Proef met vuurwerkdetectiesysteem (Sliedrecht)

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
SLIEDRECHT Gemeente Sliedrecht heeft onlangs een vuurwerkdetectiesysteem geïnstalleerd. Met dit systeem is het mogelijk om binnen een paar seconden tot op een paar meter nauwkeurig te zien waar in het dorp vuurwerk wordt afgestoken. Daardoor kunnen politie en opsporingsambtenaren sneller en gerichter optreden. Zo hoopt de gemeente de overlast van vuurwerk tegen te kunnen gaan. Het systeem wordt geïnstalleerd voor een proefperiode van drie jaar.

De bedoeling van het systeem is om vuurwerkoverlast beter in kaart te brengen en beter te bestrijden. Ook kunnen overlastveroorzakers sneller worden gepakt. In verschillende gemeenten is al ervaring op gedaan met dit systeem en heeft het geleid tot minder overlast. De apparatuur staat opgesteld op flatgebouwen in de buurt. Daar zijn decibelmeters neergezet die signalen doorgeven aan een app. Met die app kunnen politie en opsporingsambtenaren a la minute zien waar illegaal vuurwerk wordt afgestoken. Doordat het systeem ook het aantal decibellen toont, kan het onderscheid maken tussen legaal en illegaal vuurwerk. Ook maakt het systeem het mogelijk om hotspots in wijken in beeld te krijgen. Daar kan dan extra handhaving langs gestuurd worden.

Burgemeester Bram van Hemmen: ,,Met dit systeem hebben we elk rotje in het snotje. Ik verwacht dat we met dit systeem gerichter kunnen optreden en dat we daardoor op termijn de overlast van vuurwerk effectief kunnen bestrijden: of het nu gaat om schade, geluidoverlast of om letsel."

Bron

*zucht* het wel bekende 'systeem' wat al meerdere malen nutteloos blijkt te zijn... En toch nog op andere plaatsen implementeren...

Edit; en ligt het nu aan mij of is dat hele decibel meten ook echt niet handig? Decibellen hebben toch ook met afstand te maken? Hoe verder weg de knal is hoe minder decibellen de meters meten? Correct me if I'm wrong...
en afstand meten op geluid? Moet dat niet met sonar of iets in die richting?

U ziet ik heb een hele hoop twijfels.

De werking van het systeem is relatief eenvoudig. Op moment X gaat er een stuk vuurwerk af. De knal wordt door 3 sensoren gemeten. Omdat de locatie van de sensoren bij het systeem bekend zijn kan aan de hand van de meting uitgepeild worden waar de knal, ongeveer, geweest is. Het gaat dus niet om de individuele sensor, maar om de samenwerking tussen meerdere sensoren.

Voor de pakkans in het jaar van introductie zal het waarschijnlijk weinig uitmaken. Doe je het een aantal jaar, dan zul je op een gegeven moment een heel aardig beeld hebben welke plekken in een gemeente populair zijn, en met een beetje creativiteit waar de stokers ongeveer wonen.

Of het niet goedkoper is om eens een gesprek te voeren met de wijkagent, die de meeste plekken ook zal kennen laat ik in het midden....

Maar moet je het 'vermogen' van de knal origineel daar niet voor weten? Hoe kun je anders weten hoe groot de afval van de db's is? Want zodra de knal buiten deze 3 sensors is ontvangt de dichts bijzijnde sensor de knal het hardst... en de rest van de sensoren volgt, net zoals het zou zijn als de knal binnen het gebied van de 3 sensors is.

Ik geloof het best allemaal ik vraag me alleen af hoe zoiets nu zou moeten werken...

Maar moet je het 'vermogen' van de knal origineel daar niet voor weten? Hoe kun je anders weten hoe groot de afval van de db's is? Want zodra de knal buiten deze 3 sensors is ontvangt de dichts bijzijnde sensor de knal het hardst... en de rest van de sensoren volgt, net zoals het zou zijn als de knal binnen het gebied van de 3 sensors is.

Ik geloof het best allemaal ik vraag me alleen af hoe zoiets nu zou moeten werken...

Dat kan je ook met de combinatie van de 3 of meer sensoren doen. Stel ik sta naast sensor 1 en laat een rotje knallen dan zal sensor 1 dat als een heel sterk signaal opvatten, en dat geluid zal bijna niet gemeten worden door sensor 2 en 3.. Dus ze weten hoe dichtbij de knal bij sensor 1 was dankzij triangulatie en de sterkte kunnen ze dan in perspectief zetten.

Overigens gaat het volgens mij ook niet om hoe luid de knal is maar meer om de locaties.. Mensen die nooit op dezelfde plek afschieten zul je dus lastig pakken maar mensen zijn vaak gewoonte dieren.

En wat moet dat weer gaan kosten?!

Tienduizenden euro's waarschijnlijk. Echt ziek dat voor zoiets geld voor beschikbaar is....

Dat kan je ook met de combinatie van de 3 of meer sensoren doen. Stel ik sta naast sensor 1 en laat een rotje knallen dan zal sensor 1 dat als een heel sterk signaal opvatten, en dat geluid zal bijna niet gemeten worden door sensor 2 en 3.. Dus ze weten hoe dichtbij de knal bij sensor 1 was dankzij triangulatie en de sterkte kunnen ze dan in perspectief zetten.

Overigens gaat het volgens mij ook niet om hoe luid de knal is maar meer om de locaties.. Mensen die nooit op dezelfde plek afschieten zul je dus lastig pakken maar mensen zijn vaak gewoonte dieren.

Ja ik begrijp het triangulatie verhaal, echter als het buiten deze triangel gebeurd dan pikt alsnog 1 sensor de knal harder op dan de andere twee, en dus is de locatie niet te bepalen in mijn ogen?

Ja ik begrijp het triangulatie verhaal, echter als het buiten deze triangel gebeurd dan pikt alsnog 1 sensor de knal harder op dan de andere twee, en dus is de locatie niet te bepalen in mijn ogen?

Geluid heeft een vaste snelheid dus volgens mij kan je daarmee zelfs buiten de triangel de locatie bepalen.

het gaat niet om hoe hard een sensor de knal opvangt, maar wanneer de sensor de knal op vangt.
dit werk ook als de knal buiten de driehoek is waar de sensoren staan.
het gaat er puur om wanneer een sensor wordt aangesproken, omdat geluid een vaste snelheid heeft kan je door de tijd die tussen het aanspreken van de sensoren zit de locatie bepalen.
bij normaal siervuurwerk zal de druk die de knal veroorzaakt te verwaarlozen zijn, maar als je een salute oid laat af gaan, hoor je dit als een doffe knal in de wijde omtrek, de verstoring in de lucht (lees geluidsgolven) valt bij een flinke knal na enkele kilometers nog te meten.
wel wordt het aantal decibel dat per sensor is opgevangen doorgegeven.

Back
Bovenaan