Politie Salland controleert online vuurwerkkopers

ylke

VWC lid
De politie in de regio Salland heeft afgelopen week controles gedaan bij kopers van online vuurwerk. Sinds vorig jaar heeft de politie inzage in de gegevens van mensen die online vuurwerk kopen.

De politie heeft deze week een bezoek gebracht aan personen in de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte die op het internet vuurwerk zouden hebben gekocht. Zij controleerden of er in de woning illegaal vuurwerk aanwezig was. De politie heeft tijdens deze controles geen vuurwerk aangetroffen.

Bron

Lijk me een best wel grote 'faal', ben benieuwd wat de eventuele gevolgen voor de politie dan zijn als ze dan 'onterecht' een huiszoeking/controlle hebben uitgevoerd. Onterecht omdat er blijkbaar niks ligt en dat bij alle huizen waar is gekeken. Lijk me niet dat dat geen consequenties kan hebben.

Lijk me een best wel grote 'faal', ben benieuwd wat de eventuele gevolgen voor de politie dan zijn als ze dan 'onterecht' een huiszoeking/controlle hebben uitgevoerd. Onterecht omdat er blijkbaar niks ligt en dat bij alle huizen waar is gekeken. Lijk me niet dat dat geen consequenties kan hebben.

Gevolgen: niks. Zo zit de wet in elkaar.

Wat ik niet snap aan dit bericht is "heeft sinds vorig jaar inzage in de gegevens van mensen die online bestellen". Inzage in wat dan?

Wat ik niet snap aan dit bericht is "heeft sinds vorig jaar inzage in de gegevens van mensen die online bestellen". Inzage in wat dan?
Je mag toch hopen geen kopersgegevens die ze van de webshop overgeleverd krijgen... Hadden natuurlijk wel probleempje na oppakken van die koerier vorig jaar, terwijl ze even later gewoon weer door konden (mochten?) gaan.

Elk vermoeden van "gevaarlijk materiaal" is voldoende juridische grond voor huiszoeking. Schade daarbij kan een doorzochte gaan proberen te claimen/declareren bij OM/Justitie (of hoe dat ook werkt), maar dan zal je vast wel met overtuigend bewijs van voor & na moeten komen, vrees ik...

Maar er staat:De politie heeft deze week een bezoek gebracht aan personen in de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte die op het internet vuurwerk zouden hebben gekocht.
dan zouden ze toch zeker iets van bewijs moeten hebben,anders krijgen ze geen huiszoekingsbevel lijkt me?

Maar er staat:De politie heeft deze week een bezoek gebracht aan personen in de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte die op het internet vuurwerk zouden hebben gekocht.
dan zouden ze toch zeker iets van bewijs moeten hebben,anders krijgen ze geen huiszoekingsbevel lijkt me?

Binnentreding alleen. Geen huiszoeking

ja maar met een 'binnentreding'vinden ze sowieso niets.
en er staat dat er niets is gevonden,als je niet zoekt vind je ook niets lijkt me?

Ik maak op uit het artikel dat dit een binnentreding moet zijn geweest. Dan wordt er niks gevonden lijkt me. Huiszoeking gaat niet zo makkelijk. Mensen weten het verschil vaak niet, en als ze vragen zoals zijn er spullen in de woning die gevaarlijk zijn e.d dan die nu geven anders heb je straks een probleem, dan gaan veel mensen daarop in. Niet wetend dat binnentreding eigenlijk niets aan het licht kan brengen. Vorig jaar een video hiervan gezien waarbij persoon het spul in het zicht op de slaapkamer had. Zulke mensen pak je daarmee, maar de meesten zijn wel slimmer gok ik zo

ja dat begrijp ik allemaal,maar als ik het lees dan hebben ze inzage in gegevens van mensen die besteld hebben.dan hebben ze toch echt een reden tot huiszoeking volgens mij...
maar denk dat dit weer een geval van bangmakerij is.
Ik maak op uit het artikel dat dit een binnentreding moet zijn geweest. Dan wordt er niks gevonden lijkt me. Huiszoeking gaat niet zo makkelijk. Mensen weten het verschil vaak niet, en als ze vragen zoals zijn er spullen in de woning die gevaarlijk zijn e.d dan die nu geven anders heb je straks een probleem, dan gaan veel mensen daarop in. Niet wetend dat binnentreding eigenlijk niets aan het licht kan brengen. Vorig jaar een video hiervan gezien waarbij persoon het spul in het zicht op de slaapkamer had. Zulke mensen pak je daarmee, maar de meesten zijn wel slimmer gok ik zo

ja dat begrijp ik allemaal,maar als ik het lees dan hebben ze inzage in gegevens van mensen die besteld hebben.dan hebben ze toch echt een reden tot huiszoeking volgens mij...
maar denk dat dit weer een geval van bangmakerij is.
Als ze via bezorgdienst nakijken en zien dat er inderdaad een dubieus pakket is afgeleverd zou je zeggen van wel. Anders is het verspillen van reserves

Gegevens hebben is NIET genoeg bewijs tot huiszoeking. Daar heb je echt meer voor nodig.

Bij binnentreding komen ze gezellig op de koffie een babbeltje houden. En als jij nee zegt op kasten open maken, dan is het ook nee ;)

Gegevens hebben is NIET genoeg bewijs tot huiszoeking. Daar heb je echt meer voor nodig.

Bij binnentreding komen ze gezellig op de koffie een babbeltje houden. En als jij nee zegt op kasten open maken, dan is het ook nee ;)

Als je weigert is dat dan geen reden tor vervolgstappen dan? Zo n persoon is toch verdacht als die dat zegt?

Als je weigert is dat dan geen reden tor vervolgstappen dan? Zo n persoon is toch verdacht als die dat zegt?

In theorie ja. Geen ervaring mee, maar ze zullen dan via de OvJ toestemming moeten krijgen tot huiszoeking. Hoe lang dat duurt, geen idee, maar het zou je de mogelijkheid kunnen geven tot het wegbrengen (ander huis) van het illegale vuurwerk. Tenzij ze voor de deur blijven staan en het zo geregeld hebben natuurlijk.

Maar daarom, de koffie staat altijd klaar bij de meeste hier. In eerste instantie kunnen ze vrij weinig doen zonder jouw medewerking.

In theorie ja. Geen ervaring mee, maar ze zullen dan via de OvJ toestemming moeten krijgen tot huiszoeking. Hoe lang dat duurt, geen idee, maar het zou je de mogelijkheid kunnen geven tot het wegbrengen (ander huis) van het illegale vuurwerk. Tenzij ze voor de deur blijven staan en het zo geregeld hebben natuurlijk.

Maar daarom, de koffie staat altijd klaar bij de meeste hier. In eerste instantie kunnen ze vrij weinig doen zonder jouw medewerking.

Wel opmerkelijk. Hoe wil de politie dan verborgen hennepkwekerijen en drugs e.d. vinden?

Wel opmerkelijk. Hoe wil de politie dan verborgen hennepkwekerijen en drugs e.d. vinden?

Ik vermoed dat daar meer achter zit dan "we kwamen je adres tegen in een bestand van een leverancier".
Kwekerijen is vaak dom toeval heb ik het idee. We hoorden dat, we roken dat en via bevel tot binnentreding tot de ontdekking komen; vaak vrijwillig of inder lichte druk. Politie speelt niet altijd eerlijk.

De grote jongens wordt heel uitgebreid onderzoek naar gedaan waardoor er genoeg gewijs is om een huiszoekingsbevel te krijgen van de OvJ. Zover gaan ze in de praktijk niet voor een doosje vuurwerk.

Ik zou vuurwerk in het rijtje kleine kwekerij stoppen; dom toeval, een verdachte die zich laat overbluffen, slecht verstopt etc

Helaas, bij een vermoeden plegen ze 1 telefoontje naar de OVJ en 5 minuten later hebben ze toestemming. Dus de gevleugelde uitspraken die je op YT veel tegenkomt onder de kids met aso-knallers "je moet gewoon niet meewerken, kunnen ze je niks maken" gaan in het echte leven niet op. Staan ze voor je deur, ben je gewoon de sjaak.

Als ze niks vinden, en een huiszoeking willen omdat je niet wilt dat ze bv in je privezaken zitten te rotzooien kunnen ze je privacy toch niet schenden omdat het verdacht is? En als ze niks vinden heb je dan recht op een financiële compensatie? Dan moet je dus als overheid dokken terwijl je weet dat die persoon verdachte waren heeft ontvangen maar deze te goed verstopt zijn of op ander adres zijn? Erg krom als dat zo is

Back
Bovenaan