Polen nieuwe smokkelroute voor illegaal vuurwerk

dennis-pyro

VWC lid
Polen is het nieuwe België geworden voor vuurwerk-fanaten, die geen rotjes maar zware mortiergranaten willen afsteken met oud en nieuw. Nu de grenscontroles met België zijn verscherpt, verlegt de smokkelroute zich naar internet en de vele Poolse webwinkels, die zwaar vuurwerk simpelweg per postpakket opsturen.

De per post verstuurde vuurwerkpakketten (bedoeld voor professioneel gebruik) komen nu vooral uit Polen en bevatten soms knallers die de kracht hebben van een handgranaat. Vuurwerkexpert bij TNO Ed de Jong spreekt van ‘rijdende bompakketten‘.

Verzending van zulke plofpakketten is binnen Polen blijkbaar toegestaan, want ik kom hier verschillende websites tegen, die verzending per post openlijk aanbieden. Een enkele stelt wel dat levering aan het buitenland niet mogelijk is, maar er blijven voldoende adressen over waar dit geen probleem is.

Blijkens recente berichten gaat het niet om enkele incidenten, maar wordt inmiddels massaal ingekocht per post. Politiekorpsen houden hun hart vast en niet zonder reden. Politie-eenheden in de regio’s Hollands Midden en Haaglanden hebben de afgelopen weken al ruim drie ton vuurwerk Polen in beslag genomen.

De nieuwe smokkelroute per postpakket vormt ook een reëel gevaar voor de distributiecentra van postpakketten Het vuurwerk dat wordt besteld kan volgens hem al ontploffen door een harde klap of als het pakket in een distributiecentrum op een lopende band klem komt te zitten tussen andere pakketjes, zo stellen experts.

De Poolse autoriteiten en postbedrijven laten vooralsnog niet van zich horen. Men mag verwachten dat – ook omwille van de eigen veiligheid – maatregelen worden genomen om deze letterlijk explosieve situatie in te dammen. Een verscherpte controle hier in de distributiecentra bijvoorbeeld, in ieder geval in de komende weken. Nog beter zou het zijn als men hier een algeheel verbod zou instellen op het verschepen van vuurwerk per ‘gewoon’ postpakket.

Het ligt ook voor de hand dat Nederland bij de Poolse autoriteiten aanklopt, om deze smokkelroute per internet en postpakket aan te pakken. In ieder geval voor de komende weken.

Update: Er zijn sterke vermoedens dat het Nederlandse transportbedrijf GLS ( General Logistics Systems BV) het merendeel van de plofpakketten naar Nederland vervoert. GLS heeft een dochteronderneming in Polen. Over de kwestie zullen in de Tweede Kamer schriftelijke vragen worden gesteld aan het kabinet, zo meldde het SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen gisteren in PowNews

Bron:http://poolvos.net/2011/11/17/polen-nieuwe-smokkelroute-voor-illegaal-vuurwerk/

Laatst bewerkt:
De nieuwe smokkelroute per postpakket vormt ook een reëel gevaar voor de distributiecentra van postpakketten Het vuurwerk dat wordt besteld kan volgens hem al ontploffen door een harde klap of als het pakket in een distributiecentrum op een lopende band klem komt te zitten tussen andere pakketjes, zo stellen experts.

Waar halen ze die onzin toch vandaan? Ongelofelijk en dit noemen zich experts

De oorlog in afghanistan tegen het terrorisme wordt ook gevoerd met mortiergranaten.

Daar rijden de
images
op pijpbommen gemaakt van sterretjes.

Het behalen van een vliegbrevet is voor piloten ook niet meer nodig nu blijkt dat ze het vliegen met
6018_Beko_Novelties_Afterburner_Nieuw_2010_groot.gif
van dit formaat gewoon kunnen oefenen met een lucifertje. Dat bespaart flink wat kosten, volgens het ministerie van defensie. Kosten die in tijden van bezuinigen goed bespaard kunnen worden.

Ten slotte had ik begrepen dat het afstuderen voor het beroep lasser tegenwoordig met de
3120_Beko_master_blaster_blinky_label_09_groot.gif
ten uitvoer worden gebracht omdat lasapparaten te zwaar zijn en deze niet meer ingezet mogen worden van de arbodienst.

Omdat vuurwerk, militairen en lassers tegenwoordig tegenwoordig met uitsterven wordt bedreigd, raadt het ministerie voor Propaganda en Grote Leugens tegenwoordig aan voor boswachter te studeren. Dit doen ze om tuig als Ruben werkloos te krijgen. Wil je de opleiding goed beginnen, drink dan iedere dag lekker een
Boswandeling.gif
.

Tot zover weer de nieuwsflits van onze eigen mediagroep op het Volgevreten Werkloze Cabaretiers kanaal.

dan kan je sommige reacties wel onzin of overdreven vinden, ik vind dit wel een slechte zaak, al die pakketjes via de post, ik moet er niet aan denken dat ik midden in de zomer een paar van die pakketjes in mijn auto of fiets tas heb zitten.

dan kan je sommige reacties wel onzin of overdreven vinden, ik vind dit wel een slechte zaak, al die pakketjes via de post, ik moet er niet aan denken dat ik midden in de zomer een paar van die pakketjes in mijn auto of fiets tas heb zitten.

Als jij je legale vuurwerk de 31e op gaat halen hoe krijg je dat dan thuis?
Of als jij een tripje naar België maakt?

En wil je zeggen dat onderstaand citaat op waarheid berust is dan?

De nieuwe smokkelroute per postpakket vormt ook een reëel gevaar voor de distributiecentra van postpakketten Het vuurwerk dat wordt besteld kan volgens hem al ontploffen door een harde klap of als het pakket in een distributiecentrum op een lopende band klem komt te zitten tussen andere pakketjes,

Pure bangmakerij, De overheid is bezig met een circus en zwetsen zoveel onzin dat ze het zelf nog gaan geloven ook :bonk:

Als jij je legale vuurwerk de 31e op gaat halen hoe krijg je dat dan thuis?
Of als jij een tripje naar België maakt?

En wil je zeggen dat onderstaand citaat op waarheid berust is dan?

Pure bangmakerij, De overheid is bezig met een circus en zwetsen zoveel onzin dat ze het zelf nog gaan geloven ook :bonk:

Al het pools vuurwerk is 1.4,
Wikipedia zegt dit:
Gering gevaar voor ontploffing. De gevolgen blijven hoofdzakelijk beperkt tot de verpakking.
die de kracht hebben van een handgranaat
een handgranaat is 1.1 en dat is een stuk pittiger.
Dus laat die gasten is ff het verschil zien tussen bijv een zink 901 en een granaat.

als ik het haal, dan ben ik me ervan bewust dat ik met vuurwerk op pad ben, piet de postbode, of kees de koerier is zich daar niet van bewust. natuurlijk overdrijven ze en dikke ze een hoop aan, maar dat het niet zonder gevaar is weten we natuurlijk ook, door alles voor gezwets en bangmakerij uittemaken geef je wel sommige mensen de gedachte me dat het allemaal niet zo heel gevaarlijk is.

Ze zijn er weer lekker op tijd bij, als ze ons als terroristen willen behandelen moeten ze ook met het temo van de AIVD onderzoek doen!

Al het pools vuurwerk is 1.4,
Wikipedia zegt dit:
Gering gevaar voor ontploffing. De gevolgen blijven hoofdzakelijk beperkt tot de verpakking.

een handgranaat is 1.1 en dat is een stuk pittiger.
Dus laat die gasten is ff het verschil zien tussen bijv een zink 901 en een granaat.

Al het pools vuurwerk 1.4G? :p is ook niet helemaal waar hoor.
En is een handgranaat niet in te delen onder de gevaarklasse 1.2G? Aangezien een fragmentatiehandgranaat voor scherfwerving zorgt?

Ik heb nu een aantal berichten verwijderd.
Dat er een 'recept' wordt gegeven over hoe je een bom maakt gaat natuurlijk veel en veel te ver.

Nu weer ontopic.

-edit- omepje was me voor :)

idioot bericht dit... als je met overdrijven geld kon verdienen was deze auteur stinkend rijk geweest!

Al het pools vuurwerk 1.4G? :p is ook niet helemaal waar hoor.
En is een handgranaat niet in te delen onder de gevaarklasse 1.2G? Aangezien een fragmentatiehandgranaat voor scherfwerving zorgt?

Foutje granaat valt onder 1.2
maar pools vuurwerk valt wel onder 1.4

quote poolse vuurwerk site:
Yes, all our products are legal in Poland so also in whole EU, also in countries with egreement with EU. All our products are 1.4G, so available without any concession.

Yes, all our products are legal in Poland so also in whole EU, also in countries with egreement with EU. All our products are 1.4G, so available without any concession.

1.4 ja volgens mij is dat maar over wie er over praat,bv op een bekende site word delova rana verkocht als 1.4 maar hier noemen ze het 1.1 hetzelfde geld voor achtung etc hoe zit dat dan??:bye::bye:

Ik zou het niet al te letterlijk nemen wat onze poolse vrienden beweren. :D

Ligt ook puur aan de verpakkingswijze. Veel blokken uit polen die hier op de markt verschijnen vallen onder 1.3G en daarnaast worden bij sommige poolse verkopers ook salutepijlen aangeboden, no way dat die onder 1.4G vallen wanneer je er meerdere bij elkaar in een doos stopt. Maar nog steeds klopt de vergelijking van nieuwsberichten tussen wapens en vuurwerk niet. :bye:

Back
Bovenaan