bevestigen/ ontkrachten?

€400 is nogal wat in mijn beleving. Visco is namelijk theoretisch legaal (maas in de wet). Clocks zijn een beetje grijs vlak. Alleen de quickmatch was duidelijk illegaal prof spul.
Daar zal de boete dan ook grotendeels op gebaseerd zijn lijkt me? Kun je dit bevestigen/ ontkrachten?

Maar je moet volgens de wet 900 euro boete betalen voor 15 meter quickfuse,
ik zou akkoord gaan tenzij je een goede reden hebt om dit niet te doen.

Nee, maar dan beken je wel dat je schuldig bent en als je niet wist dat die dingen verboden waren (zijn ook op een niet nader te noemen bij de meeste wel bekende nederlandse site te koop...) kun je dat wel uitleggen als je het laat voorkomen. En gezien alle verwarrende berichten hier in dit topic, zou ik het mooi voor laten komen. Hoger zal je boete ook niet worden, dus wat heb je te verliezen?

Nee, maar dan beken je wel dat je schuldig bent en als je niet wist dat die dingen verboden waren (zijn ook op een niet nader te noemen bij de meeste wel bekende nederlandse site te koop...) kun je dat wel uitleggen als je het laat voorkomen. En gezien alle verwarrende berichten hier in dit topic, zou ik het mooi voor laten komen. Hoger zal je boete ook niet worden, dus wat heb je te verliezen?
Een paar honderd euro, als onderstaande quote klopt;

Maar je moet volgens de wet 900 euro boete betalen voor 15 meter quickfuse,
ik zou akkoord gaan tenzij je een goede reden hebt om dit niet te doen.

Plus dat het een hele hoop gedoe opleverd..

Dat zijn de maximale boetes en die zullen ze alleen pas opleggen als het je zoveelste keer is... Maargoed, ik hoef niet te beslissen dus ik vind het prima zo!

Back
Bovenaan