Programma 2011

Hier wat extra informatie over de mascleta's, die tijdens Fallas de Valencia worden afgeschoten uiteraard. Misschien wel leuk om te lezen voor Fallas gangers, of voor niet-Fallas gangers. Informatie komt van de officiële site, en voor 't gemak zal ik 't eventjes vertalen.

Origineel

A thunderous daytime display based on the most powerful fireworks currently available: the "masclets".

The mascletà itself is like a concert of gunpowder: pyrotechnicians carefully study the rhythm of firework sequences, launches and whistles, combining them in a spectacular crescendo that concludes with the "terremoto" (earthquake): hundreds of “masclets” exploding on the ground simultaneously. All of this happens in barely six or seven minutes.

There is no fireworks display comparable to a “mascletà” and the emotions it arouses can only be understood by experiencing it at least once.

The City Council of Valencia organizes a calendar of "mascletaes" from the 1st of March to St. Joseph’s Day (19th March), at the Plaza del Ayuntamiento, the city's urban centre. At 2 o' clock in the afternoon, thousands and thousands of people congregate there, every day, to witness a unique event that should not be missed by anyone who plans to experience the genuine Fallas atmosphere.

Vertaald

Een onweer-achtige overdagse vertoning gebaseerd op het meest krachtige vuurwerk dat momenteel verkrijgbaar is: De Mascleta's.
De mascleta zelf is een soort concert van buskruit. Pyrotechnici bestuderen zorgvuldig het ritme van vuurwerk; fluiten, lanceringen, om ze zo te combineren in een spectaculaire crescendo (in de muziek een aansterkend, harder wordend geluid) die ze doet aansluiten op de 'terremoto' (aardbeving): Honderden Mascleta's die tegelijkertijd exploderen op de grond. Dit allemaal gebeurt binnen amper zes tot zeven minuten.
Er is geen vuurwerk vertoning te vergelijken met een mascleta en de emoties die het met zich meebrengt is enkel te begrijpen door het minstens eenmalig mee te maken.

De gemeenteraad van Valencia organiseert een kalender van mascletas vanaf 1 Maart tot St.Josephs dag (19 Maart), op het stadhuisplein ( NB: Ayuntamiento betekent gemeente, en een plaza is een plein in het Spaans.) Om 2 uur 's Middags, verenigen er zich duizenden en duizenden mensen, om dit unieke evenement mee te maken dat niet gemist mag worden door iedereen die de algemene Fallas atmosfeer wil meemaken.

Ik hoop dat jullie dit leuk vonden om te lezen. De vertaling heb ik zelf gedaan, maar gezien het feit dat ik ook maar een 'kind' ben kan er best een foutje in zitten! De vertaling van 'plaza del ayuntamiento' kon ik ook zelf doen gezien het feit dat ik al voor het 3e jaar Spaans heb. :p

Concert van buskruit?? In de tijd van de engreallat klopte dit maar nu is het enige buskruit wat er op het plein nog gebruikt word de drijflading van het arial vuurwerk. De rest is toch echt Flash

Concert van buskruit?? In de tijd van de engreallat klopte dit maar nu is het enige buskruit wat er op het plein nog gebruikt word de drijflading van het arial vuurwerk. De rest is toch echt Flash

Ja je kan best gelijk hebben hoor, maar ik heb gewoon vertaald wat er stond en dat is gunpowder ofwel buskruit :wink:.

Back
Bovenaan