Politie Bergen op Zoom treft ruim 50 kilo illegaal vuurwerk in kofferbak aan

vuurwerkNOP

VWC lid

Bergen op Zoom - Een 20-jarige inwoner van Rilland is vrijdagavond (23 november 2012) aan de Koning Willem III straat aangehouden. Hij bleek 56 kilo vuurwerk in zijn personenauto te vervoeren.

Flash Bangers

Agenten zagen de Zeeuw rond 22:00 uur met hoge snelheid wegrijden en kregen de indruk dat dit kwam door hun aanwezigheid. Dat bleek ook het geval te zijn. In de kofferbak van zijn auto lagen vier dozen met professioneel en dus illegaal vuurwerk. De 1000 Flash Bangers zijn in beslag genomen en worden afgevoerd naar de Dienst der Domeinen in Ulicoten, waar het vuurwerk zal worden vernietigd. De politie maakt proces-verbaal op.

Explosiekracht

Illegaal vuurwerk heeft meestal een veel zwaardere lading dan is toegestaan en ook ontbreekt vaak de gebruiksaanwijzing. De explosiekracht is zo groot dat dit gemakkelijk beschadigingen aan gehoor of longen kan veroorzaken. Ook is niet altijd duidelijk hoe of waar u het moet aansteken. Soms zitten er twee lonten aan en welke moet u dan gebruiken? Wist u trouwens dat een lont van professioneel vuurwerk veel sneller brandt dan de normale lonten? En de zogenaamde strijkers hebben al helemaal geen lont. De grote verrassing is dus wanneer die strijker precies knalt. Ondeskundig gebruik leidt tot ernstige ongevallen.

Hoge prioriteit

De politie spoort delicten met vuurwerk met hoge prioriteit op. Daarom is een speciale Task Force ingesteld die vuurwerkbommenmakers opspoort (via open bronnen), hen het podium ontneemt en waarschuwt voor de hogere strafeis van het Openbaar Ministerie.

Illegaal vuurwerk heeft meestal een veel zwaardere lading dan is toegestaan en ook ontbreekt vaak de gebruiksaanwijzing. De explosiekracht is zo groot dat dit gemakkelijk beschadigingen aan gehoor of longen kan veroorzaken.

Schadelijk voor de longen?!?! Alweer zo'n uitspraak waarvan de vraagtekens op m'n hoofd verschijnen... ik dacht dat alleen roken schadelijk was voor je longen maar vuurwerk dus ook....

Edit, Kwintos was me net voor :)

het eerste artikel in tijden waar ze prof vuurwerk niet met granaten vergelijken , + puntje voor dat onderdeel :D,

vind het wel dom van die man om hard weg te rijden , dan kan je net zo goed een bord ophangen "ik vervoer illegaal vuurwerk!" dom toch :bonk:

--pyro99:bye:

Lekker breed begrip "flash bangers" in dit bericht. Waren het Belgische rotjes of Cobra 6en?

Flash Bangers zijn na een bepaalde grens, vanaf 6 gram door de EU gezien professioneel...

Laatst bewerkt:
Illegaal vuurwerk heeft meestal een veel zwaardere lading dan is toegestaan en ook ontbreekt vaak de gebruiksaanwijzing. De explosiekracht is zo groot dat dit gemakkelijk beschadigingen aan gehoor of longen kan veroorzaken.

Dat is ook grotendeels onzin. Alleen kan dit gebeuren als je bijvoorbeeld een meter van een lawinepijl of Cobra afstaat. Door de plotselinge druk kunnen theoretisch je longen beschadigen, dit hoeft niet en is ook niet hard bewezen. Echter zou ik het niet gaan uitproberen:p

Daarnaast, flashkruit kan men zelf maken als men het wil. Alle benodigde losse chemicaliën zijn internationaal te koop, daar is zeker niet kant en klaar vuurwerk voor nodig. Een beetje scheikundig aangelegd persoon kan beplaalde chemicaliën hiervoor zelfs synthetiseren als deze niet makkelijk te verkrijgen zijn. Of het verantwoord is, is een tweede.
Geen vragen a.u.b. hoe dit is samengesteld, dat is in vakliteratuur en op internet ruimschoots te vinden. :)

Laatst bewerkt:
Ook is niet altijd duidelijk hoe of waar u het moet aansteken. Soms zitten er twee lonten aan en welke moet u dan gebruiken? Wist u trouwens dat een lont van professioneel vuurwerk veel sneller brandt dan de normale lonten? En de zogenaamde strijkers hebben al helemaal geen lont. De grote verrassing is dus wanneer die strijker precies knalt. Ondeskundig gebruik leidt tot ernstige ongevallen.

Wat ik wel mooi vind is dat ze zeggen dat ondeskundig gebruik bij strijkers kan leiden tot ongevallen. Dat betekent dat deskundig gebruik dus wel goed kan zijn.
Verder vind ik het stukje dat sommig vuurwerk twee lonten heeft wel mooi. Kunnen ze komend jaar nog hun hart ophalen met CE keurmerk en reserve lonten op cakes.
greetzz

...en ze kunnen ook leuke verassingen verwachten mbt strijkers. Tegenwoordig zijn bijna alle strijkers voorzien van een interne visco, en de Weco Corsair heeft een blokje als vertraging en die kun je met je klok gelijkzetten.

Back
Bovenaan