Oude dingen verzamelen

vuurwer knipsel.jpg

Nieuwste aanwinst; gaaf knipsel van 22 december 1973! Met echte bestellijst, combi pakketten, en leuke decoratieve elementen :)

Ps. Ben wel benieuwd of ik tegen een bekende heb lopen opbieden...

Ha ja ik zag hem. 20 Euro voor een knipsel. Best heftig als je het mij vraagt, maar goed als het je dat waard is :)

Via Delpher kun je er overigens ook zat vinden (tip) :)

Hier een bestaande bekende van ons dit nog steeds bestaat (uit 1975) :D

Klembord01.jpg

En nog een paar..

adv01.jpg
adv02.jpg
adv03.jpg
adv04.jpg
adv05.jpg
adv06.jpg
adb07.jpg

5 verkoopdagen, ik kan het mij niet meer heugen. 4 nog wel zeer goed. Daarnaast zegt de afsteektijd mij niets, iemand enig idee welk jaar dit was?

Dit was 1979. Er was toen nog geen landelijke regelgeving voor de verkoop. In sommige gemeentes werd de verkoop in de jaren '70 zelfs verboden (wat natuurlijk ook niet werkte). In andere gemeentes mocht direct na kerst gestart worden (zoals in Groningen, voorbeeld hier). Afsteektijden waren ook nog niet landelijk geregeld in die tijd. Zo mocht je in Amsterdam volgens mij alleen tussen 22:00 en 01:00 afsteken. Om vuurwerk te kopen en in bezit te hebben moest je toen nog 18 zijn i.p.v. 16.

5 verkoopdagen, ik kan het mij niet meer heugen. 4 nog wel zeer goed. Daarnaast zegt de afsteektijd mij niets, iemand enig idee welk jaar dit was?
Leuk dat lijstje namen te zien, een handjevol ken ik er van, al bestaat er geen meer van als vuurwerkverkoper; Van Ellen heeft het nog het langst volgehouden, Mulder was een begrip, Dummer weet ik ook nog goed, Weening vagelijk, net als paar andere lichtleijk belletje doet rinkelen. Dat zelfs V&D verkocht joh, lol. Had de Wichers aan Overwinningsplein nog iets met latere B&W van doen?

Ach, de goede oude tijd. De 27ste vroeg bij Koops in Heerde vuurwerk inslaan en daarna 5 dagen lang knallen in de buurt en vooral op het schoolplein. Het fietsenhok was de beste plek. Hier galmde het lekker door. Na 5 dagen lag hier een dik pak aan snippers :D :handsup:

Een folder van de firma L. Eskes. Tegenwoordig ook wel bekend als importeur Lesli. Deze folder komt uit 1958.

IMG_20230313_174407.jpg
IMG_20230313_174417.jpg
IMG_20230313_174426.jpg
IMG_20230313_174431.jpg

Als jullie het leuk vinden zal ik binnenkort meer foto's van oud papierwerk uploaden.

Wat is dit mooi om te zien en vooral om te lezen. Dat oude beschaafde nederlands, heel erg mooi. Ook de namen van d evuurwerkartikelen; Driekante molens, Korenbloemregen, Handgranaat, Zwermers, prachtig.

Back
Bovenaan