Plintje's Sfeertopic

Ik gooi vaak nog wat kleine dingen in mijn winkelmandje die niet zoveel kosten. Zo sprokkel ik altijd aardig wat klein spul en goedkope fonteinen bij elkaar. Hetzelfde lot was de Snowman Fountain ook beschoren. Van de uitstraling van de sneeuwpop zelf wordt ik al vrolijk en de uitwerking was voor die paar euro ook nog heel behoorlijk.

Afgelopen jaar had ik een flinke collectie met cakes. Ik had makkelijk een top 10 of zelfs een top 20 kunnen maken, maar ik heb het toch maar bij 5 stuks gehouden. Aangezien ik de budgetcakes al in een andere top 5 heb staan heb ik deze ook buiten beschouwing gelaten. De cakes in deze top 5 zijn stuk voor stuk (bijna) 500 grammers.

De cake die er afgelopen jaar vandoor ging met de hardste burst was de 1.2" Ultimate Chry/Caïro Crackling. Wat een heerlijke doffe harde burst kwam hier vanaf. Kan mij niet herinneren dat ik een dergelijke burst wel eens eerder in consu vuurwerk heb gehad. De paar jaren wachten op deze cake zorgden er met de sporadische straatfilmpjes voor dat ik echt hoge verwachtingen had van de Ultimate Chry en het viel niets tegen. Als Broekhoff/Magnum de kwaliteit kan waarborgen hebben ze echt een juweeltje in handen de komende jaren. Ik heb in ieder geval weer 3 stuks besteld dit jaar.

Dat er ook met 20mm wel wat mogelijk is bewijzen cakes als de Bunker Biem. Voor de afwisseling vind ik dit altijd leuke producten. Het tempo is ook altijd goed. De Bunker Biem hield zich aardig staande in de wind van afgelopen jaar. De effecten zijn goed uitgewerkt en ook al zijn de boeketten niet de grootste ze zijn wel goed gevuld. Een paar van dit soort cakes in de vooravond misstaan in geen enkele collectie.

Eerder in dit topic heb ik al de Lady Thunder van Mercurius gepost. Mercurius is toch wel één van de nostalgische importeurs voor mij. De lokale folders van rond de millenniumwisseling met Mercurius vuurwerk staan mij nog helder voor de geest. Tot vorig jaar heb ik nog nooit iets van dit merk in de collectie gehad. Dankzij een hele scherpe aanbieding zowel 2x de Lady Thunder als 2x de Rabbit voor 7,50 per twee kunnen aanschaffen. De Rabbit was een prima cake, ondanks dat het al wat ouder is. De burst vond ik voor deze kleine cake opvallend goed.

Toen ik vorig jaar opzoek was naar een opener voor 18.00 wilde ik een doosje met veel schoten en een redelijk lange duur. Ik had niet echt voorkeur voor effecten, als er maar wat tempo in zat. Bij de Driesprong stonden meerdere 20mm doosjes met veel schoten. Met de positieve ervaringen van 100sh 500 grammers in het achterhoofd ging ik op onderzoek uit. Er waren echter nagenoeg geen beelden te vinden van de Extreme Monsterbox 200's. Wel van de Insane Monsterbox 400's. Er vanuit gaande dat de Extreme Monsterbox gelijk zou zijn aan de Insane Monsterbox, alleen met minder schoten heb ik toch min of meer de gok genomen. En wat een heerlijk doosje was dit. Laat ook maar weer eens zien dat er met 20mm echt wel wat mogelijk is. Voor dit jaar heb ik dan ook de 400 shots Total Display besteld. Al ga ik die denk ik voor 00.00 bewaren.

Ik val een beetje in herhaling, maar sinds de corona jaren is mijn waardering voor klein spul weer helemaal terug. Zeker wanneer het goed afgewerkte producten zijn. En dat kunnen we aan Funke wel overlaten. De Höllenfeuer vond ik echt heel tof. Een mooie heldere bengaal, harde fluit en dan nog een behoorlijke wolk crackling. Mooi stookvoer is het! Heb nog een doosje bewaard voor aankomend jaar. :D

Vorig jaar heb ik een flink aantal fontein gestookt. De Popcorn fountain was één van de betere. Zeker als ik kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding. Veel verschillende soorten crackling en hij heeft een lange tijdsduur. Genoeg tijd om er van te genieten. Dit jaar weer twee stuks in bestelling staan, omdat ik hem graag nog een keer in de straat heb!

Wederom bedankt voor alle films :handsup:

Graag gedaan!

Ik probeer altijd mijn vuurwerk aan te schaffen bij winkels waar ik korting krijg of waar je zelf gratis vuurwerk uit mag zoeken. Maar soms ontkom je er niet aan dat je gewoon een fontein of cake meekrijgt. Zo is de Shining Stars ook in mijn collectie beland. En ik moet zeggen dat hij weinig indruk achtergelaten heeft. De boeketten zijn aan de kleine kant en vrij snel weg. Maar ja, vuurwerk blijft vuurwerk. En gratis vuurwerk is altijd goed.

Vandaag weer wat klein spul. En wat voor spul. De Stinger Bees vind ik dus echt geweldig. Ze geven een goed hummer geluid. Het is wel af en toe oppassen, omdat ze niet allemaal even recht opstijgen. Aangezien deze producten eruit gaan dit jaar meerdere pakjes besteld zodat ik nog even vooruit kan.

De laatste top 5 die op de planning staat. We sluiten af met de top 5 compounds. Aangezien ik redelijk wat keuze had voor de top 5 heb ik ervoor gekozen om een gevarieerde top 5 op te stellen.

Mijn favoriete budget cake is natuurlijk de Monster Ride. Altijd te vinden voor een goede prijs en het blijft verbazingwekkend wat ze uit dat cakeje weten te peuteren. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar de Tempa Lightning, aangezien dit wel eens een goede concurrent kon worden van de Monster Ride. En ik moet zeggen dat hij niet teleurstelde. Zelfs in de harde wind waren de boeketten groot en hielden ze zich goed staande. Dit jaar kom ik ze eigenlijk nauwelijks meer tegen helaas.

Eén van de beste boxen die ik afgelopen jaar heb geschoten is de Berlin. Ik vind deze box dus veel meer een wow-factor hebben dan bijvoorbeeld een transbomber. De dubbele finale in de Berlin verwacht echt niemand in de straat. Verder zijn de effecten gewoon goed uitgewerkt, groot en de burst was ook prima. Als je deze box nog ergens tegenkomt dit jaar voor een redelijke prijs zou ik niet twijfelen. Teleurstellen doet hij zeker niet!

De Cruelty stond ook nog op mijn bucketlist met producten die ik een keer live wilde meemaken. Ik vond het een hele dikke cake. Helaas ging het laatste salvo wel in de rondte door de straat. De cake stond goed vast, maar ik denk dat hij is gaan stuiteren. Toen ik de beelden terug keek zag ik dat het voorlaatste salvo al behoorlijk gespreid is in de lucht. Het laatste salvo vloog horizontaal alle kanten op. Eén van de bombettes vloog tussen ons door de tuin in. Het had vervelender kunnen aflopen en het onderstreepte maar weer eens dat er ondanks dat je zo veilig mogelijk stookt er altijd wat kan gebeuren.

Een tegenvaller hoort er zo nu en dan bij. De Dream Chaser heb ik meegenomen in de aanbieding voor 50,-. Met bijna 2kg kruid had ik toch echt een stuk meer verwacht. Ik heb hem na 00.00 geschoten en daar viel hij helemaal in het niet. Vooral de derde cake is heel erg matig, totaal geen burst. Erg jammer want met deze opbouw en effectsoorten is het in potentie wel echt een hele leuke compound.

De Jumping Jelly Beans was één van mijn favoriete fonteinen van afgelopen jaarwisseling. De kleuren zijn ontzettend fel en goed van kleur. Volgende keer zou ik hem wel iets hoger zetten. Dan komt hij denk ik nog net iets beter tot zijn recht. Maar ik vond het echt een topper. Er zouden van mij zo meer van dit soort fonteinen op de markt mogen komen.

Een echte genotsknots. Om Mart Smeets maar even te quoten. Mag ik dat zeggen, ja dat mag ik wel zeggen over de Mega Mine. Alleen al deze dikke buis op straat neer zetten zorgt voor veel reacties. Dit worden er alleen maar meer na het afsteken. Het geweld waar deze cake zijn schoten mee de lucht in jaagt alleen al. :D En dan is de uitwerking ook nog eens erg goed te noemen. Ik had afgelopen jaar 3 stuks gekocht en baal er stiekem wel van dat ik er niet een paar meer gekocht heb.

De Quick Charger is een hele fijne crackling waaier. De kwaliteit is net als de gehele Loud Collection gewoon goed in orde. Met de oude prijzen was de prijs/kwaliteit verhouding uitstekend. Met de huidige prijzen denk ik dat er beter crackling waaiers te koop zijn. De Quick Charger schiet mooi breed in een goed tempo. De burst is prima en de boeketten ook.

Vroegâh toen de prijzen nog goed waren.. Of althans ook nu zijn er her en der nog wel goede deals te vinden. Het is alleen wat beter zoeken voor ons freaks. De jaren dat ik de Mega Willow en Branco in een combideal kocht voor 200,- liggen sowieso wel achter ons. En zelfs een paar jaar geleden was dit echt een scherpe deal. Ik ben opdracht ontzettend blij dat ik de Branco nog een keer heb geschoten voor deze van de markt verdwenen is. Het is één van de beste compounds die ik ooit geschoten heb en ik denk één van de betere compounds die er in Nederland te koop zijn geweest. Ik heb er met volle teugen van genoten.

Back
Bovenaan