Ola amigo’s & amiga’s!
Vandaag is het tijd voor de laatste column van het jaar. Althans, van 2012. Morgen heb ik het nogal druk zoals jullie wel zullen begrijpen.
Eerder dit jaar schreef ik al een column over ziek zijn met de jaarwisseling. In die column ging het over dat ziek zijn nog wel erger is dan slecht weer. Afijn, nu maanden later zal het toch het weer zijn dat een spelbreker kan vormen. Voor de vuurwerkliefhebber zijn wind en regen een ramp. Voor Arno Bonte en vele andere azijnpissers een zegen. Ja, ik heb mij maanden rustig gehouden met het aanpakken van opperkakkerlak Arno Bonte. Maar na een week als dit, moet het dan toch maar gebeuren.
Wat betreft zegeningen, dat is iets waar Arno Bonte niet bij kan met zijn verstand. Immers een zegen gaat uit van een goddelijk macht en Arno is zo atheïst als maar kan zijn. Hij beroept zich liever op zijn vermeende superieure linkse radicale intellectuele capaciteiten. Vermeend inderdaad, want zo bijzonder is het niet wat die kerel doet. Inspelen op gevoelens van angst, jaloezie en afgunst. Hoe kinderlijk eenvoudig is het tegenwoordig niet om jezelf tot politicus te benoemen? Ik zou een hele uiteenzetting kunnen maken over dergelijk uitschot, en geloof mij, ik kan hier eindeloos over doorgaan. Komt ook doordat ik met soortgenoten van Arno op school heb gezeten. Waarom ik destijds de vriendjes van Arno geen klappen heb gegeven weet ik nog steeds niet. Waarschijnlijk hadden ze het toch lekker gevonden en had ik ze een plezier gedaan. Immers, pijn is fijn en als je dat kan doorstaan, dan ben je psychisch de baas. Dus des te beter dat ik die gasten niet heb gegeven wat ze willen, nu gaat hun psychische superioriteit in rook op. Uiteraard niet in de vorm van een rookbom, want die zijn verboden in verband met toxische stoffen. Alsof je met je muil bewust in de rook gaat lopen zeg! Ja, als je een wietjunk bent, dan doe je dat wel. Vandaar dat juist Arno en zijn vriendjes zeveren over het vuurwerk. Daar worden ze nu eenmaal niet high van.
Dat Arno en zijn mede-angsthazen, links elitaire populisten en beroepsdepressievelingen blij zijn met slechte weersvoorspellingen ligt uiteraard in de lijn der verwachtingen. Zo waar hebben zij iets in hun leven gevonden waar ze plezier aan beleven zonder dat ze onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen. Hoera! Nu zullen die ellendelingen met hun vuurwerk vast wel binnen blijven hehehe. Of het vuurwerk is minder mooi en ze haken dan voor volgend jaar gedesillusioneerd af. Vast Arno, vast.
Misschien is het daarom eens tijd om het te hebben over dingen als passie. Passie is iets dat je hebt. Of niet. Het is overduidelijk dat Arno geen enkele passie heeft in zijn leven. Als je alleen maar gelukkig kan worden van drinken, blowen, liegen, bedriegen, manipuleren en mensen treiteren, tja, een beter voorbeeld van schrijnend gebrek aan passie valt niet te noemen. Of je moet zuipen, gebruiken en vervelend doen als passie hebben.
Is op zich nog niet erg, want er zijn vele mensen in Nederland die het kicken vinden als ze kunnen zuipen, gebruiken en vervelend kunnen doen. Sterker nog, in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heb je de crème de la crème van zuipende gebruikende vervelia’s. Zoals de heer Achmed Aboutaleb al zei: hooligans, dat zijn het grootste probleem van de gemeente Rotterdam. Hooligans, dat zijn autochtonen mannen afkomstig uit de arbeidersklasse die laagopgeleid zijn. Dat je het maar weet. En ja Arno, jij hoort daar dus niet bij. Die eer is jou niet gegund.
Ik begin inderdaad af te wijken van vuurwerk, maar lees gerust even verder, dit educatieve stukje is nu eenmaal nodig om duidelijk te maken waar het écht om draait.
Die hooligans dus, tja, tuig van de richel. Dat waren de woorden van Ivo Opstelten. Nu vraag je je misschien af wat het verband is tussen hooligans en Arno Bonte. Het is vrij simpel. Zowel hooligans als Arno Bonte vinden het kicken om onrust te veroorzaken.
Er zijn echter twee grote verschillen te noemen. Eén: hooligans gaan niet janken als verwende kleine kinderen als ze tikjes hebben gekregen. Arno Bonte doet dat wel. Zelfs als hij nog géén tikken heeft gekregen, is hij al bang. Waarom denk je dat hij anders de website politieknuppel.nl heeft opgericht en jankt om meer tolerantie? Juist ja, om te voorkomen dat hij wegens het vele bedrog en de vieze spelletjes die hij speelt tikken krijgt. Mietje!
Het tweede verschil is echter veel belangrijker. Kijk, hooligans, en andere willekeurige liefhebbers, die hebben passie in hun donder. Immers, passie = emotie. Die emotie is geen zwakte, maar juist een kracht. Iets waar de zogenaamd superieure intellectuelen een schrijnend gebrek aan hebben. Immers, zij geven doen alles op basis van ratio. Althans, dat is het spel dat ze willen spelen. Aan hun daden valt te merken wat de bijbehorende emotie is. Arno wil een vuurwerkverbod. Hiermee verraadt hij zijn emotie: angst. Angst voor vuurwerk. Angst voor harde klappen. Angst voor machomannen. Angst om zonder een vrouw te komen zitten. Angst om zonder dope te zitten. Angst om zijn zeteltje in de gemeenteraad van Rotterdam te verliezen. Angst om genegeerd te worden. Angst om door de partijtop van Groen Links niet serieus te worden genomen, met als gevolg dat je ooit in volledige anonimiteit komt te overlijden. Angst dat niemand jou ergens om zal herinneren.
Die angsten zit Arno erg dwars. Hij kan dan ook het plezier dat andere mensen in het leven hebben niet uitstaan. Vandaar dat Arno ook geniet van de angst onder vuurwerk minnend Nederland. Angst voor wind en regen. Angst dat alles in het water valt. Nou beste Arno. Dan kan ik jou wat vertellen over angst, maar ook over passie. Als je daadwerkelijk gepassioneerd bent, dan laat je je niet leiden door angst. Of je nou bij het voetbal gaat kijken en je geen dak boven je hoofd hebt, je vroeger in de regen buiten hebt gespeeld, je door weer en wind gereisd hebt om bij een geliefde te zijn of dat je nu geconfronteerd wordt met oudhollands pleurisweer op de ene dag in het jaar dat je dat niet wenst te hebben.
Kijk Arno, liefhebbers met meer passie in hun pink, dan jij in je hele miezerige lijf, trotseren het weer toch wel. Het is namelijk maar één keer oud en nieuw in het jaar. Die dag is heilig voor vuurwerk minnend Nederland. Én voor de gezinnen die gewoon een leuke jaarwisseling willen hebben. Beste Arno, misschien zal je vuurwerkliefhebbers weer militant noemen. Maar als er één ding vast staat voor ons, dan is het wel dat wij morgen zullen genieten van onze dag. En nee, daar hebben wij geen dak boven ons hoofd voor nodig. Noch een centraal georganiseerde vuurwerkshow waarbij een capo met een microfoon schreeuwt wanneer we moeten klappen en springen. Wij vieren gewoon ons eigen feestje!
Gelukkig 2013 gewenst!