Politie verhoort explosievenknutselaars

ylke

VWC lid
TERNEUZEN - De politie verhoort vandaag de vader en zoon die 300 zelfgeknutselde explosieven hadden liggen in hun huis aan de Jazzsingel in Terneuzen. Wat hen ten laste gelegd zal worden is nog niet duidelijk. Dat hangt volgens de politie af van wat er uit het verhoor naar voren komt.

Volgens de politie gaat het om zelfgemaakt vuurwerk. Er zaten zware stukken tussen, waarbij zoveel kruit was gebruikt dat de Explosieve Opruimingsdienst (EOD) het als 'serieuze explosieven' bestempelde, vertelt een politiewoordvoerder.

Woonwijk
De EOD had een paar uur nodig om het huis leeg te ruimen. Al die explosieven lagen middenin een woonwijk in Terneuzen. Daarmee brachten de vuurwerk-knutselaars hun directe omgeving ook in gevaar.

Springstoffen
Inmiddels heeft de EOD het zelfgemaakte vuurwerk onschadelijk gemaakt door het gecontroleerd tot ontploffing te brengen. Onderzoekers van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) hebben monsters genomen voor een onderzoek naar de de explosiviteit van de gebruikte springstoffen.

Verontrustend
De politie kwam de opslag van explosieven op het spoor door een anonieme tip. Die tip was volgens een politiewoordvoerder 'verontrustend'. De zoon zou aan vrienden hebben verteld dat hij experimenteerde met vuurwerk. Dat meldt de NOS.

Verdachten
De zoon woont niet in het huis van zijn vader, waar de explosieven werden aangetroffen. Voorlopig heeft de politie geen andere verdachten op het oog, maar volgens een woordvoerder houdt de politie alle mogelijkheden open

Bron

"Explosieve Opruimingsdienst (EOD) het als 'serieuze explosieven' bestempelde, vertelt een politiewoordvoerder"

Dat doet de EOD al snel. Ze zeggen bij 2 aan elkaar gebonden rotjes al dat het levensgevaarlijke zelfgemaakte cluster bommen zijn. Die hele organisatie is niet geloofwaardig maar eerder lachwekkend met dit soort uitspraken.

Ik geloof er dus niet veel van. Zullen wel iets in de trant zijn van pijpbommen. Natuurlijk wel gevaarlijk maar niet levensgevaarlijk of de naam als "serieuze explosief"

Pijp bommen vind ik zeker wel explosief.
Maar er zijn ook chems gevonden...
Dus ik verwacht gewoon 300 zelf gemaakte knallers gevult met zelfgemaakt bus kruit of flash powder..
Tsja is het dan gevaarlijk.. Dat laat ik an jezelf..
Il vind pijp bommen erger ivm scherf wervingen enzv..
Maar het is idd gissen.

Tja en wat was de leeftijd , hoe zaten de knallers in elkaar wat was de max hoeveelheid. Als je er goed mee omgaat gebeurt er niks. Leuk voor de media dit.

In het volgende artikel wordt het woord gegeven aan iemand van de belangenvereniging pyrotechniek:
http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/11619583/Kilo-kruit-is-net-een-bom.ece

Ik heb er een beetje gemengde gevoelens over, want ik ben blij dat hij zegt dat je nog niet kunt oordelen over het gevaar dat deze mensen veroorzaakt hebben, maar aan de andere kant doet hij toch uitspraken als dat je met een steentje onder je schoen al een explosie kan veroorzaken, zonder dat te nuanceren. Daarmee gaat hij ook tegen zijn eigen uitspraak in dat hij niet kan inschatten wat de gevaren waren.

vooral deze uitspraak raakt kant noch wal

"Normaal vuurwerk bevat 15 procent explosief materiaal, bij illegaal vuurwerk is dat 85 procent. Vooral nitraten zijn explosief."

Dit zou betekenen dat een 100.000 rol of een blok van 14kg 11.9 kilo kruit bevatten :p

was het maar zo

Laten de officiële woordvoerders die namens het vuurwerkwereldje naar buiten treden de stukken eerst wel beoordelen op inhoud?

Jammer dat ze niet met feiten komen. Nu kun je als "publiek" absoluut geen oordeel vormen. Er worden angstaanjagende verhalen verteld over explosieven en chemicaliën, de EOD er helemaal bij enzo.. Maar zonder de feiten blijft het gissen naar de waarheid.
Het kunnen 300 stuks blackpowder knallers het kartonnen huls geweest zijn, maar het kunnen ook 300 ijzeren pijpen met flashpowder geweest zijn en dat is nogal een verschil...

Toch knap dat "experts" zo'n uitgesproken mening hebben zonder dat ze precies weten wat er aangetroffen is...

Voor mensen met een nogal uitgesproken mening over anderen die de feiten niet goed lezen, vergeten jullie ook nogal wat te vermelden.

De expert zegt:
"Als je een steentje onder je schoen hebt, en er ligt een restje kruit op de vloer, dan kan er in één beweging een explosie ontstaan."

Dit is gewoon mogelijk. Een steentje onder je schoen veroorzaakt wrijving. Door die wrijving ontstaat warmte en hiermee kan kruit wat op de grond ligt in brand vliegen.

Toch knap dat "experts" zo'n uitgesproken mening hebben zonder dat ze precies weten wat er aangetroffen is...

Volgens mij geeft deze man juist heel duidelijk aan wanneer zijn beweringen gelden en juist niet in zijn algemeenheid.

Voor mensen met een nogal uitgesproken mening over anderen die de feiten niet goed lezen, vergeten jullie ook nogal wat te vermelden.

De expert zegt:

Dit is gewoon mogelijk. Een steentje onder je schoen veroorzaakt wrijving. Door die wrijving ontstaat warmte en hiermee kan kruit wat op de grond ligt in brand vliegen.

Volgens mij geeft deze man juist heel duidelijk aan wanneer zijn beweringen gelden en juist niet in zijn algemeenheid.

Gast wat ik bedoel is dat het bangmakerij is, een steentje onder je schoen kan het in theorie ontsteken alleen de kans dat dat gebeurd is echt super klein. Hoeveel benzinepompen zijn er de lucht in gegaan door een vonk van onder iemands schoen? En geen haan die ernaar kraait als de buurman liters benzine en kunstmest in z'n schuur heeft staan en tijdens het klussen in die schuur een peuk opsteekt.

En het blijft een punt dat er te weinig feiten gegeven worden, er word niet eens vrijgegeven welke compositie er ongeveer aangetroffen is. Men weet niet wat er aangetroffen is en evengoed gaan ze een expert vragen om zijn mening.

Maar denk a.u.b. niet dat ik zelfbouw goedkeur, als je kilo's sas in een woonwijk hebt liggen, welke compositie dan ook, ben je gewoon gevaarlijk bezig. Als je realistisch kijkt blijft het wel zo dat er een enorm verschil zit tussen een kilogram flashpowder en een kilogram primer of star composities e.d.

Waar het mij om ging is dat er bij vuurwerk gerelateerde berichten altijd feiten weg gelaten worden waardoor het extra spannend is :bonk:

Een steentje doet niks en een beetje pyro heeft geen kruit op de vloer. Of nog beter een anti statische vloer,mat, kleding en spullen. Los van dat zeggen ze nog steeds niet wat voor compositie het is. En dus elk steentje in mijn garage kan iets van gelekt kruit ontsteken. Nou laat me hobby dan maar zitten. Het is geen armstrong mix.

Ik denk dat niemand kilos flash kant en klaar in een pot heeft, ja misschien iemand met een houten triangel.p En de gemiddelde freak heeft heel wat grammen tot kilos aan flash bij elkaar in al die matten,knallers en potten. Dus waar gaat dit over, de overheid geeft ook geen ruk om de vuurwerkdoden in china en dan de domme media erbij halen om een wit voetje te krijgen ....vies....echt vies.

Vader en zoon verdacht van verboden munitiebezit

Vader en zoon verdacht van verboden munitiebezit

MIDDELBURG - De 47-jarige man en zijn 14-jarige zoon uit Terneuzen die woensdag zijn aangehouden, worden verdacht van verboden munitiebezit. In hun woning aan de Jazzsingel zijn ruim 300 zelfgemaakte explosieven gevonden na een tip over illegaal vuurwerk.

De rechter-commissaris in Middelburg heeft bepaald dat beide verdachten thuis de rechtszaak mogen afwachten. Het politie-onderzoek naar het zelfgemaakte vuurwerk in de woning is nog niet afgerond. Pas als de resultaten daarvan bekend zijn, wordt duidelijk wanneer de zaak bij de rechtbank in Middelburg zal dienen.

Geschokt
De twee mannen knutselden met explosieven in hun huis middenin een woonwijk. Buurtbewoners reageerden geschokt op het nieuws dat er honderden explosieven in het huis aanwezig waren.

Handelaren
Ook professionele vuurwerkhandelaren spraken schande van het knutselen met en opslaan van illegaal vuurwerk in een woonhuis. De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) moest er aan te pas komen om het zwaardere vuurwerk onschadelijk te maken. De EOD bestempelde ze als 'serieuze explosieven'.

Bron

nu weten we nog steeds niet wat er aangetroffen is... en als het echt 300 stuks explosieven zijn waarom de f*ck word er dan over vuurwerk gesproken :|

Rustig aan Ghost ik snap je frustratie. Zoiezo moet niemand een krant lezen, niet goed voor de mens. Maar explosieven zijn heel wat anders dan zelfgemaakte knallers. Natuurlijk als ze vol flash zitten en er gaat er 1 af , dan zal de rest waarschijnlijk ook afgaan. Maar? Lagen ze dicht bij elkaar ? Zat het in 1 doos of in meerdere dozen. En wat voor dozen. Stonden die dozen dicht bij elkaar of apart met ruimte ertussen. Waardoor niet alles kan afgaan.
Wat voor hulzen. Haha het is ook nooit duidelijk :D

Die mensen die dit schrijven voor de krant worden er gewoon opgewonden van , YES ik heb weer een leuk verhaal wat ik kan aandikken. En dan kan ik tegen al me vrienden zeggen dat IK goed bezig ben hahaha :)

Rustig aan Ghost ik snap je frustratie. Zoiezo moet niemand een krant lezen, niet goed voor de mens. Maar explosieven zijn heel wat anders dan zelfgemaakte knallers. Natuurlijk als ze vol flash zitten en er gaat er 1 af , dan zal de rest waarschijnlijk ook afgaan. Maar? Lagen ze dicht bij elkaar ? Zat het in 1 doos of in meerdere dozen. En wat voor dozen. Stonden die dozen dicht bij elkaar of apart met ruimte ertussen. Waardoor niet alles kan afgaan.
Wat voor hulzen. Haha het is ook nooit duidelijk :D

Die mensen die dit schrijven voor de krant worden er gewoon opgewonden van , YES ik heb weer een leuk verhaal wat ik kan aandikken. En dan kan ik tegen al me vrienden zeggen dat IK goed bezig ben hahaha :)

Inderdaad zo is het wel!

Zou het pcjeroentje2010 niet zijn van youtube? die had pas een filmpje waar hij zei dat hij rond de 300 zelfgemaakte knallers had gemaakt met chemicaliën.

Jij bedoeld onderstaand filmpje?Inderdaad een behoorlijke collectie. Maar er zijn genoeg hobbyisten in Nederland,dus het zou wel heel erg toevallig zijn. Al is het dan wel weer toevallig, dat hij voor het laatst een week geleden actief was :p

http://www.youtube.com/watch?v=LChrfTI4Dm8&feature=plcp

Ja maar hij heeft is een keer gerageerd bij een filmpje op iemand die vroeg; 'wil je mij een paar.knallers over de post versturen dan krijg je er geld voor', daarop had hij gereageerd dat hij geen dingen mocht verkopen en versturen van zijn vader.
Dus misschien is hij het toch wel?

Back
Bovenaan