Politie doet over grens bij Enschede grootste vuurwerkvondst ooit

Richardus

VWC lid
De politie heeft de grootste vuurwerkvangst ooit gedaan. Vlak over de grens in Duitsland is 350.000 kilo in beslag genomen. Het gaat om vuurwerk dat in Nederland niet verkocht mag worden. Vermoedelijk was de partij bedoeld voor het illegale circuit in Nederland.

Het vuurwerk werd door de Duitse en Nederlandse politie gevonden in voormalige NAVO-bunkers in Rheine, in de buurt van Enschede. Daar werd vorig jaar al 120.000 kilo gevonden. Volgens de politie staat dat los van deze vondst.

Vanwege de zaak zijn tien verdachten opgepakt. Drie van hen, mensen van 27, 31 en 34 jaar uit Nieuwegein, worden gezien als de hoofdverdachten. Ze werden vorige maand opgepakt en zitten nog vast. De anderen zorgden bijvoorbeeld voor het transport, de opslag of het contact met de klanten.

De politie spreekt van een "dreun voor de illegale handel". Heel vorig jaar werd in totaal 205.904 kilo in beslag genomen, en in 2020 122.815 kilo. In 2019 ging het om 61.429 kilo, 2018 56.522 en 2017 40.383.

Agenten kwamen de handel op het spoor na twee jaar onderzoek. Rechercheurs ontdekten dat er vuurwerk vanuit landen als Polen, Italië en China via Duitsland naar Nederland werd vervoerd. Afgelopen juni werden daarom in Duitsland en Nederland al invallen gedaan.

Volgens de politie voldeden de opslaglocaties absoluut niet aan de veiligheidseisen. Het illegale vuurwerk wordt nog onderzocht en zal daarna worden vernietigd.

De politie zegt dat levensgevaarlijk illegaal vuurwerk steeds meer wordt ingezet als geweldsmiddel bij ongeregeldheden. Ook wordt het gebruikt als explosief bij conflicten in het criminele circuit of bij het opblazen van geldautomaten.
https://nos.nl/artikel/2451661-politie-doet-over-grens-bij-enschede-grootste-vuurwerkvondst-ooit

gelijk een dejavu naar vorig jaar..

is dit wel echt allemaal illegaal vuurwerk?
of is het weer een dummyhal met veel legaal..

Vervelend voor de illegale handelaren..
Mooi professioneel siervuurwerk wordt wel gewaardeerd.
Al dat knal spul mag van mij wel wegblijven.

gelijk een dejavu naar vorig jaar..

is dit wel echt allemaal illegaal vuurwerk?
of is het weer een dummyhal met veel legaal..

Vervelend voor de illegale handelaren..
Mooi professioneel siervuurwerk wordt wel gewaardeerd.
Al dat knal spul mag van mij wel wegblijven.

Ook gewoon opzouten met die Shells, ik zie ze veel onder de jeugd tegenwoordig. Wordt gewoon mee gekegeld in de straten, of het wordt weer eens bij het QM aangestoken. "Dealers" hebben geen moraliteit meer, leeftijdsbeschouwing en een beetje voorlichting is er niet bij. Steeds meer dealers zijn overigens zelf snotapen van 17-18 jaar oud die snel een extra zakcentje willen verdienen.

Ook gewoon opzouten met die Shells, ik zie ze veel onder de jeugd tegenwoordig. Wordt gewoon mee gekegeld in de straten, of het wordt weer eens bij het QM aangestoken. "Dealers" hebben geen moraliteit meer, leeftijdsbeschouwing en een beetje voorlichting is er niet bij. Steeds meer dealers zijn overigens zelf snotapen van 17-18 jaar oud die snel een extra zakcentje willen verdienen.

Helemaal met je eens. Ik geniet ook van een mooie shell op oudejaarsavond netjes in de lucht. Maar feit is dat vaak niet zo gebruikt word, er word gewoon mee gegooid. Daarnaast worden die shells soms achterelkaar uit dezelfde buis gelanceerd, zonder te wachten tot de buis weer goed afgekoeld is, of te checken of er nog gloeiend materiaal onderin de buis ligt. Veel van dit spul word gebruikt op de verkeerde manier, waardoor onze traditie weer in kwaad daglicht staat. Kortom, ik vind het niet erg dat (mocht het echt allemaal illegaal zijn) het niet bij ons op straat terecht komt.

Ja klopt.
Maar ik vind dat hier ook een schuld aan de politie/overheid ligt.
Je had een x aantal jaren geleden een x aantal webshops die mortierbuizen verkochten.
Maar dat vond de politie niet goed, want dat daagde uit tot shells schieten.
Nu is het grootste gedeelte van die winkels weg en worden shells gewoon op straat gepleurd.

Kan het hiermee alleen maar eens zijn eigenlijk.
Dit is namelijk de hoofdreden dat wij straks geen gewoon Oud & Nieuw meer kunnen vieren dankzij een totaalverbod. En dan plaats ik de lompe F4 knallers even in dezelfde categorie als shells... Ja het is allemaal leuk spul zeg ik hypocriet, maar er wordt gewoon niet meer normaal mee omgegaan lijkt het wel. Gevolg: meer overlast, zwaardere ongelukken, gevaarlijke opslag en uiteindelijk teveel gezeik in de maatschappij en daarna dus de politiek. Dan is het over en sluiten.

Ja klopt.
Maar ik vind dat hier ook een schuld aan de politie/overheid ligt.
Je had een x aantal jaren geleden een x aantal webshops die mortierbuizen verkochten.
Maar dat vond de politie niet goed, want dat daagde uit tot shells schieten.
Nu is het grootste gedeelte van die winkels weg en worden shells gewoon op straat gepleurd.

Mensen die een shell op straat pleuren zouden deze "goed" gebruiken als er legaal mortierbuizen te koop waren ? Geloof ik niks van. Als je echt shells wilt schieten, dan kan je toch ook aan die buizen komen om het "veilig" te doen ...

Mensen die een shell op straat pleuren zouden deze "goed" gebruiken als er legaal mortierbuizen te koop waren ? Geloof ik niks van. Als je echt shells wilt schieten, dan kan je toch ook aan die buizen komen om het "veilig" te doen ...
Ja maar als er niet meer aan die buizen te komen is, wordt het wel de weg van die minste weerstand.

Ik heb ook zo m'n vraagtekens hierbij of het echt allemaal om illegaal vuurwerk gaat. Die vondst van vorig jaar ging namelijk ook niet om het zware vuurwerk. Dat moeten ze trouwens ook alweer vrij geven alleen is de vraag waarneer.

Het probleem wordt overigens nu wel eerlijk gebracht, zelfs met rotjes vergelijking. Duidelijk onderscheid tussen legaal en illegaal. Neemt niet weg dat er wel degelijk legaal vuurwerk bij zit ook.

ziet er niet echt uit als een profesionele bunker?
Zie gewoon een boerenschuur waar strobalen staan opgestapeld.

Het klopt al vanaf het begin niet.
Eerst was het over de grens bij Enschede, dit klopt niet, want de bunker staat in de buurt van Kevelaer.
Eerst stond het in een oud Navo bunker, maar toen werd een bunker en een oude boerderij.
Later weer meerdere oude boerderijen*.
* Met oude boerderijen zijn volgens mij gewone boerderijen, omdat die niet aan de kant zijn geschoven vanwege de ruilverkaveling wat in Nederland was. (Maar ik dwaal al.)

Inderdaad. Bunker vlakbij Enschede, en dan weer opeens weer niet.
Heel vreemd. Feiten zijn feiten zou je zo denken. Niet dus.

Back
Bovenaan