Oudejaarsavond in Rio belooft veel spektakel
Rio de Janeiro – Voor oudejaarsavond 2009 op Copacabana werden 16 veerboten ingehuurd van waarop vuurwerk zal worden ontstoken. Al sinds 2002 worden 8 veerboten gebruikt voor deze manifestatie, wat de helft is van wat de traditie verwacht. De details van het grootse feest werden vrijdag gepresenteerd door de schepen van toerisme, Antonio Pedro Figueira de Mello. FiveCurrents, het bedrijf van voormalig Disney-baas Scott Givens, zal het artistiek gedeelte van het feest coördineren. Het bedrijf werd bekend bij de opening en sluiting van de Pan-Amerikaanse Spelen in 2007. Onlangs werd er ook een beroep gedaan op hen voor de presentatie van de Braziliaanse delegatie bij de selectie van de locatie voor de Olympische Spelen van 2016 in Kopenhagen.
Givens is van plan een show te brengen vol verrassingen, met interactie van vuurwerk, muziek en het publiek van ongeveer twee miljoen mensen. Hiervoor nodigt hij de aanwezigen uit om zaklampen, kaarsen, aanstekers of eender welke andere lichtbron te gebruiken om het vuurwerk bij te lichten.
Het vuurwerk duurt 15 minuten en is onderverdeeld in 11 delen. Tijdens laatste seconden van 2009 kan het publiek de kracht van bliksem horen en zien. Een ander deel zinspeelt op de Olympische Spelen van 2016 met de woorden “Brazilië, beleef de passie”. In totaal zal er slechts 16 ton explosieven worden gebruikt, de vorige jaren werden er 24 ton afgevuurd.
Vandaag is het niet de hoeveelheid van het vuurwerk, maar de kwaliteit van de effecten die zal zorgen voor de impact en de schoonheid van het spektakel. “Vorige jaren lag men de nadruk op de kwantiteit en dat hebben we bijgesteld”, aldus de secretaris Antonio Pedro Figueira de Mello.
Tijdens het oudejaarsfestival zullen er vier podia op het strand van Copacabana staan. De programmatie start vanaf 22u en duurt tot 3u. De muzikale acts worden pas bekend gemaakt in november, maar er is besloten dat alleen Braziliaanse artiesten zullen deelnemen.
De totale kosten van het festival worden geraamd op 17 miljoen real (ongeveer 6,6 miljoen euro). Banco Bradesco en Coca-Cola sponsoren elk voor 1,1 miljoen euro. De organisatie is nog op zoek naar andere
sponsors, maar de gemeente zal ook zijn duit in het zakje doen.
http://www.nieuws.be/nieuws/Oudejaarsavond_in_Rio_belooft_veel_spektakel_b9540514.aspx
Rio de Janeiro – Voor oudejaarsavond 2009 op Copacabana werden 16 veerboten ingehuurd van waarop vuurwerk zal worden ontstoken. Al sinds 2002 worden 8 veerboten gebruikt voor deze manifestatie, wat de helft is van wat de traditie verwacht. De details van het grootse feest werden vrijdag gepresenteerd door de schepen van toerisme, Antonio Pedro Figueira de Mello. FiveCurrents, het bedrijf van voormalig Disney-baas Scott Givens, zal het artistiek gedeelte van het feest coördineren. Het bedrijf werd bekend bij de opening en sluiting van de Pan-Amerikaanse Spelen in 2007. Onlangs werd er ook een beroep gedaan op hen voor de presentatie van de Braziliaanse delegatie bij de selectie van de locatie voor de Olympische Spelen van 2016 in Kopenhagen.
Givens is van plan een show te brengen vol verrassingen, met interactie van vuurwerk, muziek en het publiek van ongeveer twee miljoen mensen. Hiervoor nodigt hij de aanwezigen uit om zaklampen, kaarsen, aanstekers of eender welke andere lichtbron te gebruiken om het vuurwerk bij te lichten.
Het vuurwerk duurt 15 minuten en is onderverdeeld in 11 delen. Tijdens laatste seconden van 2009 kan het publiek de kracht van bliksem horen en zien. Een ander deel zinspeelt op de Olympische Spelen van 2016 met de woorden “Brazilië, beleef de passie”. In totaal zal er slechts 16 ton explosieven worden gebruikt, de vorige jaren werden er 24 ton afgevuurd.
Vandaag is het niet de hoeveelheid van het vuurwerk, maar de kwaliteit van de effecten die zal zorgen voor de impact en de schoonheid van het spektakel. “Vorige jaren lag men de nadruk op de kwantiteit en dat hebben we bijgesteld”, aldus de secretaris Antonio Pedro Figueira de Mello.
Tijdens het oudejaarsfestival zullen er vier podia op het strand van Copacabana staan. De programmatie start vanaf 22u en duurt tot 3u. De muzikale acts worden pas bekend gemaakt in november, maar er is besloten dat alleen Braziliaanse artiesten zullen deelnemen.
De totale kosten van het festival worden geraamd op 17 miljoen real (ongeveer 6,6 miljoen euro). Banco Bradesco en Coca-Cola sponsoren elk voor 1,1 miljoen euro. De organisatie is nog op zoek naar andere
sponsors, maar de gemeente zal ook zijn duit in het zakje doen.
http://www.nieuws.be/nieuws/Oudejaarsavond_in_Rio_belooft_veel_spektakel_b9540514.aspx