Politieke steun voor Vuurwerkmanifest oogartsen

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
11 februari 2016

Politieke steun voor Vuurwerkmanifest oogartsen

GroenLinks, Partij voor de Dieren, 50PLUS en de Staatkundig Gereformeerde Partij hebben zich achter het Vuurwerkmanifest geschaard van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. De oogartsen beijveren zich hiermee voor een verbod op consumentenvuurwerk. Het aantal organisaties dat het manifest steunt is toegenomen van 18 in december tot 680 nu. Ook 27.000 particulieren ondertekenden.

© Shutterstock © Shutterstock
Naast de KNMG en de LHV hebben zich ook medisch-wetenschappelijke verenigingen, zoals die van de kinderartsen, de jeugdartsen en de plastisch chirurgen, solidair verklaard met de oogartsen. Volgens initiatiefnemer Tjeerd de Faber, oogarts bij Het Oogziekenhuis in Rotterdam, ‘begint er iets te kantelen. Medici kunnen eigenlijk niet anders concluderen dan dat er een verbod moet komen op consumentenvuurwerk’.

De Faber is deze week in Mexico op het wereldcongres voor oogheelkunde en spreekt op een sessie over oogletsel door vuurwerk. ‘Artsen uit landen die geen consumentenvuurwerk toestaan, weten niet wat ze zien. In Australië ging het al dertig jaar geleden in de ban, daar zijn het beelden uit de oude doos.’

De oogartsen willen de argumenten aanleveren voor een verbod op vuurwerk dat door consumenten wordt afgestoken. ‘We registreren letselcijfers sinds 2008. Er verandert maar heel weinig. Ruim de helft van de slachtoffers is omstander, ruim de helft van de slachtoffers is kind. En we weten nu dat elk uur dat afsteken wordt gedoogd gelijkstaat aan anderhalf blind oog.’ De Faber vindt het belangrijk ook buiten de spreekkamer actief te zijn: ‘Als je echt een probleem ziet, moet je je patiënten en de overheid waarschuwen. Ik vind het niet gewoon dat een feestje tijdens oud en nieuw elk jaar weer vijfhonderd gewonden oplevert.’ De artsen zijn niet tegen professionele vuurwerkshows.

Eva Nyst

www.vuurwerkmanifest.nl

Lees ook:

Artsen pleiten voor verbod consumentenvuurwerk - 21 december 2015

http://www.medischcontact.nl/Actuee...eke-steun-voor-Vuurwerkmanifest-oogartsen.htm

als ruim de helft van de slachtoffers omstander is en de helft van de slachtoffers kind dan zou het moeten zijn dat alle omstander slachtoffers kind zijn. Een kind mag geen immers geen vuurwerk afsteken en moet dus wel omstander zijn.
Dat zou dus inhouden dat er in de opvoeding nog wel iets te halen valt als het gaat om preventie?
greetzz

Ik vrees dat er een verbod binnenkort niet meer te voorkomen is, we moeten tegengas blijven geven doen we dit niet is het snel afgelopen

Word hier gewoon verdrietig van....als iedereen die naar vuurwerk kijkt gewoon een bril op zou zetten zou er ook niemand meer blind worden.

Ik werd dit jaar ook weer uitgelachen door een groepje jeugd omdat ik een bril op had,nog geen 10 minuten later schiet er een stuk gips van een nitraat tegen de bril aan.....toen was ik dus echt wel blij zeg maar.

Word hier gewoon verdrietig van....als iedereen die naar vuurwerk kijkt gewoon een bril op zou zetten zou er ook niemand meer blind worden.

Ik werd dit jaar ook weer uitgelachen door een groepje jeugd omdat ik een bril op had,nog geen 10 minuten later schiet er een stuk gips van een nitraat tegen de bril aan.....toen was ik dus echt wel blij zeg maar.

Je hebt helemaal gelijk, van mij apart is een vuurwerkbril verplicht bij het afsteken van vuurwerk. Helaas zijn oogartsen nogal kortzichtig waardoor ze zelf nooit met deze oplossing zouden komen...

Dit soort topics zorgt altijd voor stress boosheid agressie berisping etc omdat de liefhebber weet hoe het zit, vaak in topics aangegeven/aangetoond maar er word door de anti club overheengewalsd.mocht er een lijst bestaan net als de bijt lijst voor honden bv een doden en gewonden lijst staat vuurwerk echt niet bij de eerste 5, al wil de anti club dat graag iedereen laten geloven.ik zelf weet er zo al een paar die hoger op de lijst staan bv thuis klussen of verkeers deelname ook werkongevallen ik noem maar bv skiën.

we hebben al genoeg ingeleverd!
afsteektijden, babypijltjes, romeinse kaarsen.
de laatste jaren is er een daling te zien met het aantal slachtoffers.
opdonderen met dat manifest!!!:mad:

Ik word steeds dankbaarder dat ik een vakantiehuis heb over de grens vier ik daar wel oud en nieuw bah ze weten niet van op houden ik hoop wel dat als na het verbod de tegenstanders er dan ook zijn met de problemen.

Stel je ook even alle verkooppunten schadevrij, en ik las verleden jaar een stukje op net kan het niet terug 123 vinden dat ging over China.
Wij nemen het vuurwerk van hun dus import, maar China zegt neem jij niets meer van mij dan neem ik ook minder van jullie. gezellig he nederland

Daar komt bij ik heb de jaren 70 en 80 compleet meegemaakt staat nog op me netvlies, toen wel moeilijker om zelf dingen te bouwen nu internet dus walhalla. Dan ging echt alles er aan bushokjes telefooncellen cellen voor politie ambu en brandweer winkelruiten 1985 hadden we een mooie kop in de krant 5 miljoen schade !

Wat en hoe denken zulke mensen, gaan ze in de woonkamer staan met foei foei ze luisteren niet ik hoor een knal. En verbaasd kijken ze gehoorzamen niet. Je mag het niet zeggen maar ik weet zeker door het geknutsel wat dan ontstaat en vw over de grens dat er dan doden vallen, dan machtstrijd als vroeger 3a4 honderd strijkers in een tennisbal tapen etc etc en dan aan steken en gooien op juiste moment al ging niet elke strijker op dezelfde tijd af dus veel in mijn kring zonder.....en wie maakt de hardst knallende

ik snap ook niet waarom er geen tegenactie komt. en nu niet zeggen dat er achter de schermen veel gedaan wordt. wat dan, er maar klakkeloos mee in stemmen dat bepaalde stukken vuurwerk van de markt gehaald worden. bpn, vuurwerkcheck, en waar zijn ze druk mee bezig, zorgen dat de boetes hoger worden als je een potje van de aldi of lidl in duitsland koopt. nog even en we kunnen al ons vuurwerk daar gaan halen.

Een eventueel verbod is onvermijdelijk denk ik als ik de berichten zo lees in het nieuws. De importeurs richten zich nu ook al op Duitsland. Denk aan Lesli, Vuurwerkmania en vast nog wel meer. Risico spreiding denk ik persoonlijk. Zou wat zijn als dat verbod er komt dan kunnen veel importeurs inpakken tenzij ze alleen spul voor shows gaan leveren. Mocht dat verbod er wel komen, dan zal Duitsland toch een belangrijke afzet markt zijn voor de Nederlandse importeurs.

Nou moet je dit ook niet meer geven dat dat het is he?

De partijen die zich hebben aangesloten hebben in totaal 11 zetels van de 150 zetels in het kabinet...
En als ik de lijst bekijk, dan zijn het voor de hand liggende partijen/organisaties die zich hebben aangesloten. Als iedereen op persoonlijk vlak ook nog tekent, incluis de hele verdere familie dan stelt het echt niets voor. 45 verschillende oogorganisaties, dierenverenigingen, etc etc..

Los ervan vind ik wel dat we wellicht als vuurwerkliefhebbers iets kunnen betekenen door tegengas te geven. Alleen moet wel goed bekeken worden in welke hoedanigheid dit dan kan zijn.

Back
Bovenaan