Oren en ogen als detectiesysteem

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
COLUMN
We waren voorbereid op vliegende auto's, hoverboards en teleportatie ('Beam me up, Scotty!') Maar de toekomst is per definitie grillig en onberekenbaar. Zelfs visionairen en futurologen konden dan ook niet voorzien dat de gemeente Utrecht ooit over een state-of-the-art, hoogtechnologisch vuurwerkdetectiesysteem zou beschikken.

Jerry Goossens 25-10-16, 07:13 Laatste update: 13:44

Alleen het woord al is fantastisch. En niet alleen voor gevorderde wordfeudspelers. Het suggereert dat strijkers en lawinepijlen doorgaans onopgemerkt worden afgestoken en het detectiesysteem hetzelfde is voor vuurwerk als de Large Hadron Collider voor elementaire deeltjes: een fijnmazig apparaat dat nauwelijks waarneembare signalen opvangt. Maar als dat het geval was, zouden petjesjongens onbekommerd het hele jaar door hun ledematen en gezichtsvermogen op het spel kunnen zetten.

Echter, het vuurwerkdetectiesysteem (VDS) is juist bedoeld om de overlast van lichte explosieven tegen te gaan. We hebben het over 'geavanceerde apparatuur' die knallen op een paar meter nauwkeurig lokaliseert en de coördinaten naar de gemeentelijke meldkamer doorseint. Als daar op dat moment snelle vuurwerkinterventieteams uitrukken, komen die geheid te laat aan om de overtreders nog bij de kladden te grijpen. De melding wordt daarom volautomatisch doorgeseind naar toezichthouders in de buurt.

Van nature
Waarbij ik mij afvraag: zijn die van nature niet gewapend met een geavanceerd vuurwerkdetectiesysteem, te weten: hun oren en ogen? Anders gezegd: kan een opsporingsambtenaar die zich buiten gehoorsafstand bevindt na een melding van het VDS tijdig op plaats delict zijn? Of is het noodzakelijk dat de toezichthouder, de naam zegt het al een beetje, ogen en oren erbij houdt om effectief op te kunnen treden? Dat zou het detectiesysteem overbodig maken.

Iets anders: de gemeente heeft de Voorveldsepolder als vuurwerkvrije zone aangewezen. De manegehouder in het parkje is blij met het verbod, omdat onverlaten er in november al op los knallen. Alleen is op dat moment de héle stad een vuurwerkvrije zone. En zodra het afsteken is toegestaan, is die afgelegen polder een stuk minder in trek. Ik detecteer een paard. Achter de wagen. Maar de toekomst is grillig en onberekenbaar.

Bron AD

Back
Bovenaan