Politie achterhaalt illegaal vuurwerk met nep-Instagramaccount.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Ruim 300 mensen die op Instagram illegaal vuurwerk aanbieden, zijn de afgelopen weken ongemerkt gevolgd door de politie. De politie gebruikte daarvoor het nep-account Grapje100.

Vandaag maakte de politie bekend achter dit account te zitten; het account heet nu @politie_vuurwerk_internetteam. De verkopers die het nep-account volgden, kregen bericht en de opdracht hun account te verwijderen.

Via het politie-account wijst de politie mensen erop dat het aanbieden van illegaal vuurwerk strafbaar is en dat de verkoper vervolgd wordt. De verkopers moeten hun Instagram-account verwijderen.

Oorworm
De Instragram-actie hoort bij het project Oorworm. Een team speurt sinds oktober op internet naar mensen die illegaal vuurwerk willen (ver)kopen. Ruim 1200 personen kwamen de afgelopen weken in beeld.

De politie probeert de werkelijke identiteit van al deze mensen te achterhalen. Bij zo'n 300 mensen is dat inmiddels gelukt. Zij krijgen bezoek van agenten. Treffen die vuurwerk aan, dan maken ze proces-verbaal op. Ging iemand al eerder in de fout, dan wordt hij aangehouden.

Wie zijn account na de waarschuwing verwijdert, kan nog steeds worden vervolgd, schrijft NH Nieuws.

https://nos.nl/artikel/2207687-politie-achterhaalt-illegaal-vuurwerk-met-nep-instagramaccount.html

Ergens vind ik het een dom om uiteindelijk je zelf uit de doeken te doen .
Want uiteindelijk wil je toch zo veel mogelijk vissen vangen toch .

Ervan uitgaande dat dit hun enigste account was, zou dat idd dom zijn. Maar als ze wat minder dom zijn hebben ze gewoon nog 1 of 2 geheime accounts meedraaien.

Alleen maar bangmakerij. Als je daadwerkelijk de identiteit van een verkoper hebt achterhaald dan ga je diegene toch niet eerst een bericht sturen? Dan brengt zo’n handelaar zijn vuurwerk wel even naar een veiliger onderkomen. Als er echt aanwijzingen zijn dat er ergens illegaal vuurwerk ligt opgeslagen, dan zijn ze er als de kippen bij omdat de gehele omgeving gevaar loopt.

Alleen maar bangmakerij. Als je daadwerkelijk de identiteit van een verkoper hebt achterhaald dan ga je diegene toch niet eerst een bericht sturen? Dan brengt zo’n handelaar zijn vuurwerk wel even naar een veiliger onderkomen. Als er echt aanwijzingen zijn dat er ergens illegaal vuurwerk ligt opgeslagen, dan zijn ze er als de kippen bij omdat de gehele omgeving gevaar loopt.

Bij mij verder op in de straat klopte de politie aan bij een huis met een toetreding tot woning, echter was de gene die open deed minderjarig en die vroeg wat er was, vervolgens zei een van de agenten dat het over illegaal vuurwerk ging en dat ze de volgende dag terug zouden komen als zijn ouders thuis zouden zijn. :bonk::frusty: Vervolgens had die gozer een dag de tijd om zijn nitraatjes en shells ergens anders onder te brengen :bonk: Soms snap ik werkelijk niets van hun werkwijze. Nu ook dit weer, begrijp ik nou goed dat ze alvast mensen gaan waarschuwen dat ze langs komen? :frusty:

Back
Bovenaan