Politieke discussie - In bezwaar bij de europese commissie.

Deze mail teruggehad:

---

Bedankt voor het contacteren van het Europe Direct Contact Centre.

Democratie is een fundamentele waarde van de Europese Unie. De integriteit van democratische processen en verkiezingen maakt deel uit van onze gemeenschappelijke democratische waarden. Het is essentieel om het vertrouwen tussen onze lidstaten en het vertrouwen van de burgers te behouden.

De afgelopen maanden hebben verschillende regeringen in de Europese Unie noodmaatregelen genomen om de gezondheidscrisis als gevolg van de uitbraak van het coronavirus aan te pakken. We leven in buitengewone tijden en de regeringen moeten maatregelen kunnen nemen om de volksgezondheid en de veiligheid van onze burgers effectief te beschermen.

De noodmaatregelen moeten beperkt blijven tot wat nodig is, strikt evenredig zijn, beperkt zijn in de tijd en in overeenstemming zijn met de grondwettelijk vastgelegde waarborgen en met de Europese en internationale normen. Bovendien moeten de regeringen ervoor zorgen dat dergelijke maatregelen regelmatig aan democratisch of parlementair toezicht worden onderworpen. Zoals voorzitter von der Leyen heeft opgemerkt, is het van het grootste belang dat noodmaatregelen niet ten koste gaan van onze fundamentele beginselen en waarden zoals die in de Verdragen zijn vastgelegd.

De Europese Commissie houdt toezicht op de maatregelen die in alle lidstaten worden genomen. Aangezien deze noodsituaties de gebruikelijke nationale "checks and balances" ter discussie stellen, worden de maatregelen die van invloed zijn op het democratisch debat, gecontroleerd.

In dit verband willen we ook uw aandacht vestigen op de toolkit voor de eerbiediging van de democratie, de rechtsstaat en de mensenrechten in het kader van de sanitaire crisis van COVID-19, die door de Commissie van Venetië van de Raad van Europa is uitgevaardigd:
https://www.coe.int/en/web/congress/covid-19-toolkits

Wij raden u aan contact op te nemen met de nationale ombudsman over uw klacht:
Nationale Ombudsman
Bezuidenhoutseweg 151
PO Box 93122 NL-2509 AC Den Haag
Tel.:+31 70 356 35 63
Fax:+31 70 360 75 72
http://www.nationaleombudsman.nl

Richtlijn 2013/29/EU harmoniseert de wetten van de lidstaten met betrekking tot het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen. Deze richtlijn stelt regels vast die zijn ontworpen om het vrije verkeer van pyrotechnische artikelen in de Europese Unie (EU) te bewerkstelligen en tegelijkertijd een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid en de openbare veiligheid en de bescherming en veiligheid van consumenten te waarborgen rekeninghoudend met de relevante aspecten van milieubescherming.

Op basis van de richtlijn kunnen de lidstaten bepaalde soorten vuurwerk bedoeld voor gebruik buitenshuis verbieden of beperken in besloten ruimtes, zoals vuurwerk met een laag gevaar en een laag geluidsniveau, evenals vuurwerk met een gemiddeld gevaar, bedoeld voor gebruik buitenshuis in grote open ruimtes en waarvan het geluidsniveau niet schadelijk is voor de menselijke gezondheid (bijv. knallers, springcrackers of Romeinse kaarsen van categorie F2 of F3). Deze nationale beperkingen / verbod op het gebruik, bezit en / of verkoop van pyrotechnische artikelen moeten worden gerechtvaardigd op grond van openbare orde, veiligheid, gezondheid en veiligheid, of milieubescherming. Een gemeente kan bijvoorbeeld het gebruik van pyrotechniek beperken om bepaalde fijnstoflimieten te respecteren.

De enige categorie consumentenvuurwerk die niet kan worden beperkt, is het vuurwerk met een zeer laag gevaar en een verwaarloosbaar geluidsniveau en dat is bedoeld om te worden gebruikt in besloten ruimtes, inclusief die bedoeld zijn om te worden gebruikt in huishoudelijke gebouwen, zoals Bengaalse stokken en sterretjes (categorie F1).

De Commissie is op de hoogte van de (grensoverschrijdende) kwestie van illegaal verkocht vuurwerk. In 2019 voltooide het de studie naar illegale verkoop van pyrotechnische artikelen van categorie F4 aan het grote publiek (https://ec.europa.eu/docsroom/documents/35342?locale=nl). Op basis van de bevindingen kunnen de lidstaten actie ondernemen. Hun samenwerking op dit gebied en op andere handhavingskwesties wordt ondersteund en gefaciliteerd door Europol.

Wat betreft het beïnvloeden van het vuurwerkbeleid in Nederland, nodigen we u uit om contact op te nemen met de bevoegde nationale autoriteiten:
https://www.overheid.nl/contact

Wij hopen dat u deze informatie nuttig vindt. Gelieve nogmaals contact met ons op te nemen, mocht u verdere vragen hebben over de Europese Unie, diens activiteiten of instellingen.

Reacties EU komen op mijn over als 'van het kastje naar de muur' in de zin van dat bij de EU klagen geen zin heeft en ga maar klagen bij de overheid danwel ombudsman. Daarmee schat ik de kans op 0,0 procent in dat de spoedprocedure wordt afgewezen. Niet dat ik hoge verwachting had hoor. Dacht voorheen aan 1/2 procent kans...

Reacties EU komen op mijn over als 'van het kastje naar de muur' in de zin van dat bij de EU klagen geen zin heeft en ga maar klagen bij de overheid danwel ombudsman. Daarmee schat ik de kans op 0,0 procent in dat de spoedprocedure wordt afgewezen. Niet dat ik hoge verwachting had hoor. Dacht voorheen aan 1/2 procent kans...

Dat lijkt mij een juiste inschatting. Onze enige hoop is dat leden van de EC hun eigen redenen hebben om het verzoek van NL af te wijzen. Een argument zou kunnen zijn dat meer landen (e.g. Duitsland) met dezelfde problematiek kampen, maar geen noodzaak zien om een verbod op F2 in te voeren. Keep the faith!

Het is zaak de juiste mensen aan te schrijven. Ik zie nederlandse reacties terug komen. Die komen van lui die voor de Nederlandse politiek werken, dan ben je 'verkeerd verbonden'.

Vandaag verrast door een reactie van de EC. Deze wil ik jullie natuurlijk niet onthouden.

"Dear <fompert>,

Thank you for sending us your position on notification 2020/721/NL (“Decree of [...] amending the Fireworks Decree [Vuurwerkbesluit] in connection with a temporary ban on fireworks due to COVID-19”).

We would like to inform you that your position has been forwarded to the Commission services in charge of the assessment of this notification for their consideration.

We would also like to inform you about a functionality on the Technical Regulation Information System (TRIS) website available at: http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/en/. You can use the website to submit your contributions on any notification for which the standstill period is still ongoing.

This functionality is available in all notification detail pages, inside the tab "Contributions", right next to the "Message" tab. Inside you will find the form for submitting your contribution and, if you wish, you can make it confidential so only the Commission services are aware of it. All you have to do is to check the confidentiality option.

The "Contributions" tool also provides a way to quickly and easily gain access to contributions from other stakeholders provided they have not been marked as confidential.

All contributions submitted through this mechanism will be immediately forwarded to the competent services, representing an increase in the efficiency of the contribution process. It is also a way for you to get a quick acknowledgement through the Contribution Acceptance receipt sent by email.

We warmly invite you to try this functionality which is part of our ever-evolving effort towards transparency and efficiency.

Please do not hesitate to contact our Unit (email:[email protected]) for any further question regarding this notification.

Kind regards,

GROW B2

cid:[email protected]
European Commission
DG Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs
Unit B.2 – Regulatory Barriers
Avenue des Nerviens 105
B-1049 Brussels/Belgium
[email protected]"

Het meeste is dus blabla, maar de 2e alinea vermeldt dat mijn bericht is doorgezet naar de verantwoordelijke Commission services. De tijd dringt!

Edit: Direct maar even de status gecheckt en nu blijkt dat de standstill-periode al op 2 december is beëindigd. Ofwel, NL heeft al lang en breed goedkeuring gekregen om het vuurwerkbesluit aan te passen. Het antwoord op mijn bericht is dus de spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd. Fijn dat Europa!

Laatst bewerkt:
Dat de stabdstill periode is afgelopen op 2 december is dat er een spoedprocedure is aangevraagd, dus na het indienen is de standstill periode gelijk voorbij. De Commissie moet er echt nog wel naar kijken, dus zolang dat nog niet is gedaan of in proces is, wordt jouw info mogelijk nog meegenomen, anders hadden ze je in de reactie wel verteld dat ze je bedanken voor het bericht, maar de case al niet meer van toepassing was denk ik.

Dat de stabdstill periode is afgelopen op 2 december is dat er een spoedprocedure is aangevraagd, dus na het indienen is de standstill periode gelijk voorbij. De Commissie moet er echt nog wel naar kijken, dus zolang dat nog niet is gedaan of in proces is, wordt jouw info mogelijk nog meegenomen, anders hadden ze je in de reactie wel verteld dat ze je bedanken voor het bericht, maar de case al niet meer van toepassing was denk ik.

Dat is niet hoe ik het interpreteer. De standstill-periode is in beginsel 3 maanden. Zodra die periode is geëindigd, kan de verzoekende staat de concepttekst invoeren in haar nationale wet- en regelgeving. In dit geval is de standstill-periode aangevangen op 23 november (datum indiening notification). Het feit dat de status aangeeft dat de standstill-periode op 2 december is geëindigd betekent volgens mij dat NL haar gang kan gaan.

https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/tris/en/about-the-20151535/the-notification-procedure-in-brief1/

Dat is niet hoe ik het interpreteer. De standstill-periode is in beginsel 3 maanden. Zodra die periode is geëindigd, kan de verzoekende staat de concepttekst invoeren in haar nationale wet- en regelgeving. In dit geval is de standstill-periode aangevangen op 23 november (datum indiening notification). Het feit dat de status aangeeft dat de standstill-periode op 2 december is geëindigd betekent volgens mij dat NL haar gang kan gaan.

https://ec.europa.eu/growth/tools-d...0151535/the-notification-procedure-in-brief1/

Correct, maar NL heeft deze notificatie met verzoek tot het toepassen van de spoedprocedure ingediend. Deze is op 2 december toegekend, wat wil zeggen dat de stand-still van 3 maanden dan niet in acht hoeft te worden genomen.

Correct, maar NL heeft deze notificatie met verzoek tot het toepassen van de spoedprocedure ingediend. Deze is op 2 december toegekend, wat wil zeggen dat de stand-still van 3 maanden dan niet in acht hoeft te worden genomen.

Precies! Naja, in ieder geval weer iets wijzer geworden over de invloed van Europa.

Back
Bovenaan