Politie met rollator op zoek naar vuurwerk

ylke

VWC lid
ROTTERDAM - “We zijn niet te herkennen als we mensen gaan oppakken.” Tegenwoordig kan je worden aangehouden door een oude man met een rollator voor het afsteken van illegaal vuurwerk

Volgens Johan van der Lee, vuurwerkcoördinator van de politie Rotterdam-Rijnmond, hoef je tegenwoordig niet meer de deur uit om illegaal vuurwerk te kopen. “Vroeger moest je naar België of naar Duitsland. Nu bestellen ze het gewoon via internet en wordt het vanuit Polen of Tsjechië per post bezorgd.”

Verkopers

Niet alleen voor de kopers is het makkelijker geworden, ook de politie heeft minder moeite om verdachten op te sporen. “Mensen verkopen illegaal vuurwerk tegenwoordig via forums en Twitter. Ze denken vaak niet na over de gevolgen. Ik loop in een digitale snoepwinkel.” Na een minuut zoeken op Twitter is inderdaad een verkoper te vinden; “moet iemand Cobra 6, lawinepijlen, nitraten of vlinders kopen?”

Gevangenisstraf

Illegaal vuurwerk hebben lijkt stoer, maar is een misdrijf. Straffen kunnen flink oplopen. Zo kan je voor het afsteken van één lawinepijl drie tot zes maanden gevangenisstraf krijgen. Datzelfde geldt voor knalvuurwerk met meer dan zes gram netto explosieve massa (NEM).

Flitspoeder

NEM is de stof wat de explosie veroorzaakt. In het meeste illegalen vuurwerk zit flitspoeder, buskruit maar dan sterker. In Nederland is dit poeder verboden. “In een Super Cobra 6 zit 48,5 gram van dat spul. Dat is super gevaarlijk. Zeker als je weet dat in bijvoorbeeld een handgranaat ‘maar’ 35 tot 37 gram zit.”

Meldingen

Rotterdamse jongeren kopen steeds minder vuurwerk dan in andere plaatsen in Nederland. “We hebben vanaf 1 november 166 meldingen gekregen in Rotterdam via 112. Dat is niet veel.” Voor de politie zijn de tips via het 0900-nummer het interessantst. “Dat zijn vaak de mensen die weten wie de dader is. Hun buurjongen bijvoorbeeld.” Als er een patroon te zien is in het afsteken gaat Van der Lee met een team naar de plek waar vaak wordt afgestoken. “Wij gaan nooit meer met een politieauto die kant op. Dan gaan ze namelijk met ons ‘spelen’. Steken ze eerst in de ene straat vuurwerk af en vervolgens weer in een andere straat”, legt Van der Lee uit.

In burger erop af

Tegenwoordig gaat de politie als burger naar de locatie. “Ik verkleed me bijvoorbeeld als een oude man met een rollator. Ze verwachten nooit dat zo’n iemand ze oppakt.” Ook als Johan van der Lee weet dat er bij iemand thuis illegaal vuurwerk ligt, gaat hij in burger. “Kortom we zijn niet te herkennen als we mensen gaan oppakken.”

Bron

Wat is dat voor iets gestoords 3 tot 6 maanden voor het afsteken van een lawine pijl.
Je kunt beter iemand dood schoppen of een omatje beroven.

Gevangenisstraf
Illegaal vuurwerk hebben lijkt stoer, maar is een misdrijf. Straffen kunnen flink oplopen. Zo kan je voor het afsteken van één lawinepijl drie tot zes maanden gevangenisstraf krijgen. Datzelfde geldt voor knalvuurwerk met meer dan zes gram netto explosieve massa (NEM).

Oftewel, men kan beter gaan mishandelen en de lokale shaqboer overvallen dan een vuurpijl af te steken. Kansloos.

“In een Super Cobra 6 zit 48,5 gram van dat spul. Dat is super gevaarlijk. Zeker als je weet dat in bijvoorbeeld een handgranaat ‘maar’ 35 tot 37 gram zit.”
Nee lieve mensen, Super cobra's zijn er niet. Het zijn gewoon Cobra's.(Maar er staat inderdaad stiekem *Kuch* super boven)
Tevens moet de beste Johan van der Lee eens iets gaan lezen over scherfwerking. Een andere baan zoeken zou eventueel ook geen slecht idee zijn.

Laatst bewerkt:
Ik wil niet betweteren. Ik moet je alleen bekennen, lieve mensen :bonk:, dat het wel Super Cobra's 6 zijn.. Of Cobra Super 6 (check het label maar eens..). Daarnaast heb je de 2G en de Special (en tig immitaties zoals de Ekstra).

Ik ben het verder aardig met je eens :D

Oftewel, men kan beter gaan mishandelen en de lokale shaqboer overvallen dan een vuurpijl af te steken. Kansloos.

Nee lieve mensen, Super cobra's zijn er niet. Het zijn gewoon Cobra's.
Tevens moet de beste Johan van der Lee eens iets gaan lezen over scherfwerking. Een andere baan zoeken zou eventueel ook geen slecht idee zijn.

Ik wil niet betweteren. Ik moet je alleen bekennen, lieve mensen :bonk:, dat het wel Super Cobra's 6 zijn.. Of Cobra Super 6 (check het label maar eens..). Daarnaast heb je de 2G en de Special (en tig immitaties zoals de Ekstra).
Even nagekeken, in inderdaad, er staat klein 'super' erboven. God, mijn welgemeende excuses daarvoor.:frusty:

Lol, met een rollator gaan lopen om ventjes met een paar nitraten te pakken, hoe wanhopig zijn ze...
En in een cobra 6 zit +- 30 gram flash, en ze vergeten te vermelden dat er alles behalve flash in een handgranaat zit, wat een domme vergelijking..

Edit:> Sorry dubbelpost

Ja dit is serieus echt NSB gedrag...

Je kunt idd beter nog een erg misdrijf begaan dan zoiets onbennulligs.

Dit laat weer eens de goede kant van nederland zien!

God o god o god, waar zijn we toch weer meebezig mensen.

De burgers worden banggemaakt met vergelijkingen met handgranaten,

Zodat mensen weer lekker de NSB'er uit kunnen hangen.

Ik dacht dat 1945 allang voorbij was?

Ja dit is serieus echt NSB gedrag...

Je kunt idd beter nog een erg misdrijf begaan dan zoiets onbennulligs.

Dit laat weer eens de goede kant van nederland zien!

God o god o god, waar zijn we toch weer meebezig mensen.

De burgers worden banggemaakt met vergelijkingen met handgranaten,

Zodat mensen weer lekker de NSB'er uit kunnen hangen.

Ik dacht dat 1945 allang voorbij was?

Wat een vergelijking zeg.
Vraag me af of jij wel geschiedenisles hebt gehad op school.
Dat de term nsb'er hier op 't forum wordt gebruikt voor mensen die de politie bellen voor vuurwerk vind ik al achterlijk, maar dit samen in een post met 1945 slaat alles.

Ik ben het ook niet eens met deze openingspost en heb ook helemaal niks met mensen die politie bellen en nog minder met de politie zelf.

Toch moet het hier eens afgelopen zijn om onder deze berichten de term nsb'er te gebruiken, helemaal nu ik het al voorbij zie komen in combinatie met 1945.

De regels van het forum:

Behandel elkaar met respect. Dit houdt in dat wij hier geen reacties willen zien die racistische, discriminerende, gewelddadige of kwetsende uitspraken bevatten. Dit geldt ook voor pm's! Ook verwensingen worden niet getolereerd.

Het mag dan wel een tijd geleden zijn, maar deze uitspraken kunnen kwetsend blijven.
Ik ben zelf dan wel jong, maar er zijn in die tijd dingen gebeurd die nergens mee te vergelijken zijn.
En al helemaal niet met mensen die de politie bellen voor vuurwerk.

Ik snap ieders en jouw punt en ben het er volledig mee eens, het gaat mij puur om de uitspraken om dit punt duidelijk te maken.
Je weet echt niet wat je zo even snel op een forum tikt, is een gemakkelijk woordje geworden hier en ik vind dat hier best verandering in mag en moet komen.
Ik ben niet van verboden en regels, dus zover wil ik niet gaan.
Vraag iedereen alleen even langer na te denken bij deze termen voordat je beslist deze te gebruiken onder nieuwsberichten op het forum.

Ik stoor me ook erg aan dat mensen de term nsber gebruiken.
Een nsber is iets heel anders dan iemand die zeer triest is en mensen die vuurwerk hebben veraad.
Ik vind dus de term nsber nergens op slaan,een nsber is iemand die de schuldige aangaf/peste/vernederde/etc voor de vele problemen en de crisis in de jaren 30 40.

Ik neem het hier niet op voor de nsb, maar een munt heeft 2 kanten:rolleyes:

Dat de term nsb'er hier op 't forum wordt gebruikt voor mensen die de politie bellen voor vuurwerk vind ik al achterlijk, maar dit samen in een post met 1945 slaat alles.

Ik ben het ook niet eens met deze openingspost en heb ook helemaal niks met mensen die politie bellen en nog minder met de politie zelf.

Toch moet het hier eens afgelopen zijn om onder deze berichten de term nsb'er te gebruiken, helemaal nu ik het al voorbij zie komen in combinatie met 1945.

Het mag dan wel een tijd geleden zijn, maar deze uitspraken kunnen kwetsend blijven.
Ik ben zelf dan wel jong, maar er zijn in die tijd dingen gebeurd die nergens mee te vergelijken zijn.

Ik snap ieders en jouw punt en ben het er volledig mee eens, het gaat mij puur om de uitspraken om dit punt duidelijk te maken.
Je weet echt niet wat je zo even snel op een forum tikt, is een gemakkelijk woordje geworden hier en ik vind dat hier best verandering in mag en moet komen.
Vraag iedereen alleen even langer na te denken bij deze termen voordat je beslist deze te gebruiken onder nieuwsberichten op het forum.

Mag ik vragen uit welke regio je komt? Weet je momenteel wel wat de stand van zaken is met in het bijzonder de stand van zaken in regio Rotterdam? Ik zal je even wat informatie verschaffen.

De technische correcte term zou overigens 'gestapo', 'kgb' of 'stasi' zijn. Ergens heb je wel een punt, maar ik zou zeggen vergelijk de huidige werkwijze van politie Rotterdam-Rijnmond eens met de werkwijze van de Stasi en je ziet opvallende gelijkenissen. Overigens werken de RET, parkeerwachters en DCMR via dezelfde wijze.

Overigens gaat het hier specifiek om de werkwijze van één politiekorps in het bijzonder. De ontwikkelingen in Rotterdam staan wat dat betreft op ander niveau in de rest van Nederland. Waar in de rest van Nederland het respect voor de politie langzaam terug komt en de verhouding tussen overheid en buger verbetert, daar is de verhouding in de grote steden al zodanig verziekt dat de situatie niet meer terug te draaien is. Dit is voor alle betrokkenen (politici, politie, hulpverleners en burgers) inmiddels een groot probleem geworden.

Dit soort nieuwsberichten zijn olie op het vuur en versterken de spanningen tussen overheid en burger alleen maar verder. Sterker nog, juist dankzij dit soort berichten uit de grote vier steden realiseert men elders in het land dat het zo niet verder kan. De grote vier steden zijn in dat opzicht juist een voorbeeld van hoe het nu niet moet en het in de toekomst niet moet willen gaan. Dit is dan ook een uitmuntend voorbeeld van wat men juist niet wil overnemen uit de grote stad.

Mijn verzoek aan jou is om zelf te stoppen met het veroordelen van anderen op basis van een uitspraak. Zeker als je niet weet wat de stand van zaken in de regio Rotterdam is.

Laatst bewerkt:

Oke ik gooi misschien iets te snel met het woord NSB'er, maar als jij mensen gaat veraden omdat je zo bang gemaakt bent door de overheid, dan, misschien ga ik nu weer te ver, lijkt het verdacht veel op hoe dictators te werk gaan. Ik wou een in het speciaal noemen maar dat zal
Niet gewaardeerd worden.

En trouwens ja ik had geschiedenis op school, ik snap niet waarom je darmee komt aanzetten?
Ik doe gymnasium 5e klas, ik wil niet ***lig doen, maar ik weet hardstikke goed waar ik het over heb.

@Jupilerfreak
Op het moment woon ik in Dordrecht en ben ik vaak te vinden in Rotterdam, dus ik snap waar je het over hebt.
Daarna zeg je dat de technisch correcte term Gestapo, KGB of stasi is?
Ik heb het in mijn bericht over de term NSB'er dus ik denk dat je bedoeld dat de technische term daarvan Gestapo, KGB of stasi is?
Hoe je hierbij komt snap ik niet.
Als ik het mij goed herinner was de gestapo de staatspolitie van Duitsland tijdens de nazi tijd.
De KGB was de geheime dienst van de Sovjet-Unie, Wit-Rusland heeft nog altijd een afdeling van de KGB.
En de stasi was de inlichtingen en volgens mij ook veiligheidsdienst uit Duitsland opgericht in 1950.
De stasi is uit een voorbeeld van de KGB voortgekomen en de KGB zag de stasi ook als een goede partner.
De NSB was een Nederlandse politieke partij die tijdens de nazi tijd partij koos voor de Duitsers, vandaar ook de term NSB'er voor mensen die in de oorlog voor de Duitsers hebben gekozen.
En dus de Nederlandse bevolking en de joodse bevolking in Nederland verraad hebben.
Vandaar dat deze term onder andere ook gebruikt wordt voor mensen die de politie bellen als ergens vuurwerk ligt.
Lijkt mij dus dat dit de 'technische term' is.
Laat even weten als jij iets anders bedoelde.
En nogmaals wil ik benadrukken dat ik het ook niet eens ben met die mensen, maar dat je deze mensen niet kunt vergelijken met personen uit het verleden die de kant van de toendertijd 'vijand' kozen en tientallen of soms wel honderden of duizenden mensen aan de Duitsers hebben verraden, mensen die uiteindelijk gruwelijk de dood vonden.
Alinea 3 en 4 uit je post daar sluit ik me volledig bij aan.
Het gaat inderdaad en dan vooral in Rotterdam en omgeving de slechte kant op met politie en gemeente.
Ze zijn ontzettend aan het aanklooien en aan het machtsmisbuiken, ook gebruiken ze een agressievere en meer narcistische werkwijze als ooit tevoren.
Ik ben het ook met de ideeën achter de termen die gebruikt worden volledig eens, alleen de politie van Rotterdam vergelijken met de stasi?
Politie Rotterdam gaat de verkeerde kant op, maar vergelijkingen met de stasi zie ik nog niet.
Wel zijn ze hard op weg, maar de stasi is nog van een heel ander kaliber.

Dan je laatste alinea, het is niet zozeer dat ik anderen veroordeel alleen op basis van deze uitspraak. Ik typ ook denk even na voordat je het post over de echte betekenis van NSB'er, dit zeg ik omdat het een erg makkelijk woordje is geworden.
Veroordelen doe ik niet, ik vind niet dat je kunt oordelen om zoiets en al helemaal niet via een bericht op internet.
Daarna zeg je dat ik niet weet wat de stand van zaken in de regio Rotterdam is en ik daarom niet mensen moet 'veroordelen'?
IK weet de stand van zaken wel en veroordeel niemand, ik vind deze zin een beetje uit de lucht gegrepen vooral omdat je Rotterdam erbij haalt en zegt dat daarom mijn standpunt niet klopt.

En dit is geen boze reactie hoor, hoop niet dat je het zo opvat.

@Pyrowork
Mensen 'verraden zit ook wel een beetje in de menselijke psyche, maar inderdaad wordt Nederland op het gebied van onder andere vuurwerk flink bang gemaakt door de media en overheid.
En ik ben het met je eens dat deze werkwijze niet democratisch is en dat dit op een dictatuur lijkt.
Echter is deze werkwijze in heel de wereld op de een of andere rare manier stukje bij beetje geaccepteerd en wordt het gezien als 'nodig' en puur democratisch.
Gaat nergens over, maar Nederland is hier echt geen uitzondering in en al zou dat wel zo zijn kwam dit nog niet in de buurt van een echte dictatuur. Het gaat dan wel die kant op, wat we ook ten allen tijden moeten vermijden.
Over dat heb jij wel geschiedenisles gehad op school zinnetje, dat is niet tegen jou persoonlijk bedoeld hoor.
Dat is puur een soort aanvallend debatzinnetje waarmee je de eventuele aanwezigen of lezers snel naar jouw kant kunt trekken. Ik weet even de officiële term niet meer, maar zoiets wordt gebruikt om al voor je uiteenzetting van jouw standpunt te insinueren dat de persoon waartegen jij debatteert geen kennis van zaken heeft en geen idee heeft waar die het over heeft.
Het is een puur uit de lucht gegrepen zinnetje, maar je zal al
gelijk een boel mensen aan jouw kant hebben staan zonder ook maar inhoudelijk te zijn ingegaan op het onderwerp.
Onder andere wilders maakt veel gebruik van dit soort debattrucjes , mede hierdoor is hij enkele jaren geleden ineens heel populair geworden.

Ook voor jou geldt dat ik niks tegen jou persoonlijk heb, maar dat ik even via jouw post voor alle mensen die de term nsb'er gebruiken mijn standpunt hierover te melden en aan te geven denk even na over de echte betekenis van het woord voordat je het snel op het forum gooit.

Hoi NL vuurwerk.

Met je verhaal over de NSB ben ik het eens. Die toespeling wordt te pas en te onpas gebruikt en ik kan mij goed voorstellen dat dit tot ergernissen kan leiden.

De stap die ik leg, is naar de werkwijze die insommige gevallen gehanteerd wordt door het 'gezag'. Vandaar ook de vergelijking met de Stasi. Dat heeft mijn inziens veel meer raakvlak met de huidige werkwijze dan de NSB. Hopelijk is het nu duidelijker waarom ik die link leg. Het is denk ik precies wat je zegt, men is nóg niet zover dat een volledig vergelijk gemaakt kan worden, maar het gaat wel die kant op. En dat is uiteraard zorgelijk. In dat opzicht denk ik dat we op één lijn zitten.

Overigens ben ik niet boos of iets dergelijks. Ik vind het fijn dat je een genuanceerde post plaats waarbij jouw standpunt goed naar voren komt. Hopelijk is ook vanuit mijn kant voldoende duidelijk dat het niet mijn intentie is om jou te kwetsen of dwars te zitten.

Back
Bovenaan