Oud en Nieuw in andere landen: Engeland

moontan

VWC lid
Vandaag is het de beurt aan Engeland. Hoe vieren de Engelsen Oudejaarsavond?

Net als in Nederland is Oud en Nieuw in Engeland meer een familiefeest en wordt vaak met vrienden gevierd. Een hapje en een drankje (punch) en natuurlijk vuurwerk.

Engelsen eten chips met een azijnsmaak,glühweinen varken aan het spit in de klappertandende buitengebieden van Oxfordshire. Of een vijfgangenmenu in een Londens restaurant met Michelin-ster.
Op Oudejaarsavond bakken veel Engelsen een driehoekige taart gevuld met vlees. Deze taart wordt vaak als geschenk weg gegeven vooral als men op Nieuwjaarsdag de buren gaat bezoeken om Nieuw Jaar te wensen.

Daarnaast wordt, net als in de meeste Engelstalige landen, het lied Auld lang syne gezongen. (Wijze: Nederland, O Nederland, Je bent een kampioen, Wij houden van Oranje om zijn daden en zijn doen)

In het noorden van Engeland worden enkele gebruiken van het Schotse Hogmanay overgenomen.
Zo kent men het gebruik van de First Footer. Het is de bedoeling dat de eerste persoon die jouw huis in het nieuwe jaar betreed, een grote, donkere man is. Dit brengt geluk. Deze man mag in eerste instantie niet spreken en moet binnen in het huis een muntstuk bij de open haard leggen (voor voorspoed), een kaars (voor licht), een stukje steenkool (voor warmte) en een stukje brood (voor eten). Daarna krijgt deze man een alcoholisch drankje aangeboden, zegent hij het huis en pas dan mag iedereen weer praten.
Als de eerste persoon die je huis binnentreed een roodharige maagd is, dan brengt dit ongeluk.

Vuurwerk
In Engeland mag het hele jaar door vuurwerk verkocht en afgestoken worden.
(maar wel moet rekening worden gehouden met buren)
Op Oudejaarsnacht wordt lang niet zoveel vuurwerk afgestoken zoals in Nederland. De helft van de Engelsen ligt al voor 02.00 uur in bed.
In november tijdens het Guy Hawkes (herdenkings) feest wordt er veel meer vuurwerk afgestoken.
Op Oudejaarsavond wordt er wel een zeer groot en mooi georganiseerd vuurwerk bij het reuzenrad The London Eye.

Zie bijgaand filmpje van deze viering:
http://www.youtube.com/watch?v=zqrnYbz8ld8

Laatst bewerkt:
Leuk onderwerp, Moontan! De Engelsen zijn het langzaam aan het leren, dat vuurwerk afsteken. Was het jaren geleden nog niet meer dan een paar Bonfires; tegenwoordig wordt er al serieus gestookt! Mijn favoriete vuurwerkshop in Engeland is "Firework Emporium" (link).

Onze eigen Omnivoor (erelid van VWM, woonachtig in Engeland) introduceerde tijdens het Oud en Nieuw van 2005/2006 wat Nederlands/Belgisch vuurwerk in zijn buurt. Die mensen hadden nog nooit een Hindoerol van dichtbij gezien/gehoord :p (knalvuurwerk is verboden in Engeland).

Hier is een link naar een registratie van zijn feestje:
(klik op het plaatje om op de downloadpage te komen)

Groetjes,
Cameo

Bedankt voor het plaatsen van het filmpje Cameo.
Ik had het filmpje al eens eerder gezien op Vuurwerkmuseum. Maar hij blijft leuk.
Wat mij opvalt is dat hij het vuurwerk in de achtertuin afsteekt en niet voor op straat.
Ik zal Omnivoor eens benaderen over wat meer informatie over de oud en nieuw viering in Engeland.
Hij is de kenner, want hij woont in Engeland.
:wink:

Bedankt voor het plaatsen van het filmpje Cameo.
Ik had het filmpje al eens eerder gezien op Vuurwerkmuseum. Maar hij blijft leuk.
Wat mij opvalt is dat hij het vuurwerk in de achtertuin afsteekt en niet voor op straat.
Ik zal Omnivoor eens benaderen over wat meer informatie over de oud en nieuw viering in Engeland.
Hij is de kenner, want hij woont in Engeland.
:wink:
Officieel is het in Engeland zo dat je vuurwerk slechts op je eigen grond af mag steken. Lastig voor de flatbewoners :D Maar dit is nu typisch een van die regels die mee moet gaan veranderen nu onze Engelse vrienden wat meer mee gaan doen. Tijdens Guy Fawkes gelden dezelfde regels. We staken een klein deel voor de deur af (precies op de eigen grond afbakeningsgrens van het huis), maar de rest was dermate zwaar en hard dat we gezamenlijk besloten toch even een rustig stukje grond op te zoeken. Ik denk dat zoiets wordt gedoogd zolang je niemand tot last bent.

Voor geinteresseerden is hier de Guy Fawkes compilatie van het Museum. De eerste cake die we in de straat afsteken staat precies op de grens van de eigen grond en is een goed voorbeeld van een typische Engelse topcake (pts gewicht meer dan 1000 gram).

Maar vraag Omni er gerust naar. Hij is freak in hart en nieren :bye:

Groetjes,
Cameo

Interessant nieuws Cameo wat je ons vertelt.
Zeker wat betreft de cakes van 1000 gram. Op dat gebied zijn de Engelsen weer verder met de wetgeving dan wij.
Heb jij toevallig een filmpje van zo,n grote cake?

Feuerwerk: bedankt voor het plaatsen van het filmpje. Schitterend vuurwerk. Zeer goed verzorgde show.

:bye:

Cameo had het in het topic Oud en Nieuw in Engeland er al over.

https://www.fireworkemporium.co.uk/

The Firework Emporium is een winkel in Engeland met showrooms in Londen en Ipswich. Ze verkopen daar buitengewoon mooi vuurwerk, heel anders weer dan als in Nederland,Belgie of Spanje. Tevens in klasse 3.

Onderstaand de link naar de potten/blokken
https://www.fireworkemporium.co.uk/catalogue.php?type=5&PHPSESSID=6b285e2f0a234ae32300fdee99a608a0

Video,s van producten zijn aanwezig.

Ter info de huidige koerzen van het Engelse pond ( 31 maart 2007)
1 pond = circa 1,48 euro.
1 euro = circa 0,68 pond

Fred,.. Aan hand van dit document:
http://www.opsi.gov.uk/si/si2004/20041836.htm

Ga ik nu toch twijfelen of je het hele jaar mag afsteken.

Wat ik eruit begrijp is dat je als consument tijdens feestdagen mag afsteken tussen bepaalde tijden.

- Guy Fawkes 23:00 - 00:00
- Chinees Nieuw Jaar 23:00 - 01:00
- The Day of Diwali 23:00 - 01:00
- 31 December 23:00 - 01:00

Buiten deze tijden wordt gesproken over mensen die werkzaam zijn bij een lokale authoriteit en toestemming hiervan hebben om vuurwerk te ontbranden.

Verkoop mag alleen plaats vinden op:

15 Oktober t/m 10 November
26 December t/m 31 December
Op de dag van Chinees Nieuw Jaar en de 3 dagen daarvoor.
Op de dag van Diwali en de 3 dagen daarvoor.

Laatst bewerkt:
WhatsApp Image 2022-10-21 at 15.11.52.jpg

Van het weekend in Birkenhead (bij Liverpool) toevallig een vuurwerkwinkeltje tegen gekomen. Soort pop-up store voor bonfire night 5 november.

Nog even gebabbeld met de verkoper, een oude chagrijnige brit die helemaal geen zin had in een enthousiaste toerist. Schijnbaar mag je in de UK gedurende 25 dagen legaal vuurwerk afsteken, mits geen grote overlast. Zo zie je dat mensen alvast een potje afsteken met halloween (31 oktober), en in de aanloop naar bonfire night hoor je wel eens een knal. Verder dacht hij dat door de ruime afsteektijden, er nagenoeg geen overlast is (enkel bij huisdieren eigenaren, maar dat is een minimale groep die er om klaagt).

afin, leuk om tegen te komen, en dacht ik deel het even met jullie! Wil je legaal (maar duur) stoken, weekendje Engeland it is!

Afsteken in de UK mag nog altijd in principe iedere dag (alleen niet tussen 23.00-07.00 uur, behalve op enkele feestdagen).

Afsteken mag niet op straat, dus altijd eigen terrein of bv parkeerplaats met toestemming vd eigenaar.
Het wordt gewaardeerd (sommige plaatsen verplicht) om een briefje met aankondiging bij je buurtgenoten in de brievenbus te stoppen

Verkoop is gemiddeld 25 dagen per jaar (rond bepaalde feestdagen) bij geregistreerde zaken (kunnen allerlei winkels zijn, ooit zelfs bij een apotheek verkoop gezien).
Jaarrond verkoop alleen bij de echte vuurwerkwinkels (die vergunning hebben)

Dank voor het delen! Hoe is het daar qua aanbod @koala? Zijn zulke winkels veel in het straatbeeld of is het echt goed zoeken naar de winkels? Zou in theorie een mooi tripje kunnen zijn mits op de juiste plek...

Dank voor het delen! Hoe is het daar qua aanbod @koala? Zijn zulke winkels veel in het straatbeeld of is het echt goed zoeken naar de winkels? Zou in theorie een mooi tripje kunnen zijn mits op de juiste plek...

Nu moet ik zeggen dat ik me er niet van bewust was dat daar uberhaupt zo verkocht werd. Dus niet echt op gelet. Deze specifieke winkel zat in een winkelcentrum, letterlijk naast een juwelier, tegenover een polier en een paar panden naast een koffietentje.

Natuurlijk even gegoogled. Het aanbod is anders dan hier. Verkooppunten hebben vaak niet eens een webshop. Dit betrof ook een pop-up shop; het pand was voor 1/3e leeg, 1/3e kerstpulletjes en 1/3 vuurwerk ongeveer. Op de terugweg naar het vliegveld kwamen we nog een pand tegen, helaas gesloten, met een spandoek 'Fireworks Sale'. Er zijn er dus wel meer, maar online niet gemakkelijk te vinden.

Assortiment zat goed, veel producten van Big Star fireworks. Volgens mij zijn er ook wel meer verschillende importeurs daar. Prijzen wel hoog. Cakejes zo een paar tientjes in Ponden (1 pond = 1,15/1,25 euro...) Anderzijds wel een unieke beleving om met Bonfire Night die kant op te gaan!

Nog een fotootje, helaas zie je er maar weinig op. Te enthousiast denk ik :wink:

WhatsApp Image 2022-10-21 at 15.11.52 (1).jpg

In de UK moet je echt goed zoeken naar winkeltjes die vergunningsvrij verkopen. Het is daar niet zoals in Nl bij een winkelier die via een importeur een webshop heeft. Veel winkeltjes doen het er bij en hebben een hoekje of vitrinekast met wat vuurwerk. Zelf vuurwerk afsteken is ook niet echt een ding in de Uk. Rond de genoemde feestdagen zijn er veel shows georganiseerd.
Als je echt wat wilt zien kan je beter naar de officiele jaarrond vuurwerkwinkels gaan.

Back
Bovenaan