Voor het eerst maakt de politie via internet op grote schaal jacht op verkopers én kopers van illegaal vuurwerk. Slim recherchewerk trekt vuurwerkverkopertjes uit de anonimiteit.
Internetrechercheur Pamela zit over haar laptop gebogen. Op Facebook tikt ze een mailadres in. Dat adres heeft ze net uit een internetadvertentie voor illegaal vuurwerk geplukt. ,,Veel mensen weten het niet, maar als je een mailadres invoert in het zoekscherm van Facebook, kun je het profiel van de eigenaar van dat mailadres vinden."
Het trucje werkt: Pamela krijgt precies te zien wie pakjes 'Super Cobra 6' aanbiedt op een website, voor 15 euro per stuk. Als ze verder door de Facebook-foto's bladert, ziet ze ook een kiekje van de verkoper die met illegaal vuurwerk poseert. ,,Bingo. Mensen gooien hun hele hebben en houwen op internet. Maar ze hebben niet door dat wij meekijken."
Bezoekje
Pamela is een van de dertig internetrechercheurs die gisteren tijdens een landelijke actiedag in Schagen jacht maakten op handelaren in illegaal vuurwerk. Tientallen internetadvertenties werden nagetrokken, waarna de rechercheurs 63 processen-verbaal opstelden. ,,Die mensen kunnen binnenkort een bezoekje van de politie verwachten", zegt projectleider Marcel Kruize van de Nationale Politie.
De actie met codenaam 'Megathon' is het startsein van een hardere aanpak van de internethandel in levensgevaarlijk vuurwerk. Op verzoek van Erik Akerboom, de korpschef van de Nationale Politie, die zich boos maakt over het geweld tijdens oud en nieuw tegen hulpverleners. Zij krijgen regelmatig zwaar vuurwerk naar zich toe gegooid. ,,In aanloop naar de jaarwisseling trekken we alles uit de kast om de handel in illegaal vuurwerk te frustreren", vertelt Kruize. ,,De afgelopen jaren kregen we enkel het topje van de ijsberg te pakken. Maar door samen te werken met providers en bedrijven als Instagram en Facebook kunnen we veel meer voor elkaar krijgen."
De handel in illegaal vuurwerk vindt vooral plaats op het 'gewone' internet. ,,Dus niet op het darkweb", benadrukt specialist tactische opsporing Jack Haex. ,,Mensen voelen zich veilig genoeg om advertenties te plaatsen, vooral op blogs en sociale media. Dit jaar willen we die mensen een duidelijke boodschap meegeven: we houden jullie in de gaten. En voor je het weet staat er een agent voor je deur."
Op zwart
Het politieteam heeft nu al 1.400 blogs in beeld van Nederlanders die illegaal vuurwerk aanbieden of willen aanschaffen. ,,Het liefst willen we al die sites op zwart zetten", aldus Kruize. ,,Maar ook via Instagram wordt driftig gehandeld. Op dit moment zijn we in overleg met Instagram of we accounts uit de lucht kunnen halen."
Vooral jongeren tussen de 12 en 25 jaar zijn geïnteresseerd in zwaar vuurwerk. ,,Dat verklaart ook dat Instagram een enorm podium voor vuurwerkhandel is", zegt Haex. Ouders hebben vaak geen idee waar hun kroost mee bezig is, stelt Haex. ,,Ze schrikken zich rot als er een agent voor de deur staat. Maar er zijn ook ouders die er minder moeite mee hebben. Zij geven zelfs hun creditcard aan hun kind om in het buitenland illegale knallers te bestellen. Daar snap ik níets van."
Bron
Internetrechercheur Pamela zit over haar laptop gebogen. Op Facebook tikt ze een mailadres in. Dat adres heeft ze net uit een internetadvertentie voor illegaal vuurwerk geplukt. ,,Veel mensen weten het niet, maar als je een mailadres invoert in het zoekscherm van Facebook, kun je het profiel van de eigenaar van dat mailadres vinden."
Het trucje werkt: Pamela krijgt precies te zien wie pakjes 'Super Cobra 6' aanbiedt op een website, voor 15 euro per stuk. Als ze verder door de Facebook-foto's bladert, ziet ze ook een kiekje van de verkoper die met illegaal vuurwerk poseert. ,,Bingo. Mensen gooien hun hele hebben en houwen op internet. Maar ze hebben niet door dat wij meekijken."
Bezoekje
Pamela is een van de dertig internetrechercheurs die gisteren tijdens een landelijke actiedag in Schagen jacht maakten op handelaren in illegaal vuurwerk. Tientallen internetadvertenties werden nagetrokken, waarna de rechercheurs 63 processen-verbaal opstelden. ,,Die mensen kunnen binnenkort een bezoekje van de politie verwachten", zegt projectleider Marcel Kruize van de Nationale Politie.
De actie met codenaam 'Megathon' is het startsein van een hardere aanpak van de internethandel in levensgevaarlijk vuurwerk. Op verzoek van Erik Akerboom, de korpschef van de Nationale Politie, die zich boos maakt over het geweld tijdens oud en nieuw tegen hulpverleners. Zij krijgen regelmatig zwaar vuurwerk naar zich toe gegooid. ,,In aanloop naar de jaarwisseling trekken we alles uit de kast om de handel in illegaal vuurwerk te frustreren", vertelt Kruize. ,,De afgelopen jaren kregen we enkel het topje van de ijsberg te pakken. Maar door samen te werken met providers en bedrijven als Instagram en Facebook kunnen we veel meer voor elkaar krijgen."
De handel in illegaal vuurwerk vindt vooral plaats op het 'gewone' internet. ,,Dus niet op het darkweb", benadrukt specialist tactische opsporing Jack Haex. ,,Mensen voelen zich veilig genoeg om advertenties te plaatsen, vooral op blogs en sociale media. Dit jaar willen we die mensen een duidelijke boodschap meegeven: we houden jullie in de gaten. En voor je het weet staat er een agent voor je deur."
Op zwart
Het politieteam heeft nu al 1.400 blogs in beeld van Nederlanders die illegaal vuurwerk aanbieden of willen aanschaffen. ,,Het liefst willen we al die sites op zwart zetten", aldus Kruize. ,,Maar ook via Instagram wordt driftig gehandeld. Op dit moment zijn we in overleg met Instagram of we accounts uit de lucht kunnen halen."
Vooral jongeren tussen de 12 en 25 jaar zijn geïnteresseerd in zwaar vuurwerk. ,,Dat verklaart ook dat Instagram een enorm podium voor vuurwerkhandel is", zegt Haex. Ouders hebben vaak geen idee waar hun kroost mee bezig is, stelt Haex. ,,Ze schrikken zich rot als er een agent voor de deur staat. Maar er zijn ook ouders die er minder moeite mee hebben. Zij geven zelfs hun creditcard aan hun kind om in het buitenland illegale knallers te bestellen. Daar snap ik níets van."
Bron