Politie wil meldplicht vuurwerkaso’s

Richardus

VWC lid
Politie wil meldplicht vuurwerkaso’s

Mensen die zijn gesnapt met illegaal vuurwerk zouden wat de politie betreft een meldplicht moeten krijgen tijdens de jaarwisseling. Dat komt de veiligheid ten goede. Maar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is huiverig, aangezien burgemeesters dan in feite een strafmaatregel opleggen.

„Als je iemand een meldplicht geeft en hij is daardoor niet bij de jaarwisseling, heb je hem misschien wel meer te pakken dan wanneer je hem een andere straf geeft”, zegt Ruud Verkuijlen, programmamanager Geweld tegen Politieambtenaren en betrokken bij een zo veilig mogelijk verloop van de jaarwisseling voor de politie.

In de praktijk zou het betekenen dat deze personen zich uren voor de jaarwisseling moeten melden op het politiebureau en pas ruim na twaalf uur weer naar huis mogen. Maar de bevoegdheid om deze straf op te leggen ligt bij burgemeesters. „Laat ik zeggen dat heel veel burgemeesters hier heel actief op acteren. En als het een uitnodiging mag zijn: kijk dan ook of je dit kan inzetten als je illegaal vuurwerk bij iemand aantreft.” Nu geldt dat alleen notoire raddraaiers zo’n meldplicht kunnen krijgen.

Als massa-explosief vuurwerk wordt gevonden, moeten soms hele huizenblokken worden ontruimd. Het is iets waar burgemeesters de handen vol aan hebben. Toch is de VNG terughoudend, omdat de meldplicht dan lijkt op een straf. „Als het algemeen beleid wordt, staat het op gespannen voet met de bedoeling van de wet en met de taakverdeling tussen justitie, rechterlijke macht en gemeenten. Die rollen moeten niet door elkaar gaan lopen, ook omdat wij vinden dat regelmatig bevoegdheden bij gemeenten worden gelegd omdat politie en justitie te weinig capaciteit hebben”, aldus een woordvoerder.

Nu ook een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen er niet komt, kan de politie zich opmaken voor een jaarwisseling met dezelfde regelgeving als de afgelopen jaren. En met dezelfde gevaren. Vorig jaar vonden er 76 incidenten met agressie en geweld jegens agenten plaats. „Het is voor ons ieder jaar een evenement met een hoog risico”, beschrijft Verkuijlen. Toch is 76 incidenten een lichte daling. „Maar de risico’s nemen niet af. Dit hoeft maar een keer echt fout te gaan, en we hebben een heel ander gesprek.”

Tijdens de rokerige, chaotische nieuwjaarsnacht kunnen agenten vaak niet zien of ze met klein legaal of zwaar illegaal vuurwerk worden bekogeld. „Dus ga je uit van het ergste. En de desoriëntatie maakt het lastig om mensen aan te houden.”

Zowel korpschef Erik Akerboom als de Onderzoeksraad voor Veiligheid pleitten vorig jaar voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Dat verbod werd dit jaar afgeschoten. „Dan hadden we een veiliger jaarwisseling gehad, ook voor hulpverleners en agenten. We hebben geen probleem met vuurwerk, maar wel met onveilig vuurwerk”, zegt Verkuijlen.

De komende jaren lijkt de handhaving voor de politie alleen maar lastiger te worden. Den Haag schoof de hete aardappel van het vuurwerkverbod door naar de gemeenten. Er zijn zo’n 80 gemeenten die vuurwerkvrije zones hanteren, en onder meer Leiden en Rotterdam onderzoeken of de hele gemeente vuurwerkvrij kan worden. Ook kunnen gemeenten nu zelf knalvuurwerk en pijlen verbieden.

Voor de politie is dat een probleem, zegt Verkuijlen. Want zo ontstaat een lappendeken met telkens andere regels. „Wat betekent een plaatselijk verbod voor omliggende gemeenten? Krijg je dan bijvoorbeeld overlast door vuurwerktoerisme?”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/276...erkaso-s?utm_source=google&utm_medium=organic

„Als je iemand een meldplicht geeft en hij is daardoor niet bij de jaarwisseling, heb je hem misschien wel meer te pakken dan wanneer je hem een andere straf geeft”, zegt Ruud Verkuijlen, programmamanager Geweld tegen Politieambtenaren en betrokken bij een zo veilig mogelijk verloop van de jaarwisseling voor de politie.

De rechter gaat toch over de straffen, niet meneer Verkuijlen? Dit gaat nooit toegestaan worden zonder tussenkomst van de rechter (zie alcoholslot-dossier).

Goede zaak inderdaad. Deze asos verpesten het voor de vuurwerkliefhebber. Laat ze dus lekker oliebollen en frisdrankdrinken op het politiebureau tijdens de jaarwisseling.

??? gaat over het feit dat ze willen dat mensen die ooit gesnapt zijn met illegaal vuurwerk dat die eenmeldplicht krijgen he... daarna draven ze verder over oud en nieuw hoolies....

dus als jij als brave burger eens een keer een profblok hebt gekocht en je bent de sjaak omdat de politie voor je deur staat.. dat je dan voortaan lekker bij je kinderen en familie weg mag blijven met oud en nieuw?

als je dat een goede zaak vindt en ook nog vindt dat je dat meteen moet invoeren ??? :bonk:

Koekoek

??? gaat over het feit dat ze willen dat mensen die ooit gesnapt zijn met illegaal vuurwerk dat die eenmeldplicht krijgen he... daarna draven ze verder over oud en nieuw hoolies....

dus als jij als brave burger eens een keer een profblok hebt gekocht en je bent de sjaak omdat de politie voor je deur staat.. dat je dan voortaan lekker bij je kinderen en familie weg mag blijven met oud en nieuw?

als je dat een goede zaak vindt en ook nog vindt dat je dat meteen moet invoeren ??? :bonk:

Koekoek

Je slaat de spijker op de kop vriend! Wat een kwallenopmerkingen lees ik hier toch weer:bonk:. Koop je in duitsland een pakje strijkers met buskruit, zonder dit in de gaten te hebben, wordt je staande gehouden heb je dikke vette pech xD

„Laat ik zeggen dat heel veel burgemeesters hier heel actief op acteren''.

Iemand die zich bedient van dit soort taalgebruik, is met twee benen los van de grond. Niet meer serieus te nemen, deze luchtfietser.

Mag ik daar niet gewoon kijken? en sinds wanneer is siervuurwerk van Zena illegaal? Zit gewooon CE op en is max qua kruit zelfde als hier.

gewoon kijken... hou toch op... weer een heilig boontje :bonk:

je reactie; meteen invoeren, is gewoon zwaar overtrokken naar mijn mening. Daarbij hou je geen rekening met mensen die hierdoor zwaar getroffen worden in niet evenredige omstandigheden. Ik denk dat je daarom menig ander liefhebber op de tenen trapt.

maargoed iedereen mag hier zijn/haar mening uiten!

Slaan weer eens volledig door, bij de relschoppers lekker meldplicht invoeren, maar niet wanneer je een keer gepakt bent met illegaal vuurwerk.

Laatst bewerkt:
Mag ik daar niet gewoon kijken? en sinds wanneer is siervuurwerk van Zena illegaal? Zit gewooon CE op en is max qua kruit zelfde als hier.

Er zit ook CE op die buskruit strijkers die uit Duitsland komen.
Maar ja, de Nederlandse overheid denkt, strijker... o my dat is levensgevaarlijk vuurwerk!

Was het maar zo simpel :wink: niet dus. Staat al een BE sticker op ipv NL, ga je al. Dan RACT nog; niet hier aangemeld en evt getest. Totale kruit mag zelfde zijn, knalsas mag nog altijd wel anders. Dus je hebt illegaal in huis, melden maar!

Kolder natuurlijk dit. Dat iemand met veilig vw zo betutteld wordt omdat we hier idiote afwijkende regels hebben.

Maar relschoppers, vernielers, lui die met vuurwerk naar hulpverleners gooien...ja, zet die de komende 5 jaar maar lekker vast rond de jaarwisseling :bye:

je rijd naar maaseik vanuit friesland om te kijken ?? :rolleyes:
wie hou je nou voor de gek ?

ze worden echt steeds lachwekkender hier die hypocriete luitjes :copper:

en een CE keurmerk betekend niet dat het niet illigaal is in nederland, op bijna al het vuurwerk zit CE.

maar een meldplicht met oud en nieuw als je echt schade hebt aangericht of gesloopt hebt met zwaar illigaal vuurwerk is wel een goed plan.

Slaan weer eens volledig door, bij de relschoppers lekker meldplicht invoeren, maar niet wanneer je een keer gepakt bent met illegaal vuurwerk.

Precies dit...

Als het zo doorgaat kan je je ook komen melden voor teveel consu spul of als je een babypijl of romeinse kaars afsteekt!

Het moet toch niet gekker worden!

25.1 kg en je kan je champagne wel vergeten. Nog even en je zit met een strijker in een strafkamp

Heren.....rustig maar. Dit is ook slechts nog een plan. Lijkt mij niet dat als je een keer met een profblokje gepakt bent dat je dan een meldplicht krijgt. Zoveel personeel heeft men niet eens. Daarbij zijn die ook druk met andere zaken.

Wat ik wel een idee vind is om de vernielers en relschoppers die meldplicht te geven. Maar dan ook niet alleen om 12 uur. Of laat men op oudjaarsdag eens verplicht meelopen in het ziekenhuis oid.

Back
Bovenaan