Politie neemt ruim 700 kilo vuurwerk in beslag

dennis-pyro

VWC lid
Politie Hollands Midden heeft sinds eind oktober van dit jaar al ruim zevenhonderd kilo zwaar vuurwerk in beslag genomen. Illegaal en levensgevaarlijk vuurwerk. De kans dat er hiermee iets misgaat is groot en de gevolgen zijn dan niet te overzien. Weet u wat u in huis haalt?

zwaarvuurwerk.jpg

Een paar voorbeelden uit de afgelopen weken van aangetroffen illegaal vuurwerk. Bij een 44-jarige man uit Zoeterwoude-Rijndijk werd ruim vijfhonderd kilo aan illegaal vuurwerk gevonden en in beslag genomen. Het ging onder andere om lawinepijlen, mortierbommen, cobra’s en flowerbeds. De politie kwam deze man op het spoor doordat een andere man in de Zelkovalaan in Zoeterwoude-Rijndijk vuurwerk aan het afsteken was. In zijn woning werd illegaal vuurwerk gevonden en later bleek ook dat hij vuurwerk had gekocht bij de 44-jarige plaatsgenoot.

Daarnaast werden onder andere in de woning van een 14-jarige Katwijker zestig nitraten en negen vlinders aangetroffen, in de kofferbak van de auto van twee Leidenaren en een Leiderdorper vond de politie vijftien kilo illegaal vuurwerk en in de auto van een 40-jarige vrouw uit Oud Ade trof de politie acht kilo vuurwerk aan. Tegen allen is proces-verbaal opgemaakt. Sinds november eist het Openbaar Ministerie zwaardere straffen voor opslag, handel en afsteken van vuurwerk.

Weet u wat u in huis haalt?
Steeds vaker wordt het illegale vuurwerk dat niet voldoet aan de veiligheidseisen via internet besteld in het buitenland. Daardoor zijn er nu meer mensen die vuurwerk in huis hebben, en dan ook nog eens levensgevaarlijk vuurwerk. Vooral jongeren beseffen niet wat voor bommen er onder hun bed liggen, maar ook de ouders weten vaak helemaal niet wat er allemaal hun woning binnenkomt.

Daarom roept de politie uw hulp in. Hebt u een vermoeden of weet van opgeslagen illegaal vuurwerk, of weet u dat iemand zelf een vuurwerkbom in elkaar knutselt? Bel de politie via telefoon 0900-8844 of spreek uw wijkagent aan. Vindt u het moeilijk om te melden, bijvoorbeeld omdat het om de buurman gaat, meld dan anoniem bij stichting M. (telefoon: 0800-7000). Stichting M. is bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 24.00 uur en in het weekeinde van 10.00 tot 18.00 uur. Zie ook de website van Stichting M..

Zelf vuurwerk maken
Daarnaast geven politie en OM hoge prioriteit aan opsporing, aanhouding en vervolging van vuurwerkbommenmakers. Er vallen steeds meer zwaargewonden door vuurwerk. Het Openbaar Ministerie, de politie en Consument en Veiligheid hebben daarom de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers opgericht. Die spoort op het internet films op over zelfgemaakte vuurwerkbommen, omdat dit medium vaak wordt gebruikt als podium om anderen te inspireren met levensgevaarlijke stunts. De maker van een filmpje wordt gewaarschuwd en verzocht de film te verwijderen. Gebeurt dit niet, dan worden de politie en het Openbaar Ministerie ingezet.

Bron: klik hier

Wat een vreselijk nieuwsbericht zeg. Eerst de lezers flink angst aanjagen door veel termen als bommen, en levensgevaarlijk te gebruiken.
En dan dit er nog bij vermelden

Vindt u het moeilijk om te melden, bijvoorbeeld omdat het om de buurman gaat, meld dan anoniem bij stichting M. (telefoon: 0800-7000). Stichting M. is bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 24.00 uur en in het weekeinde van 10.00 tot 18.00 uur. Zie ook de website van Stichting

Hier word je toch stik chaggerijnig van :angry::mad:

Edit: ow wacht dit media bericht dateert uit 2011. Foutje:bonk:

Zo weten we in ieder geval weer wat ons te wachten staat de komende maanden als de anti-vuurwerk campagne weer begint. Ga dit gezeik in de media, dit jaar zoveel mogelijk proberen te negeren.

Wat een vreselijk nieuwsbericht zeg. Eerst de lezers flink angst aanjagen door veel termen als bommen, en levensgevaarlijk te gebruiken.
En dan dit er nog bij vermelden

Hier word je toch stik chaggerijnig van :angry::mad:

Edit: ow wacht dit media bericht dateert uit 2011. Foutje:bonk:

Maar het is ook een kleine moeite om wat knipwerk te verrichten toch?

Dan men dit soort berichten post....ok.
Maar ik zou zelf dat laatste stukje over de m lijn eruit laten.
Het is natuurlijk ieder zijn mening!!!
Maar om voor een beetje vuurwerk zo'n belletje te plegen vind ik wat ver gaan.
Als het nou echt om criminele praktijken gaat no problem.

Tja het is wat overdreven idd, maar juist dat stuk over zelfmaak...prioriteit aan het opsporen van binnenkamers..vind ik helemaal niet zo verkeerd.

Tja het is wat overdreven idd, maar juist dat stuk over zelfmaak...prioriteit aan het opsporen van binnenkamers..vind ik helemaal niet zo verkeerd.

Daar heb ik een duidelijke mening over.
Zelfmaak en weten waar je mee bezig bent en gebruik hoe het hoort tja
Zelfmaak en weten waar je mee bezig bent/of geen flauw benul hebben en het gebruiken voor doeleinden die men niet wilt hebben is voor mij ook,Opsporen,voorleiden,strafeis en uitzitten maar.

Begrijp je punt hoor, maar vind het jammer dat, datzelfde taskforce team shells ook onder de categorie "bommemmakers" laat vallen.
Van mij mogen ze mensen die vandalisme met vuurwerk plegen, of het op andere manieren verkeerd gebruiken hard aanpakken.
Maar de straffen tegenwoordig gaan naar mijn mening vergeleken met andere delicten veel te ver.
Tegenwoordig kun je beter een moord plegen, want in vergelijking met andere straffen kom je dan veel beter weg.
Je krijgt voor handel tegenwoordig zo 3-4 jaar, ze draaien helemaal door hier in Nederland.

Sinds november eist het Openbaar Ministerie zwaardere straffen voor opslag, handel en afsteken van vuurwerk.
Tuurlijk joh lekker de staatskas spekken kunnen we het vervolgens weer weggeven aan andere landen. Maar ondertussen wel het eigen Nederlandse volk tot het bot uitkleden.

En dan die irritante nieuwsberichten dat ze 9 vlindertjes in beslag hebben genomen.Om over het oproepen om je buurman erbij te lappen nog maar te zwijgen:angry: Hebben ze nu echt niks beters te doen?

Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen, als we straks de Europese regels gaan krijgen.
Hoop echt dat we dan van deze hele poppenkast af zijn.

Back
Bovenaan