Politie neemt 200 kg zwaar vuurwerk in beslag

Niet onomstotelijk, zeg maar: uiterst hoogstwaarschijnlijk niet. Er is niet voor niks zo'n doofpotsfeer omheen gecreëerd. Er zal dus wel wat aan de hand zijn geweest daar. Ik ben ervan overtuigd. Lees bijvoorbeeld ook dit artikel:
http://klachtennederland.nl/index.p...-defensiedoofpot-van-de-vuurwerkramp-enschede

Waarom per se in Nederland? In Duitsland gelden dezelfde natuurkunde en scheikunde als hier, dus de explosie in die woning daar een tijdje terug lijkt me relevant hiervoor.
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?t=26903

mag net zo goed om buiten Nederland om hoor, bedoelde er niks mee

Het is maar vuurwerk, wel 200 kilo aan shells, cobra's etc. of zijn we allemaal vergeten wat er in Enschede gebeurd is? Zit zelf in de veiligheidswereld en het is gewoon wachten wanneer er een keer een garagabox vol met vuurwerk afgaat in een woonwijk met alle gevolgen vandien.

Ik denk dat je bij ieder zichzelf respecterende vuurwerkfanaat geen partijtje landmijnen zal aantreffen.

Daarnaast lever ik al jaren kritiek op de term massa explosief.
Ik sta hier niet alleen in, ook vanuit nl vuurwerkland worden grote vraagtekens geplaatst. Ik weet niet of ik hier namen moet noemen maar er is een bedrijf geweest dat de ramp in enschede heeft willen nabootsen, om aan te tonen dat een opslag van vuurwerk nooit een ramp op deze schaal kan veroorzaken.

Erg vreemd dat dit door alle instanties tegen is gehouden.
De overheid heeft er belang bij dat de waarheid nooit boven tafel zal of gaat komen. Hoe moet je uitleggen dat je een partij afgekeurde landmijnen midden in een woonwijk neerlegt.

Als je dan daadwerkelijk in de veiligheidsbranche zit heb ook jij er voordeel bij dat de waarheid niet boven water komt. Alle extra veiligheidsmaatregelen die na de ramp getroffen zijn, zijn indirect inkomsten voor jou en je collegas. Een objectieve mening zal ik van jou dan ook niet verlangen.

Hier afgeven op vuurwerk wat in 99% van de landen om ons heen legaal is, maar vaak dezelfde potjes en pijlen al dat niet omgelabeld vrolijk kopen met nieuwjaar en daar 200kg van in je garage leggen. Hypocriet.

@ die pannekoek in duitsland.
Al jaren maakt men daar misbruik van de minder strenge regelgeving. Men timmert daar massaal kleine fabriekjes inmekaar om de meest lompe bommen te maken. Toch, wanneer zo een klein fabriekje 1.1 vuurwerk explodeert raken die duitsers niet over de toeren. Misbruik word zwaar bestraft en normaal, kundig gebruik van vuurwerk word gemotiveerd. Gek he, dat daar relatief weinig ongelukken gebeuren rekening houdende dat men daar veel gekker is op vuurwerk als in nederland en er 5x zoveel mensen wonen. Nogmaals... regulering werkt niet in jou voordeel omdat je dan knaken verliest... Ook op dit punt verlang ik geen objectieve mening van jou kant.

Daarnaast lever ik al jaren kritiek op de term massa explosief.
Ik sta hier niet alleen in, ook vanuit nl vuurwerkland worden grote vraagtekens geplaatst. Ik weet niet of ik hier namen moet noemen maar er is een bedrijf geweest dat de ramp in enschede heeft willen nabootsen, om aan te tonen dat een opslag van vuurwerk nooit een ramp op deze schaal kan veroorzaken.

Dat is een interessante uitspraak, een (vuurwerk neem ik aan?) bedrijf dat de ramp wil nabootsen.

Volgens mij is er nergens bekend wat er nou exact heeft gelegen dus dat gaat lastig worden.

Maar er zou teveel hebben gelegen, slecht opgeslagen (mavo boxen) O.a Los (zwart)kruit, groot kaliber salutes (125mm) en groot kaliber bommen.
Containers recht naast elkaar, en met de hitte van een eerste brand en eerste kleine explosie is gewoon recipe for disaster (lees de factoren voor een massa explosie waren aanwezig).

Daarnaast lees je om de zoveel tijd genoeg nieuwsartikelen uit Italie, Spanje, Malta, china, denemarken, duitsland dat er explosies plaats vinden in opslagen/fabrieken.

Wat ik nooit heb begrepen is dat ze geen lering hebben getrokken uit de ramp in culemborg, iedere boeren*** had kunnen bedenken dat zown bedrijf niet midden in / naast een woonwijk zou moeten liggen.

Wat ik nooit heb begrepen is dat ze geen lering hebben getrokken uit de ramp in culemborg, iedere boeren*** had kunnen bedenken dat zown bedrijf niet midden in / naast een woonwijk zou moeten liggen.

Maar dat is helaas het beleid in Nederland.
Een zware chemische fabriek, vlak naast of in een woonwijk kan best.
Maar als de vlam in de pan slaat, zegt men achteraf hoe kon dit gebeuren en dit mag nooit meer gebeuren.

Het is bij Cindu gebeurd, Enschede, afgelopen jaar in Moerdijk, enz.....
En achteraf kan men weer uren met elkaar debatteren...

Het is op een of andere manier wel grappig om dit topic door te lezen :D Zo'n beetje alles wat ik als enorm debiel beschouw in de vuurwerkwereld komt aan bod.

Om maar te beginnen met die ene site waarvan ik de naam niet zal noemen, hahah, lars stuurde mij de link naar die site al eens een tijdje terug. M'n mond viel gewoon open van verbazing toen ik dat zag. Het raarste was nog dat er dus echt mensen waren die daar zwaar spul bestellen. Bij zo een site kun je toch verwachten dat ze een keer opgepakt gaan worden, - en jij zelf dan ook een bezoekje gaat krijgen? :frusty: Over dat het onverantwoord en gevaarlijk is zal ik maar niet beginnen, want dan barst de moraalridder discussie weer los.

Wat pas echt onverantwoord is, is het feit dat sommige mensen dus blijkbaar gewoon mortieren op straat zetten, zonder enige vorm van stabiliteit, en daar shells uit schieten. Bij het zien van dat filmpje voelde ik de rillingen over m'n rug heen gaan. Ik heb het al eens meegemaakt bij een showtje dat een shell van redelijk kaliber niet de lucht in ging, het busje dat 50 meter verderop stond (welke uiteraard geen vuurwerk meer bevatte) had na dit incident een enorme deuk in de zijkant. Waarschijnlijk van een star of een stuk hout van het rek die er tegenaan klapte.

Mensen die op die manier shells schieten, die gewoon de mortier op straat zetten, hebben gewoon geen respect voor de vernietigende kracht die een shell heeft. Ik wil niet overkomen als een vuurwerkhater hoor, maar als we realistisch blijven kunnen we wel zeggen dat een shell heel link is als je deze op een foute manier ontsteekt.

Dit is niet alleen spelen met je eigen leven maar ook met de levens van andere mensen die in de buurt staan.

Ook dat ge*** wat ik hier las van "fout is fout" e.d. Natuurlijk zit daar een kern van waarheid in. Alleen als je shells schiet op een groot weiland zonder omstanders die heel dichtbij zijn, en je de mortieren ingraaft mag dan wel verboden zijn als je niet de juiste papieren hebt, Maar shells schieten uit een mortier die je gewoon op straat zet is niet alleen verboden maar ook nog eens levensgevaarlijk voor omstanders.

Het is natuurlijk ***lig voor de mensen die gepakt zijn, al helemaal als je je bedenkt dat de straffen voor dit soort vuurwerk recentelijk nogal wat opgekrikt zijn. Maar ik zit er niet mee, hoe verleidelijk het soms ook is, gebruik je gezonde verstand en dan zul je al snel de conclusie trekken dat het gewoon dom is om bij dit soort sites te bestellen.

Alleen dat al, geeft mij het idee dat het overgrote deel van de mensen die bij dit soort sites besteld niet echt heel bekend is met het gebruik en de gevaren van dit soort vuurwerk. En in dat geval is het alleen maar goed dat deze mensen gepakt zijn.

Hoe je het ook wendt of keert, en hoe vaak we ook de moraal discussie kunnen voeren hier, het blijft gewoon gevaarlijk. Ik zie die krantenkoppen alweer voor me, als een of andere handige harrie zichzelf en zijn buren kapot maakt door fout gebruik van professioneel vuurwerk. Veel goeds zal het niet betekenen voor het imago wat wij vuurwerkliefhebbers hebben.

Ghost.

Back
Bovenaan