Pijlen, potten en de klassieke rotjes: De vuurwerkverkoop is weer begonnen

ylke

VWC lid
PURMEREND - Het is weer die tijd van het jaar, de knallen en vonken vliegen in het rond, de vuurwerkverkoop is weer gestart. Ook in Purmerend zijn de winkels weer gevuld met grondbloemen, pijlen en romeinse kaarsen. Vanaf 09.00 uur dinsdagochtend kon iedereen van jong tot oud zijn vuurwerk, al dan niet vooraf al besteld, ophalen bij één van de vele winkels. “Als het maar hoog de lucht in gaat, en het mooie effecten heeft”, laten enkele klanten weten.

Voorafgaand aan de start van de verkoop liet Tim Schoondergang, vuurwerkverkoper bij de Snuffelaar in de Westerstraat al weten dat zijn winkel er helemaal klaar voor is. “Alles draait op volle toeren”, liet hij aan Dichtbij weten. Volgens hem liep de voorverkoop bijzonder goed, er is zelfs 20 procent meer besteld dan vorig jaar. “Het wordt alleen maar meer”, zegt hij. Ook een vuurwerkverkoper van ‘Makado vuurwerk’ in Purmerend bevestigde dit. Bij hem ligt alles op voorraad, en hij is klaar voor de grote drukte. “De eerste dag is het nog relatief rustig, de tweede dag iets drukker, en de laatste dag is het eigenlijk altijd gekkenhuis”, liet hij weten. Om de twee uur komt er bij hem een nieuwe lading knalgoed binnen om alle klanten te kunnen voorzien van vuurwerk.

Dion (13) kwam met volle tassen de vuurwerkwinkel uit lopen. “Ik wacht al het hele jaar totdat ik weer vuurwerk kan halen. Vanaf het moment dat het op was, wilde ik alweer nieuw vuurwerk kopen”, zegt de jonge Purmerender. Dion zegt niet netjes te gaan wachten tot donderdag, daarvoor is hij veel te enthousiast. Hij heeft voor maar liefst 260 euro aan vuurwerk gehaald, waarvan de vuurpijlen uit de collectie zijn favoriet zijn.

13663191_635869932084497920.jpg

Remy (16) en Fabian (14) wachten al sinds de zomer op het moment dat ze weer vuurwerk in kunnen slaan. Het meeste van de collectie, die ongeveer 250 euro heeft gekost, gaan zij netjes tot Oudjaarsavond bewaren. Maar de jongens kunnen niet beloven dat er voor die tijd niets de lucht in gaat, ook al mag dat niet. “Ik denk altijd aan de veiligheid, maar ik ga niet met zo’n brilletje rondlopen”, zegt Remy. Hun favoriet is duidelijk, de ‘Thunder Kings’ zijn bij de jongens elk jaar weer favoriet. De jongens vertellen dat ze ook altijd goed uitkijken voor anderen, en ook voor de dieren om hen heen.

13663191_635869932047837856.jpg
Michael (21) vertelt aan Dichtbij dat hij na al die jaren wel is uitgekeken op de rotjes en de andere harde knallen. Voor hem is de keuze dit jaar duidelijk: siervuurwerk. “Als het maar hoog de lucht in gaat, en het mooie effecten heeft, vind ik het goed”, zegt hij. Ook Michael zegt zeker te denken aan de veiligheid: “Ik denk altijd aan de mensen om me heen, en ik kijk goed uit waar en hoe ik iets afsteek.

Ook de iet wat oudere mensen houden nog steeds van vuurwerk. Een echtpaar komt met volle tassen de winkel uit lopen en zijn erg blij met hun aankopen. Ze wachten pas sinds gister op het vuurwerk, en gaan ook netjes wachten tot Oudjaarsavond. Bij de collectie ter waarde van 110 euro, zit alleen maar siervuurwerk. “We zijn al op leeftijd, en houden niet zo van de harde knallen. We hebben ook een hondje, en voor hem is het ook niet leuk als de knallen te hard worden”, laten zij weten.

n de drukke Westerstraat staat er op dinsdag ook altijd een markt, die is door de verwachte drukte ingekort. Een aantal kraampjes konden niet op hun vaste plek staan, de vuurwerkwinkel heeft ruimte nodig om alle mensen goed op te vangen.

Bron

Leuk en positief bericht. Mag ook wel een keer. Dit bericht geeft wat mij betreft goed weer waar het voor ons allemaal om draait. Wij leven het hele jaar toe naar dit ene moment. Heerlijk!

Back
Bovenaan