’Papa, komt hier ook politie?’

ylke

VWC lid
’Papa, komt hier ook politie?’

In het Belgische Baarle-Hertog verkopen ze vuurwerk. Zo veel vuurwerk dat het dorpje de laatste dagen van het jaar wordt bestormd door liefhebbers van het betere knalwerk. Maar de politie kijkt mee…

Het jochie kijkt als hij bij de kassa aan komt nog een keer vertwijfeld naar zijn vader. „Papa, komt hier ook politie?” Papa kijkt verschrikt om naar twee onbekende mannen… Zou het? Maar voordat hij kan antwoorden lacht de Belgische verkoper zijn zorgen al weg. „Hier in de winkel komen ze niet. Buiten, daar staan ze je op te wachten.”

Ook bij de andere vuurwerkwinkels in de Belgische enclave Baarle-Hertog lachen ze de zorgen om de Nederlandse politie graag weg. „Alles wat we hier hebben liggen is bij jullie niet toegestaan”, grijnst een medewerker. „Maar wij doen niets strafbaars.”

Vuurwerkdepot
Baarle-Hertog kan nog het best worden omschreven als één groot Belgisch vuurwerkdepot binnen de Nederlandse grenzen. Het gespleten dorp ligt op Nederlands grondgebied, waarin de enclaves van het Belgische Baarle-Hertog zich hebben verstrengeld met het Nederlandse Baarle-Nassau. Het Belgische gedeelte, amper drie straten groot, telt maar liefst vijf permanente professionele vuurwerkwinkels. Nitraatmatten, Hindoerollen en Scorpio’s (’De hardste knallers van België’) liggen te pronken in de vitrines. Op nog geen 50 meter van de grens wordt het hele jaar vuurwerk verkocht dat veel harder knalt dan het Nederlandse consumentenspul.

De kortste smokkelroute van het land is populair. Vanaf oktober wordt het Belgische dorpje overspoeld door vuurwerkfanaten. In bistro ’t Brussels Hof stikt het dan ook al ruim twee maanden van de Nederlanders. „We draaien al een tijdje op de vuurwerktoeristen uit jullie land”, zegt de eigenaar. „Al die vuurwerkwinkels zorgen voor aanwas, waar de andere ondernemers weer van meeprofiteren. Ik ben wel benieuwd waar die Hollanders al die maanden dat vuurwerk thuis opslaan.”

Geen bommen
Zeker in de nabije omgeving van het dorp weten ze wel waar Abraham de mosterd haalt. Iedereen kent wel iemand die een ritje naar de zuiderburen maakt. En dan komen ze niet alleen voor de harde knallen; ook het siervuurwerk is volgens veel kenners mooier en beter in België. „We halen wat vuurwerk voor mijn kleinzoon”, zegt een Nederlandse opa uit de buurt. „Niks geks, geen bommen hoor, ben je gek. We komen vooral hierheen zodat we straks in Nederland niet uren in de rij hoeven te staan.”

Wie slim is, heeft de buit dan ook al lang en breed binnen. De Nederlandse politie komt niet in de Belgische winkels, maar staat de kopers in de laatste maand van het jaar wel vlak na de grens op te wachten. En dat is in Baarle-Hertog maar een paar meter verderop. Hoewel politie en inspectie zich voornamelijk richten op grootschalige invoer uit Oost-Europa en China is ook de particuliere invoer uit België een doorn in het oog.

Vuurwerklijn
„Het is gewoon allemaal verboden om de grens mee over te nemen”, zegt een politiewoordvoerder van het korps Midden-West Brabant. „We hebben een aantal grote acties opgezet, maar dat zullen we nu niet meer doen. Onze prioriteit ligt bij de aanpak van overvallers en inbrekers en de handelaars in grote partijen illegaal vuurwerk. We hebben laatst nog een busje aangehouden met 500 kilo vuurwerk erin. Maar dat er geen grote acties zijn, betekent geen vrijbrief voor kopers natuurlijk. We houden incidenteel nog wel controles, stappen ook de bus in om te checken. En het is toch zonde als je wordt gepakt. Het kost een hoop geld.”

Bij de regionale vervoerder Veolia zijn ze blij met de politieacties. Want lijn 132 van Breda naar Tilburg komt elk uur door het Belgisch-Nederlandse Baarle. De bus rijdt in het dorp soms even in België en hoeft daar Nederland helemaal niet voor uit. Voor de chauffeurs van deze ’vuurwerklijn’ levert dat kleine stukje België in de laatste maanden van het jaar angstige momenten op. Meer dan eens stappen Nederlanders bepakt met vuurwerkpakketten in hun bus. „Als we dat zien, word je er meteen uitgezet. Als dezelfde persoon een aantal dagen achter elkaar met grote koffer heen en weer reist, wordt de politie ingeschakeld”, aldus de woordvoerder van het vervoersbedrijf.

Bron

Klopt ik heb dit artikel op 30 december volgens mij gelezen. Stond in een gratis krant die ze bij de trein weggeven. Leuk artikel, ik kon er wel om lachen.

Thiera, dat is de fontein van China Red toch?
heeft Broekhoff een product met dezelfde naam of importeert die ook dingen van China Red?

China Red laat hun spullen importeren via Broekhoff. Broekhoff zorgt ervoor dat het op de boot gaat en richting Nederland gaat. Dus meneer de journalist heeft weer het verkeerde fotootje gepakt , want dit is allemaal legaal spul.

Lol dat stukje over de bus..
Je bent dan ook wel gek om met een dikke tas de bus in te gaan..
Of iets wat opvallend is XD

en toch hebben nederlanders er flink schijt aan!
persoonlijk zou ik vanaf november niet meer heen gaan.
meestal ga ik ergens in de zomer naar de bunker toe, in me hempie en korte broek, heerlijk is dat.
en idd dat van die bus, ik zou never met de bus gaan en iets mee nemen, al helemaal niet als dit opvalt.
toch verbaas ik me elke keer weer dat ze het in december zo goed doen daar!

Back
Bovenaan