Politie en jongerenwerk delen vuurwerkbrillen uit.

ylke

VWC lid
SCHOONHOVEN - De wijkagenten van Schoonhoven streken vrijdagavond met hun inmiddels bekende 'tafeltje' neer in het centrum van Schoonhoven. Samen met het jongerenwerk werd voorlichting gegeven over vuurwerk en het veilig afsteken ervan. De uitgestalde vuurwerkbrillen en aansteeklonten trokken direct de aandacht van voorbijgangers.\

Wijkagent Jacqueline van der Bas stapt op een jongen af, die het allemaal op een afstandje staat te bekijken. "Je mag gerust wat dichterbij komen, dan krijg je zo'n vuurwerkbril en een aansteeklont. Ook hebben we warme chocomel met slagroom." Met een speciale quiz werd de kennis van voorbijgangers getest over de geldende vuurwerkregels. Er werden meer dan honderd formulieren ingevuld. De hoofdprijs: een vuurwerkpakket.

Jannette Boot: "Ik fietste net langs. Ze geven goede voorlichting en ik kreeg meerdere brillen mee, voor onszelf en om uit te delen in de straat." De vijftienjarige Daphe de Langen: “Ik kom hier een vuurwerkbril halen. Ik steek beslist geen vuurwerk af. Toen ik negen jaar was ben ik zo geschrokken. Ik ging op 1 januari achtergebleven vuurwerk afsteken en dat kostte mij bijna mijn hand. Erg gevaarlijk. Als ik het gehele jaar geen vuurwerk afsteek, dan krijg ik van mijn opa en oma geld en dat is veel beter. Ik ga er wel naar kijken.”

Op pad

Jongerenwerker Andre Kuipers: “Oudejaarsdag gaan we de gehele Krimpenerwaard door met een auto. We spreken dan de jeugd aan en delen vuurwerkbrillen uit. We nemen ook oliebollen mee. Voor ons en de wijkagenten is de gezamenlijke actie die we dit jaar hebben ingezet, nu al een groot succes. Je hebt het gezien, we konden het bijna niet aan en daar gaat het om." Wijkagent Jacqueline: “De tafel doet het enorm goed. We krijgen heel veel uitnodigingen. Kijk nu vanavond, de jeugd zoekt ons op en dat stellen wij als politie zeer op prijs. Deze samenwerking met jongerenwerk is weer een extraatje in het belang van de algemene veiligheid. Ik heb vanavond ook heel veel informatie en vragen gekregen. Daar kan ik wat mee. Wij zijn er als politie niet op uit om alleen maar bonnen te schrijven. Met elkaar optrekken en een bon alleen als het niet anders kan.”

Jongereninloop

Wijkagent Lucas Bruinius gaf donderdagavond tijdens de jongereninloop in centrum Geerestein in Ouderkerk aan den IJssel, voorlichting over het veilig afsteken van vuurwerk, vuurwerkoverlast en boetes.

Het kleine groepje aanwezige jeugd hing aan de lippen van de wijkagent. Ze keken wel even raar toen hij foto’s toonde van verboden vuurwerk. "Ik geloof dat ik dit wel eens heb gezien. Krijg je hiervoor straf?", was een vraag. De wijkagent: "Ja, dat krijg je zeker. Voor het hebben van dit verboden vuurwerk wordt direct proces-verbaal opgemaakt en krijg je een kruisje achter je naam. Bij lichtere zaken, bijvoorbeeld het vroegtijdig afsteken van vuurwerk, wordt je naar bureau HALT gestuurd en worden je ouders geïnformeerd." Max van Herk: "Ik ga toch niks afsteken, want ik wil bij de Mobiele Eenheid en dan mag je geen kruisje achter je naam hebben."

Bron

Zeer goede actie!
Zouden meerdere gemeentes/wijken moeten gaan doen (als ze er tijd, mankracht en geld voor vrij willen maken)

Inderdaad van lopen zeuren over vuurwerk slachtoffers gaan ze nu de bestrijding daarvan aanpakken.
Heel goed.

Back
Bovenaan