oud en nieuw over de grens

Tx voor alle info, dus als ik het ietwat begrijp (slim ben ik als Belg natuurlijk niet) kan ik eventueel CE gekeurd vuurwerk uit België de grens over nemen, als dit op de laatste 3 dagen van het jaar is tenminste, ik weet niet of er veel controles zijn aan de grens en wat de gevolgen zijn als ze je pakken met wat Belgisch vuurwerk voor eigen gebruik,maar ik merkte wel op veel nederlandse online shops dat jullie ook een zeer mooi en uitgebreid aanbod hebben, geen 75 gram pijlen en kwa knal ook net iets minder maar er zit toch ook veel fraais tussen naar mijn mening. Wel een beetje gek gedoe met dat voorverkoop gebeuren, maar kom dat neem ik er graag bij.

Je snapt het nog steeds niet, dus ik ga het even snel en héél to-the-point uitleggen.

- Het is VERBODEN om Belgisch vuurwerk de grens over te nemen naar Nederland toe (en ook vice-versa).
- Ja, het KAN wel, maar is verboden op grond van wet economische delicten.
- Het wordt vaak gedoogd, zeker wanneer CE gekeurd, zeker wanneer categorie 1, maar blijft verboden. Kans op controle is nihil, maar niet uit te sluiten.
- Voorbestellen is NIET noodzakelijk, maar wel mogelijk en geeft een zekere leveringsgarantie.
- Knalvuurwerk als matten en los knalspul zijn in Nederland niet de moeite waard.

DarkSoul, zoals ik hierboven al gezegd heb denk ik dat het helemaal niet verboden om vuurwerk uit België mee te nemen naar Nederland. In elk geval kan dat met vuurwerk met een CE nummer geen kwaad en kunnen ze je denk ik niks maken.

Brainiac verwijst er ook naar.

2 jaar geleden ben ik gepakt met wat vuurwerk ook ce goed gekeurd en ook wat zonder ce nummer.
er is geen woord gezegd over het vuurwerk wat wel goed gekeurd was alleen dat het meer was als 25kg.
dus zou het zo kunnen zijn als je minder als 25kg heb dat je door mag rijden.

gr

Jullie hebben dan weer andere producten (die ik hier nog niet in de winkels zag) dus lijkt me ook wel leuk om "nederlands" vuurwerk te gaan kopen (is weer es iets anders....de knal laat ik dan maar voor wat het is...
Hier idd leuker knal vuurwerk maar alleen een hoop gezeur als je het gaat stoken, ook al doe je het volgens de wet helemaal goed...Belgen zijn bekrompen en niet vuurwerkminded (velen toch) laten we het daar op houden.
De prijzen vallen heel goed mee bij jullie denk ik hoor....
De kans op controle lijkt me idd klein maar ze is er natuurlijk wel...
Toch sneu dat onze hobby zo'n moeilijke materie is qua wetgeving en dergelijke.

DarkSoul, zoals ik hierboven al gezegd heb denk ik dat het helemaal niet verboden om vuurwerk uit België mee te nemen naar Nederland. In elk geval kan dat met vuurwerk met een CE nummer geen kwaad en kunnen ze je denk ik niks maken.

Brainiac verwijst er ook naar.

Ik ben het dan ook niet met Brainiac eens :wink:

Ik weet zeker dat de ten laste legging voor het bezit van Belgisch en/of Duits consumenten vuurwerk tot en met het jaar 2008, "wet economische delicten" is. Ik kan je dus garanderen dat, sowieso t/m 2008, het product 'vuurwerk' is (was) uitgesloten van de vrije handel van goederen binnen de EU. Het wel of niet hebben van een CE keurmerk is daarbij niet relevant. Je mag dit product niet over de grens nemen zonder belasting erover te betalen.
Of dit ergens na het jaar 2008 is veranderd, weet ik niet, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Hoewel de vuurwerk wetgeving flink is veranderd sinds 2008, is de wetgeving 'economische delicten' dat niet per definitie, aangezien die onafhankelijk zijn van elkaar. Ik heb zelf nu geen zin om die wetgeving na te pluizen.
Pieter, natuurlijk kan "Belgisch vuurwerk met CE nummer geen kwaad" en zullen ze je, denk jij, niets maken. Maar in wetgeving gaat om de letter van de wet. Niet om het al of niet gedogen.

Tis een leuk onderwerp zoals ergens hierboven is gezegd maar gezond verstand is niet genoeg voor dit vuurwerk vraagstuk(vooral omdat de overheid hier nogal raar doet over vuurwerk),mischien kan hier een keer een student rechten naar kijken of een advocaat.nederland wil soms iets anders dan europa maar we moeten ons toch houden aan de europese wetten lijkt mij.

Ik zal dit jaar voor het eerst als Belg oud en nieuw in Nederland komen vieren (lijkt me veel leuker dan hier in België). Nu vroeg ik mij af of ik als Belg in Nederland vuurwerk kan kopen en of ik vuurwerk vnuit België mee mag brengen naar Nederland (vuurwerk dat gewoon legaal is in België). Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid scheppen...alvast bedankt..........

Familie van mij vierde oud & nieuw in bels en inderdaad, sommige mensen kunnen daar heel slecht reageren op vuurwerk.

Nu hou er wel rekening mee dat er bij ons in NL ook anti-vuurwerk mensen zijn. Het mag dan wel toegelaten zijn, toch zijn er altijd mensen die hopeloos lopen te zeiken of ruzie maken of zeggen dat je moet oprotten. Er is hier een draad over maar ik vind hem niet meer. Ik wil je humeur niet verpesten ofzo maar hou er rekening mee dat er overal eikels zijn die anderen iets misgunnen. Zet je verwachtingen niet te hoog en dan komt het wel goed.

Erger dan hier in Belgie zullen die eikels wel niet zijn,zelf probeer ik altijdrekening te houden met mensen en dieren rondom mij en hou ik mij netjes aan de wet, dus al wie dan nog een probleem heeft tja die moet het bij zichzelf zoeken vrees ik.

Tja, de omgeving is eigenlijk groter dan de wet.
Als jij in een weiland je illegale knallers afsteekt... Oke, het is illegaal maar niemand heeft er last van en daardoor is de kans op gepakt worden heeel klein. Hier in nederland zijn we op 31 december wel wat gewend op het gebied van knallen. Aangezien de knallen hier in nederland zo zacht zijn is er een gigantische illegale handel. En daar zijn niet alleen 2 grams nitraten te vinden, maar op oud en nieuw dreunen de cobras en de salutes je om de oren. Ook nitraten worden de hele dag afgestoken en nobody gives a shit. Ik zou toch gewoon wat meenemen als ik jou was omdat de kans op gepakt worden zo miniem klein is. En als je word gepakt zeg je gewoon dat je het niet wist omdat je belgisch bent. Dat je dacht dat je het gewoon als belg mocht afsteken.

Ik wil je niet aansporen tot het plegen van illegale delicten. Dit is simpelweg mijn mening.
BAM!

Superrrrr, ik beleef de tijd van mijn leven wat een mooi vuurwerkland is dit, overal knallen geen gezeik en iedereen laat je rustig stoken,ook veel moois gekocht, en alleen dingen gestookt die we in België niet hebben, idd de knallen zijn wel wat magertjes gelukkig had ik daar een Belgische oplossing voor mee,dat carbid schieten ofzo is trouwens ook dolle pret( en in België dan weer verboden)kortom, ik weet al waar ik stook volgend jaar.............

Back
Bovenaan