Politie vindt in Bergen op Zoom 10 kilo illegaal vuurwerk: ‘Genoeg om de muren er uit

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Politie vindt in Bergen op Zoom 10 kilo illegaal vuurwerk: ‘Genoeg om de muren er uit

694

‘Mortiergranaten en cobra's: genoeg om de muren er uit te blazen'. De politie heeft donderdag in een kelderbox van een flat in de buurt van de Mozartlaan in Bergen op Zoom een aantal tassen met illegaal vuurwerk in beslag genomen.

De politie deed de vondst naar aanleiding van tips van diverse buurtbewoners en klachten over geluidsoverlast van knalvuurwerk. De flatbewoner in wiens kelder het spul is gevonden, heeft intussen een proces-verbaal gekregen en moet nog gehoord worden.

In totaal is er 10 kilo zwaar (illegaal) vuurwerk in beslag genomen, dat deels uit Polen afkomstig is. Dat zal worden vernietigd.

Een buurtbewoner die de hond uitlaat, bevestigt dat er veel geknald wordt in de buurt. Hij vindt het ‘niet safe’’om tien kilo vuurwerk in de kelder op te slaan, maar zegt persoonlijk niet bang te zijn.

https://www.bndestem.nl/bergen-op-z...zen~a3fe5ed8/?referrer=https://www.google.nl/

Inderdaad Niels, en de Action. Het pakketje linksboven komt daar vandaan.

Hoe zit dat eigenlijk? Als je illegaal vuurwerk hebt, mag dat uiteraard in beslag genomen worden. Maar die Big-Bazaar en Action spulletjes zijn gewoon toegestaan, dus onder welke wetgeving nemen ze dit dan ook in beslag? En als ze dat doen, mag je 't dan terugvorderen, etc?

Inderdaad Niels, en de Action. Het pakketje linksboven komt daar vandaan.

Hoe zit dat eigenlijk? Als je illegaal vuurwerk hebt, mag dat uiteraard in beslag genomen worden. Maar die Big-Bazaar en Action spulletjes zijn gewoon toegestaan, dus onder welke wetgeving nemen ze dit dan ook in beslag? En als ze dat doen, mag je 't dan terugvorderen, etc?

Wat ik uit eerdere situaties heb vernomen, is dat je gewoon alles kwijt bent. En het terug krijgen? Ga daar maar niet vanuit...

Verder prima dat dit is gepakt, zo te lezen was deze persoon al lekker aan het knallen... En dat doe je niet in dicht bevolkte gebieden, buiten de toegestane afsteek tijden. Ga dan lekker buiten de bewoonde wereld.

Wat ik uit eerdere situaties heb vernomen, is dat je gewoon alles kwijt bent. En het terug krijgen? Ga daar maar niet vanuit...

Ja, dat heb ik ook vernomen - alleen ik vraag me af op basis van welk wetsartikel ze dat doen. Waar staat dat ze bevoegd zijn om alles mee te nemen? Het is toch ook niet zo dat als ze je zelfgestookte drank in beslag nemen, om maar eens wat geks te noemen, ze ook al je kratjes Hertig Jan inladen.

Ja, dat heb ik ook vernomen - alleen ik vraag me af op basis van welk wetsartikel ze dat doen. Waar staat dat ze bevoegd zijn om alles mee te nemen? Het is toch ook niet zo dat als ze je zelfgestookte drank in beslag nemen, om maar eens wat geks te noemen, ze ook al je kratjes Hertig Jan inladen.

Ik snap je vergelijking, maar die gaat niet op. De hertog jan voegt op dat moment niets toe aan de gevarensetting. Echter ieder vuurwerk voegt op het moment dat, het meer dan 25 kilo/niet toegestaan is, extra gevaar toe in de ogen van rechter commissaris. Dus dat zal ook wel zo uit de wet te herleiden zijn...

Dat is wat ik tijdens een zitting heb gehoord van een kennis van mij, die 100 kilo uit België/nederland en cat 1 had liggen... Alles in beslag en nooit meer iets terug gekregen.

Ik snap je vergelijking, maar die gaat niet op. De hertog jan voegt op dat moment niets toe aan de gevarensetting. Echter ieder vuurwerk voegt op het moment dat, het meer dan 25 kilo/niet toegestaan is, extra gevaar toe in de ogen van rechter commissaris. Dus dat zal ook wel zo uit de wet te herleiden zijn...

Dat is wat ik tijdens een zitting heb gehoord van een kennis van mij, die 100 kilo uit België/nederland en cat 1 had liggen... Alles in beslag en nooit meer iets terug gekregen.

Is ook een kromme vergelijking natuurlijk, maar ter illustratie.

Juridische kader lijkt me Artikel 36b, c, d van Wetboek van Strafrecht - hoewel ook daar nogal wat mitsen en maren in staan.

Artikel 36d zei:
[FONT=&quot]Vatbaar voor onttrekking aan het verkeer zijn bovendien de aan de dader of verdachte toebehorende voorwerpen van zodanige aard dat het ongecontroleerde bezit daarvan in strijd is met de wet of met het algemeen belang, welke bij gelegenheid van het onderzoek naar het door hem begane feit, dan wel het feit waarvan hij wordt verdacht, zijn aangetroffen, doch alleen indien de voorwerpen kunnen dienen tot het begaan of de voorbereiding van soortgelijke feiten, dan wel tot de belemmering van de opsporing daarvan.[/FONT]

Het bezit van illegaal of teveel vuurwerk is natuurlijk in strijd met de wet. Zeker in het geval van een te grote hoeveelheid kan alles in beslag genomen worden - dus wellicht beroepen ze zich daar op. Als je een pakje nitraten hebt en een setje Action fonteinen lijkt het me alweer complexer worden.

T meeste in die foto zo te zien was Action, Lidl en Big Bazar vuurwerk :bonk:

Ow en “mortiergranaten” zijn we daar weer op weg jonges?

Verder prima dat dit is gepakt, zo te lezen was deze persoon al lekker aan het knallen... En dat doe je niet in dicht bevolkte gebieden, buiten de toegestane afsteek tijden. Ga dan lekker buiten de bewoonde wereld.

Tandjes wat een aanname maak jij hier. Er wordt geknald in die buurt, maar dat betekent niet dat hij dat was ?

Hier wordt in de buurt ook al veel geknald, dus aangezien ik bekend sta als vuurwerkliefhebber hier zal ik het wel zijn ? Deze persoon heeft misschien ook een naam als liefhebber, maar misschien was hij helemaal niet degene die aan het knallen was. En ga hier nu niet zeggen dat 1 + 1 - 2 is :bonk:

Ze vragen of je volledige afstand wilt doen 'van het vuurwerk'. Dan zeg jij hoogstwaarschijnlijk ja en dan krijg je niks terug. Misschien als je in die situatie van minder dan 25KG waarvan een deel legaal is zou zeggen dat je enkel afstand doet van het illegale vuurwerk, dat ze wel verplicht zijn om de rest terug te geven.

Tandjes wat een aanname maak jij hier. Er wordt geknald in die buurt, maar dat betekent niet dat hij dat was ?

Hier wordt in de buurt ook al veel geknald, dus aangezien ik bekend sta als vuurwerkliefhebber hier zal ik het wel zijn ? Deze persoon heeft misschien ook een naam als liefhebber, maar misschien was hij helemaal niet degene die aan het knallen was. En ga hier nu niet zeggen dat 1 + 1 - 2 is :bonk:

''De politie deed de vondst naar aanleiding van tips van diverse buurtbewoners en klachten over geluidsoverlast van knalvuurwerk.''

Het is inderdaad een aanname... gebaseerd op een bericht van de media. En ga er maar niet vanuit dat er een huiszoeking (binnentreding) wordt gedaan bij iemand, omdat hij toevallig van vuurwerk houdt en/of bekend staat om veel met vuurwerk bezig te zijn, en toevallig in een buurt woont waar veel overlast is. Hier is wel iets meer voor nodig...

Daarnaast geef ik ook aan dat het prima is dat hij is gepakt, omdat ''zo te lezen'' hij al aan het knallen was. Waarmee ik wou aangeven dat in het geval hij het niet was het bijzonder lullig is dat hij is gepakt. Maarja, dat is het risico van het vak.

"En ga er maar niet vanuit dat er een huiszoeking (binnentreding) wordt gedaan bij iemand, omdat hij toevallig van vuurwerk houdt en/of bekend staat om veel met vuurwerk bezig te zijn, en toevallig in een buurt woont waar veel overlast is. Hier is wel iets meer voor nodig"

Helaas niet, 1 anonieme tip is genoeg.
Ik heb ze zelf ook over de vloer gehad en ik stookte in de buurt alleen de 31ste.

Ze waren ook erg teleurgesteld toen er niks in huis lag :D

Alles lag toen in een externe opslag buiten het dorp...

Back
Bovenaan