Een goedkope hobby
Is het zonnig met regenachtige perioden, of is het regenachtig met zonnige opklaringen? Dat hangt af van wie jouw favoriete weerman is, dat sowieso. Maar zeker ook van je persoonlijke perspectief en instelling. Iets met een half vol of half leeg glas. Zo kijk ik ook aan tegen vuurwerk. Een geldverslindende traditie, of juist een goedkope liefhebberij? Ik ga voor het laatste. Zo duur is mijn hobby namelijk niet.
Honderden euro’s in een uurtje de lucht in schieten lijkt een prijzige bezigheid. Maar dat is niet hoe je moet rekenen. Ook de voorbereiding en voorpret tellen mee: filmpjes kijken, lijstjes maken, demo’s bezoeken. Dan kom ik uit op een heel andere gemiddelde uurprijs voor mijn vuurwerkhobby. Voor slechts een paar honderd euro ben ik uren, dagen, weken onder de pannen. Vuurwerk is helemaal niet duur, sterker nog, het blijkt opeens een ontzettend goedkope hobby!
Vergelijk dat eens met sneeuwsnobs met board voor hun kop, nicoterende junkies, woedende verzamelaars of fuivende festivalfreaks. Zij zijn met hun favoriete vrijetijdsbesteding vaak minstens zo duur uit. En dan heb ik het nog niet eens gehad over shopverslaafde dames. Dat mogen zij allemaal zelf weten, daar ben ik heel ruimdenkend in.
Natuurlijk heb je slechts maximaal 3 dagen (dit jaar 4 dagen
) je aangekochte hobbymateriaal fysiek in handen. Waarna het letterlijk in rook opgaat. Proberen ouders, wijkagent, schooljuf, vriendin, vrouw of andere wijsneuzen je hiermee verbaal klem te zetten, laat je dan nooit verleiden gevaarlijke discussies aan te gaan. Pas op voor de ‘prijs per seconde, iPad3 of weekje Landal’-argumenten, don’t go there! Houd je bij de feiten. Dus: verrassend lage hobby-uurprijs, maanden voorpret en mooie herinneringen achteraf.
Zo lang het niet ten koste gaat van andere primaire levensbehoeften, zal ik de komende maanden nog vele uurtjes aan deze hobby besteden. Tot het moment dat ik met een vol glas champagne afscheid neem van 2012, zal ik ook wel moeten. Want mijn bestellijst is gelukkig nog steeds half leeg, en mijn portemonnee half vol.
LMFR