Opstelten: In mei overleg over vuurwerk oud en nieuw

tristen

VWC lid
De burgemeesters van de vier grote steden moeten nog even op een antwoord op hun brief over vuurwerk wachten. In mei komen staatssecretaris Mansveld en minister Opstelten van Veiligheid met een reactie.

Voor Opstelten komt de brief, waarin de burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht pleiten voor een kortere periode om vuurwerk af te steken, niet als een verrassing. "We hebben daar ook over gesproken", zegt hij tegen RTL Nieuws.

'Goed over nadenken'
Opstelten neemt de brief dan ook serieus. "Er zijn ook veel anderen die het daarmee eens zijn. We gaan daar goed over nadenken."

In mei is er in de Tweede Kamer een zogeheten algemeen overleg over vuurwerk. Voor die tijd wil de minister met een reactie op de brief van de burgemeesters komen.

RTL Nieuws

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/vuurwerk-afsteken-beperken#node_738861

Opstelten kan zich hier onsterfelijk maken om voor ons vwc members en liefhebbers te stemmen en achter ons en vuurwerkbranch te gaan staan.

Opstelten kan zich hier onsterfelijk maken om voor ons vwc members en liefhebbers te stemmen en achter ons en vuurwerkbranch te gaan staan.

Als hij nu nog nee tegen een verbod laat, het zo laat of versoepelt richting de eisen van categorie 1 2 (en 3) van de Europese richtlijnen dan ga ik hem persoonlijk een bloemetje aanbieden! Het ligt namelijk allemaal in zijn handen, voor hem een 'makkelijke' beslissing, maar voor ons is het een erg zure pruim. Vraag me af wat ik dan nog met mijn hobby moet, het leukste deel waar het dan eigenlijk om draait zou er niet meer zijn. Hopen! :rolleyes:

Ach de huisvader met zijn kind of neef die lekker in de middag met het grut voor zijn eigen deur wat pretvuur wil stoken wordt door zo'n deel/verbod flink in zijn achterste gena...d erg sneu dit.

Opstelten kijkt er heel anders naar dan die burgemeesters. En ook zij weten dat als het verboden wordt het lastig te handhaven is en illegale handel toe zou nemen. Dit alles wordt een kostenpost van de minister(extra politie inzet etc) en niet van de gemeentes.

Dat voordeel hebben we al.

Daarbij kijken de risico analyses. Als mensen illegaal vuurwerk gaan opslaan in woningen en kelderboxen wordt daar dan niet direct een levensgevaarlijk situatie gecreëerd?

Vuurwerkhandelaren moeten schadeloos gesteld worden, moet ook de staat betalen

Dit soort punten kijkt een minister naar en dan komt die zelf tot de conclusie dat een verbod niet gaat helpen. Het zal eerder de situatie verslechteren en dat zal hij weerleggen aan de burgemeesters. Bovendien komt er een Europese regel aan die illegaal vuurwerk drastisch zal beperken. Al met al denk ik niet dat de minister het zal gaan verbieden

Ga maar rustig slapen mensen

Opstelten kijkt er heel anders naar dan die burgemeesters. En ook zij weten dat als het verboden wordt het lastig te handhaven is en illegale handel toe zou nemen. Dit alles wordt een kostenpost van de minister(extra politie inzet etc) en niet van de gemeentes.

Dat voordeel hebben we al.

Daarbij kijken de risico analyses. Als mensen illegaal vuurwerk gaan opslaan in woningen en kelderboxen wordt daar dan niet direct een levensgevaarlijk situatie gecreëerd?

Vuurwerkhandelaren moeten schadeloos gesteld worden, moet ook de staat betalen

Dit soort punten kijkt een minister naar en dan komt die zelf tot de conclusie dat een verbod niet gaat helpen. Het zal eerder de situatie verslechteren en dat zal hij weerleggen aan de burgemeesters. Bovendien komt er een Europese regel aan die illegaal vuurwerk drastisch zal beperken. Al met al denk ik niet dat de minister het zal gaan verbieden

Ga maar rustig slapen mensen

Nee verbieden zeker niet.
Maar beperken in sommige delen in de grote steden, zoals in de buurt van scholen, ziekenhuizen en winkelcentra, ed. is al iets wat nu al een aantal jaar gaande is, maar ook dat is moeilijk te handhaven.
Wat het illegale betreft, 1 Europese regel zal de illegale handel niet doen afnemen als de regels in Nederland niet versoepeld worden, dat kan alleen als wat in de rest van Europa (zoals flash in grondknallers bijv.) ook in Nederland wordt toegestaan, zoals dat was in de jaren '70 en daarvoor.

Pfffff van 18.00 tot 02.00 zou ik nog vrede mee kunnen hebben maar niet met die belachelijke tijdsduur van 23.00 - 01.00. Het nieuwe jaar begint tenslotte om 00.00 en daarna tot 01,00 knallen is te gek, zeker omdat de meesten van 23.00 tot 00.00 gewoon binnen zitten om af te wachten tot 00.00 !!!!

Pfffff van 18.00 tot 02.00 zou ik nog vrede mee kunnen hebben maar niet met die belachelijke tijdsduur van 23.00 - 01.00. Het nieuwe jaar begint tenslotte om 00.00 en daarna tot 01,00 knallen is te gek, zeker omdat de meesten van 23.00 tot 00.00 gewoon binnen zitten om af te wachten tot 00.00 !!!!

Correct, het gevoel van om 23:00 naar binnen en gezelligheid en om 00:00 uur naar buiten is dan weg... Want dan stoken we van 23:00-01:00 volop aan een stuk door... Ik hoop het van niet...

Mee eens Arjan, dan afsteek tijden vanaf donker (1700 uur) tot 02.00 's nachts.
Er worden al gebieden vuurwerkvrij gemaakt, wat naar mijn idee heel normaal is...je hoort geen vuurwerk in een winkelstraat en bij een bejaardenhuis....niet overdag....

Feit is dat er echt wel wat zal gaan gebeuren.....en dat is heel erg jammer:rolleyes:

Ik zou er helemaal niet mee kunnen leven, ook niet van 17:00.
Dat zou het begin van het einde zijn, en we moeten ook niet zo makkelijk toe geven.
Ik vind de ochtend/middag het mooiste gedeelte van de dag.
Ben zeer benieuwd hoe wij over bv 5 jaar oud en nieuw vieren.

laat ze het a.u.b 1 jaar eens proberen.. dan zien ze wel dat ze enorm fout zitten..
Niet te hopen, want als ze het eenmaal ingevoerd hebben draaien ze het nooit en te nimmer meer terug. Echt niet. Ik heb liever dat ze zich van te voren goed beseffen wat de echte problemen zijn, zich daarin vastbijten en kappen met die onzinnige symptoombestrijding. Opstelten wekt doorgaans een redelijk weldenkende indruk, dus te hopen dat hij dat volhoudt tegen die verbodslobbyisten.

Echt jammer al die druktemakerij.. als dit ge-emmer zo doorgaat het hele jaar kan ik in december onderhand geen vuurwerk meer zien!

Neee dat lieg ik. Maar je snapt wat ik bedoel..

Tegengas? Van wie? De vuurwerkbranche is versnipperd, alleen van Lesli hoor zo af en toe wat, de rest blijft stil. De discussie is niet meer te ontwijken en er zal wat gaan veranderen. Verboden zal het niet worden, wel ingeperkt. Tegengewerkt door Europese regels kan Nederland niet veel. Zolang illegaal vuurwerk massaal Nederland blijft binnenkomen en de moraal nog steeds veelvuldig is: vernielen, slopen, het op youtube zetten en hoe zwaarder hoe beter (let wel, een beperkte groep) hebben wij liefhebbers het tij tegen. Wij als liefhebbers zijn totaal niet verenigd, de importeurs hebben andere belangen. De enkele politieke partij die ineens hier en daar (oa op dit forum) voorbijkomt als zijde vuurwerkliefhebber komt op mij zeer vreemd over en ik ben dan ook argwanend...

Ik zou er helemaal niet mee kunnen leven, ook niet van 17:00.
Dat zou het begin van het einde zijn, en we moeten ook niet zo makkelijk toe geven.
Ik vind de ochtend/middag het mooiste gedeelte van de dag.
Ben zeer benieuwd hoe wij over bv 5 jaar oud en nieuw vieren.

Ik was enkele jaren terug nog optimistisch over het feit dat vuurwerk nog lang zou bestaan, maar ik begin nu toch voor iets te vrezen.
Een beperking zou steeds erger worden. Eerst inkorten van 12:00 tot 01:00. Dat zal dan waarschijnlijk zo bevallen dat het 18:00 tot 00:30 worden. En dat zal weer bevallen etc etc, totdat het gewoon verboden is.

Dit jaar is ook erg opvallend met het vuurwerk gebeuren. Andere jaren ging het door tot half januari op zijn max, maar in maart is het nog heel erg laat, dus ik denk dat er dit jaar iets gaat gebeuren, maar ik hoop het niet.

Ook erg treurig dat de media weer alles lekker aan het manipuleren is, omdat zij ook gewoon een hekel hebben aan vuurwerk. Lekker cijfers verdraaien, zwartmakerij en bangmakerij op alle fronten!
WALGELIJK!!!

er zit wel een parallel in met de gemeenteraadsverkiezingen. Men grijpt alles aan om stemmen te krijgen. De grotere partijen hoor je er echter niet over. VVD en PVV(laatste telt met gemeenteraad niet echt mee) zijn niet perse tegen vuurwerk. GEwoon afwachten en elk moment aangrijpen om iets positiefs te laten horen.
greetzz

Haha, ik ga me er niet druk om maken.. Of het nou wel of niet mag volgens dat boek met regeltjes. Ze hebben al genoeg afgepakt. Ik ga gewoon vuurwerk afsteken. Handhaven kunnen ze het toch niet.

ik houd me nu al een aantal jaar braaf aan de regeltjes maar als dit erdoor komt dan denk ik dat ik de neiging ga krijgen om gewoon alle regels omtrent vuurwerk te negeren en lekker de hele dag zwaar spul te stoken op oud&nieuw :D

Ja en ik beken als na mei de uitkomst slecht is ik ook, voel me beetje te hoog want dan tel ik toch dik 93 mensen/liefhebbers hier dan gaan wij ook over naar de zwaardere klasse en zelfs de zwaarste want ook dat is te koop.
Begin dan wel 1 uur vroeger 09:00 en tot 05:00

Back
Bovenaan