PvdD wil vuurwerk rond oud en nieuw beperken

Wordt het een beetje zat dat dieren partijen zeiken dat vuurwerk zo, hard is.

Uhm, dagelijks zijn er in natuur gebieden genoeg "extreme geluiden" te horen.

Vuurwerk gebeurt maar 1 keer per jaar, dus ze moeten simpelweg niet zeiken.

Goed gezegd ! Ik vind dit ook , die ene keer per jaar en dan zeuren om dieren ... ouderen vind ik een ander verhaal als ik weet dat er een ouderen flat is zal ik daar niet uren gaan stoken !

Lege parkeerplaatsen zonder auto's op industrie terreinen zijn ook lekker hoor.

Wat mij betreft maakt een (echt) goede onweersbui meestal meer herrie en flitsen dan het meeste vuurwerk. Dus misschien wordt het eens tijd dat we dat soort ongewenste natuurverschijnselen gaan verbieden in bepaalde gebieden ;)

nou, mijn oma die gaat ook wel buiten staan om een stukje siervuurwerk te zien op oudjaars avond. maar die zit er niet op te wachten als er jochies met het water nog achter de oren heel de dag voor hun raam gaan staan knallen. oma heeft namelijk 85 jaar zich in het zweet gewerkt om dit land weer mee op te bouwen en is nu wel toe aan een beetje rust op d'r oude dag. (vind ik niet heel vreemd)

de hertjes die 3 km verderop staan, hebben er helemaal niet voor gekozen om tussen die paar hekjes te staan en geen kant op te kunnen, of je vriendelijk te vragen of je een stukje verderop wil gaan staan, omdat ze alles beter horen en er koppijn van krijgen.

wij liefhebbers vinden het vanzelfsprekend om er rekening mee te houden, de plaatselijke doorsnede puber, die nog vlinders onder moeders eigen rok zou gooien, denkt nergens bij na en gaat daar wel bij die hertjes staan.

het gaat niet om je eigen referentiekader bij de wet, het gaat er om de samenleving leefbaar te houden.

@jupilerfreak: angststoornis bij ouderen? waar haal je dat vandaan? omdat hun prikkelverwerking voort langzamer gaat, en het daarom ook moeilijker word om deze te plaatsen?

Ik zei als het tot overmatige angst leidt bij een specifieke gebeurtenis, in dit geval dus oud en nieuw. Dan kan er goed sprake zijn van een aanpassingsstoornis ja.

Dan ben ik blij dat jouw oma mijn oma niet is zeg. En dat de oudjes hier gezellig samen naar het vuurwerk staan te kijken.

Ik wil aanmerken dat er nu een discussie ontstaat, omdat er sprake is van een verschil van referentiekaders. Denk je nou echt dat mensen door verboden beter gaan nadenken over wat ze doen? Met een verbod onderdruk je hoogstens ongewenst gedrag, dit werkt dus averechts ten opzichte van gedragsverandering. Daar zijn vrijwel alle leertheoretici het over eens.

Als ik jou een verbod op leg om je schoenen aan te trekken, doe je dat dan blindelings of vraag je je af waarom ik jou dat verbod op leg? En als je je dat dan afvraagt, heb je dan liever een goede uitleg waarom ik je verbied je schoenen uit te trekken of neem je genoegen met de mededeling dat er nu eenmaal een verbod is en gehoorzaam je mij blindeling?

Je moet dus uitleggen wáárom je op bepaalde plaatsen beter geen vuurwerk af kan steken in plaats van maar strooien met verboden. Dat is de meest effectieve manier om een positieve gedragsverandering door te voeren.

Leuk dat je mij persoonlijk aanspreekt op mijn oma. Goede zet. Zo dwing je echt respect af.. O ja mijn oma is niet eens dement het was enkel een voorbeeld.
Af en toe zouden mensen hier hun roze vuurwerkbril ook eens af moeten zetten. Zodra het woord vuurwerk en verbod in 1 zin staan worden die artikelen of meningen de grond in geboord terwijl sommige onderwerpen en voorstellen niet eens zo onredelijk zijn.

Een verdere uitleg over waarom iets niet mag lijkt me duidelijk? Waarom? omdat dieren er last van ondervinden. Omdat oudere mensen er van kunnen schrikken of er last van hebben.

Ik kan jou trouwens ook in een hokje van 20 vierkante meter zetten en je de hele dag met je grootste angst gaan confronteren omdat ik dat leuk vind. Dan piep je ook wel anders.

Verder sluit ik mij aan bij de mening van Vincemeister.

Laatst bewerkt:
Leuk dat je mij persoonlijk aanspreekt op mijn oma. Goede zet. Zo dwing je echt respect af.. O ja mijn oma is niet eens dement het was enkel een voorbeeld.
Af en toe zouden mensen hier hun roze vuurwerkbril ook eens af moeten zetten. Zodra het woord vuurwerk en verbod in 1 zin staan worden die artikelen of meningen de grond in geboord terwijl sommige onderwerpen en voorstellen niet eens zo onredelijk zijn.

Een verdere uitleg over waarom iets niet mag lijkt me duidelijk? Waarom? omdat dieren er last van ondervinden. Omdat oudere mensen er van kunnen schrikken of er last van hebben.

Ik kan jou trouwens ook in een hokje van 20 vierkante meter zetten en je de hele dag met je grootste angst gaan confronteren omdat ik dat leuk vind. Dan piep je ook wel anders.

Verder sluit ik mij aan bij de mening van Vincemeister.

Volgens mij begin je zelf te vertellen over je oma. Mag ik dan niet aangeven dat ik blij ben dat onze beide oma's verschillend zijn? Zou wat zijn zeg, dat we dezelfde oma hebben. Dan zou je familie van mij zijn.

Je spreekt over een gehele groep man. Volgens mij heb je zelf niet eens door hoe ernstig je alle ouderen over één kam scheert. Dat noem je dus stigmatiseren en ik heb je al eerder uitgelegd dat dat ronduit slecht is om te doen.

Ja er zijn ouderen die angst kunnen hebben voor vuurwerk, maar dat wil niet zeggen dat alle ouderen angst ervaren door vuurwerk. Er zijn namelijk ook zat ouderen die vuurwerk wél leuk vinden. Ik vind niet dat je een verbod uit mag vaardigen op basis van stigma's.

Want laten we het anders stellen. We gaan stigmatiseren ten opzichte van Marokkanen. Het is een klein gedeelte dat zich ernstig misdraagt. Moeten we daarom dan ook meteen maar een fokverbod voor Marokkanen invoeren? Nee, want dat wordt dus als uiterst stigmaticerend = discriminerend gezien.

Een bejaardenflat in Schiedam wordt geterroriseerd door een valse hond. De oudjes durven hun huis nauwelijks meer uit. 'Mensen zijn gebeten, ik ben aangevlogen en heb in de plantbak gelegen', vertelt bewoonster Greta Schaap.
De bejaarde vrouw woont naar eigen zeggen in een fijne bejaardenflat. 'Vroeger was het hier gezellig, maar nu durft niemand meer buiten zitten. De hond terroriseert iedereen.

Diepe wonden
'Het is een schrikbewind hier', aldus een andere bewoner die gebeten is door het dier. De hond was alleen thuis en had de deur open gekregen. Hij liep op de galerij en hapte onverwachts toe. 'Ik heb er drie maanden mee gelopen voordat de diepe wonden geheeld waren, vertelt de bejaarde man. De bewoners weten precies wanneer de hond uitgelaten wordt en dan gaan zij hun flatjes niet meer uit.

Hond is er nog steeds
De woningstichting en de politie zijn al gewaarschuwd maar doen volgens de bewoners weinig. Er zijn wel gesprekken geweest, maar dat had weinig effect, de hond is er nog steeds.

De politie zegt de zaak in onderzoek te hebben.De eigenaresse van de hond was niet bereikbaar voor commentaar.

Binnenkort komt er dus ook een verbod op alle honden, zeker in de buurt van 55+ en verzorgingswoningen. Dit wordt een dilemma voor de PvdD!

Wel een slimme hond! Dat hij zomaar de deur openkrijgt! Maar ehh, ik vind het ok dat ze verboden vuurwerk gebieden willen maken bijv. op schoolpleinen, bejaardentehuizen, bossen en winkelcentra, maar er zijn genoeg andere dingen waar honden van schrikken en dat willen ze niet beperken of verbieden.

Kansloos idee weer van ze.
Sorry hoor.... maar waar moet ik dan vuurwerk gaan afsteken ?
Overal heb je tegenwoordig 65+ woningen , dierenasiels, Kinder opvang en ga zo maar door.

Hun vinden dat vuurwerk een soort van overlast is.
Dus hoe de regels nu zijn, wordt juist dat overlast gespreid over de gehele wijk.
Als je iedereen bij elkaar gaat zetten, omdat ze het ergens anders niet mogen doen, zal de overlast op die ene plek juist erger worden.
Ik weet niet wie van de PVDD dit idee heeft bedacht, maar ik zeg met zn alles stoken voor haar of zijn deur dan maar ? want ik mag het over een aantal jaar niet meer doen.

Gelukkig hebben ze maar 2 zetels en denk ik dus dat het plan weer weinig kan van slagen zal hebben.

Gr stefan

ze noemen dit gewoon een ballonetje opgooien krijgen ze weinig commentaar voeren ze het in ,dan gaan ze steeds verder bv niet meer van10:00 tot 02:00.maar van2355 tot24:15 etc.en voordat we het weten staan we met oud en nieuw met sterretjes langs de weg:frusty::frusty::frusty::frusty:

Waarom vind je vuurwerk verbieden op een schoolplein okee dan Bram?

Persoonlijk zie ik liever dat ze staan te stoken op een schoolplein in de buurt dan dat ze dat langs drukke verkeerswegen doen. In grote steden lenen pleintjes zich absoluut beter dan drukke of smalle straten. Maar in een rustig nieuwbouw zijn straten wat breder en overzichtelijker en dan kan je wel gewoon op straat stoken.

Vorig jaar heb ik ook aapjes weggestuurd die langs een drukke weg stonden te stoken. Ze konden nergens anders heen dan nabij gelegen pleintjes. Een verbod op stoken op schoolpleinen zou er in sommige wijken op neer komen dat de jeugd helemaal nergens terecht kan :bonk:

Volgens mij begin je zelf te vertellen over je oma. Mag ik dan niet aangeven dat ik blij ben dat onze beide oma's verschillend zijn? Zou wat zijn zeg, dat we dezelfde oma hebben. Dan zou je familie van mij zijn.

Je spreekt over een gehele groep man. Volgens mij heb je zelf niet eens door hoe ernstig je alle ouderen over één kam scheert. Dat noem je dus stigmatiseren en ik heb je al eerder uitgelegd dat dat ronduit slecht is om te doen.

Ja er zijn ouderen die angst kunnen hebben voor vuurwerk, maar dat wil niet zeggen dat alle ouderen angst ervaren door vuurwerk. Er zijn namelijk ook zat ouderen die vuurwerk wél leuk vinden. Ik vind niet dat je een verbod uit mag vaardigen op basis van stigma's.

Want laten we het anders stellen. We gaan stigmatiseren ten opzichte van Marokkanen. Het is een klein gedeelte dat zich ernstig misdraagt. Moeten we daarom dan ook meteen maar een fokverbod voor Marokkanen invoeren? Nee, want dat wordt dus als uiterst stigmaticerend = discriminerend gezien.

Doe maar net of je gek bent en fantaseer lekker verder.:p Vond het leuk om mensen te laten happen want ik geef er namelijk helemaal niks om maar wij kunnen zo voor altijd door blijven gaan.:cool:

Waarom vind je vuurwerk verbieden op een schoolplein okee dan Bram?

Persoonlijk zie ik liever dat ze staan te stoken op een schoolplein in de buurt dan dat ze dat langs drukke verkeerswegen doen. In grote steden lenen pleintjes zich absoluut beter dan drukke of smalle straten. Maar in een rustig nieuwbouw zijn straten wat breder en overzichtelijker en dan kan je wel gewoon op straat stoken.

Vorig jaar heb ik ook aapjes weggestuurd die langs een drukke weg stonden te stoken. Ze konden nergens anders heen dan nabij gelegen pleintjes. Een verbod op stoken op schoolpleinen zou er in sommige wijken op neer komen dat de jeugd helemaal nergens terecht kan :bonk:

Omdat op schoolpleinen anders na O&N vele weigeraars liggen, kinderen kunnen die oprapen en ermaa gaan stunten. Ik woon in Rijswijk , eigenlijk een buitenwijk van Den Haag. Hier zien wij vooral dat vernielers en opstandige mensen zich hier verzamelen en rotzooi gaan trappen. Natuurlijk moet de gemeente het gaan bepalen vanwege de veiligheid, en niet de regering zelf of het ministerie aangezien hun alles over één kam scheren.

Stigmatiseren is niet goed, maar zoals ik jou tekst lees, mis ik een stukje acceptatie. Het roept het idee op alsof je slachtoffer bent van zo een idee van de pvdd.
Zie het eens vanaf de andere kant, leef je eens in, in wat de mensen beleven die niet op vuurwerk zitten te wachten. Hoe voel jij je als je gedwongen word om naar 's werelds meest saaie museum en daar heel de dag MOET blijven, word je ook zeker niet vrolijk van!

Oud en nieuw moet voor iedereen leuk zijn, of je nou van vuurwerk houd of niet. Als we mekaar nou eens wat meer in de waarden laten en wat meer respect hebben voor elkaar dan kan dat ook!

Stigmatiseren is niet goed, maar zoals ik jou tekst lees, mis ik een stukje acceptatie. Het roept het idee op alsof je slachtoffer bent van zo een idee van de pvdd.
Zie het eens vanaf de andere kant, leef je eens in, in wat de mensen beleven die niet op vuurwerk zitten te wachten. Hoe voel jij je als je gedwongen word om naar 's werelds meest saaie museum en daar heel de dag MOET blijven, word je ook zeker niet vrolijk van!

Oud en nieuw moet voor iedereen leuk zijn, of je nou van vuurwerk houd of niet. Als we mekaar nou eens wat meer in de waarden laten en wat meer respect hebben voor elkaar dan kan dat ook!

Heb je een verbod nodig om inlevingsvermogen te hebben in een ander?
Zo ja, dan is geen sprake van empathie aangezien empathie altijd gebaseerd is op acceptatie en respect. Daar is bij een verbod dus geen sprake van.

Dus je kan dat verbod opleggen, maar daarmee leer je die gasten nog steeds geen empathie met de medemens aan. Dat is ook de reden dat ik een verbod veel te simplistisch vind. Voor gedragsverandering is meer nodig dan simpelweg een verbod en een straf als het verbod overtreden wordt.

Omdat op schoolpleinen anders na O&N vele weigeraars liggen, kinderen kunnen die oprapen en ermaa gaan stunten. Ik woon in Rijswijk , eigenlijk een buitenwijk van Den Haag. Hier zien wij vooral dat vernielers en opstandige mensen zich hier verzamelen en rotzooi gaan trappen. Natuurlijk moet de gemeente het gaan bepalen vanwege de veiligheid, en niet de regering zelf of het ministerie aangezien hun alles over één kam scheren.

Ik ben enigszins bekend met regio Haaglanden en de mentaliteit daar. Goed om een nuance aan te brengen.

Ik neem aan dat je wel enigszins weet hoe het Laakkwartier of de Schilderswijk eruit zien. Veel oude en relatief smalle straten en doorgaand verkeer. Waar zou volgens jou de jeugd in de wijken dan wel terecht kunnen als ze niet op pleintjes mogen stoken?

Back
Bovenaan