Opslag vuurwerk ter discussie

https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/nieuw-onderzoek-naar-vuurwerkramp-enschede

Nieuw onderzoek naar vuurwerkramp Enschede
3 november 2022
De commissie voor Justitie en Veiligheid heeft op 1 november opdracht gegeven aan de Universiteit Twente om onafhankelijk onderzoek te doen naar de vuurwerkramp in Enschede.

Vuurwerkramp
De vuurwerkramp vond plaats in de middag van zaterdag 13 mei 2000 in de Enschedese volkswijk Roombeek. Een opslagruimte met vuurwerk van het bedrijf S.E. Fireworks vatte vlam en ontplofte. Er kwamen 23 mensen om het leven, 947 mensen raakten gewond en honderden woningen werden verwoest.

Vuurwerkregelgeving en -brandbestrijding
Het was niet de eerste grote vuurwerkramp in Nederland, in 1991 vond een massa-explosie plaats in Culemborg. Het onderzoek van de Universiteit Twente (UT) moet uitwijzen in hoeverre de vuurwerkrampen hebben geleid tot maatregelen om soortgelijke rampen te voorkomen. Daarbij wordt specifiek gekeken naar vuurwerkregelgeving en -brandbestrijding.

Lessen trekken
Een tweede doelstelling van het onderzoek is het breder inzicht geven in het (on)vermogen van de rijksoverheid om lessen te trekken uit fysieke rampen. Daarnaast moet het concrete handvatten bieden aan de Tweede Kamer om, vanuit haar wetgevende en controlerende rol, te bevorderen dat er wordt geleerd van fysieke rampen.

Motie-Leijten
Het onderzoek is een uitvoering van de motie-Leijten en wordt naar verwachting voor de zomer van 2023 afgerond. De motie is uitgewerkt door de Kamerleden Renske Leijten (SP), Pieter Omtzigt (Omtzigt), Hanneke van der Werf (D66) en Kees van der Staaij (SGP).


link naar de motie:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2021Z11328&did=2021D24540

link naar onderzoeks-rapport:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021Z11328&did=2023D47572
 
Laten we regels voor de winkels maar weer wat aanpassen en ze op kosten jagen. Misschien stoppen ze dan voorgoed. Verkapt ontmoedigingsbeleid.
 
Okee liefhebbers, we moeten even praten over het rapport 'Leren van Twee Vuurwerkrampen' en een aantal bizarre conclusies uit dit rapport. Dit is een uitgebreid artikel, maar hier een korte samenvatting:

Vier Professoren denken het weer beter te weten en stellen een aantal bizarre conclusies over de veiligheid van consumentenvuurwerk. Dit doen zij op basis van achterhaalde en irrelevante onderzoeken (over o.a. professioneel vuurwerk) en onvolledige analyses. Ook ontbreken bij de conclusies de nodige referenties en onderbouwingen waardoor wij ons afvragen in hoeverre dit onderzoek voldoende geldig en betrouwbaar is om dit als brondocument te mogen inzetten bij politieke besluitvormingen.

Lees hieronder het volledige artikel:

Op 01-12-2023 is het rapport 'Leren van twee vuurwerkrampen' gepubliceerd. In dit onderzoek is geprobeerd om conclusies te trekken door al het bronmateriaal omtrent de twee Nederlandse vuurwerkrampen te analyseren.

Het onderzoek en de opstelling van het rapport zijn op verzoek van de Tweede Kamer gedaan door de TU Twente. Aan het rapport hebben vier Professoren meegeschreven met expertises als 'Law, Governance & Technology, Public Administration en Behavioural, Management & Social Sciences.'

Nu hoor ik jullie al denken: 'Oh, hebben professoren met zulke expertises ook verstand van vuurwerk dan?' En het antwoord is nee. En daar gaat het meteen gruwelijk mis.

Maar voordat we de vinger op de zere plek kunnen leggen, moeten we jullie wat achtergrondinformatie meegeven. De meesten van jullie zullen ongetwijfeld weten dat cakes en compounds met een goede burst tijdens het transport in een kooi van gaas verpakt moeten zitten. Deze kooi is bedoeld om de explosieve kracht van het artikel tijdens brand te beperken. Hierdoor mag de classificatie van het vuurwerk teruggeschroefd worden van 1.3G naar 1.4G. De invoering van deze constructie is een direct gevolg van de vuurwerkramp in Enschede.

Tijdens brandproeven in 2021 en 2022 waarbij cakes en compounds, nog in de kooi verpakt, in brand werden gestoken trad bij enkele artikelen een massaexplosie op. Een massaexplosie vind plaats wanneer de bombettes van een cake of compound allemaal tegelijk ontploffen, in plaats van een voor een. Deze massaexplosies vonden enkel plaats bij twee effecten: fluiters en spinning tails.

Bovendien vonden deze massaexplosies alleen plaats bij artikelen waarbij de kooien de artikelen volledig omsloten. Deze kooien zijn doorgaans voor de Duitse markt bedoeld. In Nederland worden kooien gebruikt waarbij een zijde geen gaas bevat, maar is afgedekt met een dunne vezelplaat. Bij brandtesten met deze deels open kooien hebben nooit massaexplosies plaatsgevonden.

Dan komen we nu bij de pijnpunten uit het rapport.

Onder 8.6.2 in het rapport vinden we de volgende quote: "Ook vuurwerk dat bestemd was voor consumenten en, als zodanig, was geclassificeerd als ‘licht‘ vuurwerk kon zich onverwacht veel zwaarder gedragen wanneer het in verpakking in brand raakte."

In de conclusies van het rapport vinden we deze quote terug: "In de tweede plaats gedraagt vuurwerk zich heel onvoorspelbaar wanneer, het onder verschillende opsluitingscondities, in brand raakt. Vuurwerk dat als ‘licht’ is geclassificeerd, kan massa-explosief reageren bij brand."

Deze twee quotes zijn zeer schadelijk omdat in de tekst alle nuance uit bovenstaande alinea ontbreekt. Er wordt geen onderscheid gemaakt in de effecten van het geteste consumentenvuurwerk en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de typen gaas kooien. Het probleem hiermee is dat dit rapport zich nu op de radar van bijna alle politici bevind. Een politicus die geen verstand van de materie heeft, kan op deze manier onnodig zeer ongerust worden. Met alle nare gevolgen van dien.

Maar het wordt nog veel erger.

Onder 2.2.3 vinden we deze passage: "Onderzoek van TNO liet zien dat vuurwerk buiten de transportverpakking zich ook massa-explosief gedroeg. .... Al het uitgepakt of onverpakt vuurwerk moet worden beschouwd als vallend onder de meest zware subklasse 1.1: massa-explosief."

Zowel de onderbouwing voor deze absurde claim als het onderzoek wat de basis voor deze claim zou vormen komen nergens in het rapport naar voren. Er wordt evenmin onderscheid gemaakt tussen de vuurwerksoorten waarop deze claim van toepassing zou zijn. Gaat het over cakes en compounds? Of heeft het ook betrekking op bijvoorbeeld fonteinen? Er wordt immers gesproken over AL het onverpakte vuurwerk.

Het is verbijsterend dat zulke schadelijke uitspraken zonder referentie of onderbouwing in dit rapport zijn opgenomen.

Het meest tekenende voorbeeld van het gebrek aan relevante expertise, is het feit dat de schrijvers in de veronderstelling verkeren dat de claims uit de twee bovenstaande alineas gelijktijdig naast elkaar kunnen bestaan. Niets is echter minder waar. Je kunt niet stellen dat consumentenvuurwerk in sommige opsluitingscondities massaexplosief kan reageren, en vervolgens ook claimen dat AL het vuurwerk massaexplosief kan reageren wanneer het onverpakt is en deze opsluitingscondities dus ontbreken. De twee stellingen zijn tegenstrijdig met elkaar.

Bovendien worden de meeste alarmistische claims uit het onderzoek gestaafd door aan irrelevante onderzoeken te refereren. Een van de voornaamste onderzoeken die aangehaald worden zijn de tussen 2002-2005 uitgevoerde CHAF onderzoeken.
De hier geteste producten zijn echter uitsluitend producten voor professioneel gebruik, en dus absoluut geen consumentenvuurwerk. Het hier geteste vuurwerk wordt vrijwel uitsluitend in Duitsland opgeslagen omdat de in Nederland geldende veiligheidseisen dusdanig zijn dat opslag nagenoeg onmogelijk is. Hierdoor is op geen enkele wijze een conclusie te trekken die zich verhoudt tot de Nederlandse situatie anno 2023.

Tot slot gaat het rapport volledig voorbij aan de strenge eisen die er in Nederland gelden omtrent de inrichting en brandbeveiliging van een vuurwerkopslag. Er wordt gefocust op slechts 50% van het Nederlandse veiligheidssysteem omtrent consumentenvuurwerk, namelijk de verpakkingen en classificaties, zonder de andere helft van het veiligheidssysteem in acht te nemen, namelijk de constructie eisen en de sprinklerinstallatie van een vuurwerkbunker. Wanneer slechts het halve veiligheidssysteem in beschouwing wordt genomen, is het logisch dat er veiligheidsrisico's lijken te bestaan. Maar vervolgens zinspelen op gevaren van consumentenvuurwerk die in de realiteit niet of nauwelijks aan de orde zijn is ronduit schandalig!

Wat Stichting HVLV betreft is het laatste woord over dit rapport nog niet gesproken! Het is in onze ogen onbestaanbaar dat zulke schadelijke claims zonder onderbouwing in een rapport staan, wetende dat dit rapport is opgesteld om als fundament voor betere regelgeving te dienen. Wij brengen de onvolkomenheden uit dit rapport onder de aandacht bij onze politieke contacten en zullen samen met de branche alles op alles zetten om de onwaarheden uit dit rapport niet door te laten dreunen in nog meer onzinnige regelgeving.

Wij zitten er bovenop, en we houden jullie op de hoogte!
 
Conclusie. Fake rapportje gemaakt in opdracht van de overheid om de verkoop nog meer te ontmoedigen.
Angst is macht.
 
Okee liefhebbers, we moeten even praten over het rapport 'Leren van Twee Vuurwerkrampen' en een aantal bizarre conclusies uit dit rapport. Dit is een uitgebreid artikel, maar hier een korte samenvatting:

Vier Professoren denken het weer beter te weten en stellen een aantal bizarre conclusies over de veiligheid van consumentenvuurwerk. Dit doen zij op basis van achterhaalde en irrelevante onderzoeken (over o.a. professioneel vuurwerk) en onvolledige analyses. Ook ontbreken bij de conclusies de nodige referenties en onderbouwingen waardoor wij ons afvragen in hoeverre dit onderzoek voldoende geldig en betrouwbaar is om dit als brondocument te mogen inzetten bij politieke besluitvormingen.

Lees hieronder het volledige artikel:

Op 01-12-2023 is het rapport 'Leren van twee vuurwerkrampen' gepubliceerd. In dit onderzoek is geprobeerd om conclusies te trekken door al het bronmateriaal omtrent de twee Nederlandse vuurwerkrampen te analyseren.

Het onderzoek en de opstelling van het rapport zijn op verzoek van de Tweede Kamer gedaan door de TU Twente. Aan het rapport hebben vier Professoren meegeschreven met expertises als 'Law, Governance & Technology, Public Administration en Behavioural, Management & Social Sciences.'

Nu hoor ik jullie al denken: 'Oh, hebben professoren met zulke expertises ook verstand van vuurwerk dan?' En het antwoord is nee. En daar gaat het meteen gruwelijk mis.

Maar voordat we de vinger op de zere plek kunnen leggen, moeten we jullie wat achtergrondinformatie meegeven. De meesten van jullie zullen ongetwijfeld weten dat cakes en compounds met een goede burst tijdens het transport in een kooi van gaas verpakt moeten zitten. Deze kooi is bedoeld om de explosieve kracht van het artikel tijdens brand te beperken. Hierdoor mag de classificatie van het vuurwerk teruggeschroefd worden van 1.3G naar 1.4G. De invoering van deze constructie is een direct gevolg van de vuurwerkramp in Enschede.

Tijdens brandproeven in 2021 en 2022 waarbij cakes en compounds, nog in de kooi verpakt, in brand werden gestoken trad bij enkele artikelen een massaexplosie op. Een massaexplosie vind plaats wanneer de bombettes van een cake of compound allemaal tegelijk ontploffen, in plaats van een voor een. Deze massaexplosies vonden enkel plaats bij twee effecten: fluiters en spinning tails.

Bovendien vonden deze massaexplosies alleen plaats bij artikelen waarbij de kooien de artikelen volledig omsloten. Deze kooien zijn doorgaans voor de Duitse markt bedoeld. In Nederland worden kooien gebruikt waarbij een zijde geen gaas bevat, maar is afgedekt met een dunne vezelplaat. Bij brandtesten met deze deels open kooien hebben nooit massaexplosies plaatsgevonden.

Dan komen we nu bij de pijnpunten uit het rapport.

Onder 8.6.2 in het rapport vinden we de volgende quote: "Ook vuurwerk dat bestemd was voor consumenten en, als zodanig, was geclassificeerd als ‘licht‘ vuurwerk kon zich onverwacht veel zwaarder gedragen wanneer het in verpakking in brand raakte."

In de conclusies van het rapport vinden we deze quote terug: "In de tweede plaats gedraagt vuurwerk zich heel onvoorspelbaar wanneer, het onder verschillende opsluitingscondities, in brand raakt. Vuurwerk dat als ‘licht’ is geclassificeerd, kan massa-explosief reageren bij brand."

Deze twee quotes zijn zeer schadelijk omdat in de tekst alle nuance uit bovenstaande alinea ontbreekt. Er wordt geen onderscheid gemaakt in de effecten van het geteste consumentenvuurwerk en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de typen gaas kooien. Het probleem hiermee is dat dit rapport zich nu op de radar van bijna alle politici bevind. Een politicus die geen verstand van de materie heeft, kan op deze manier onnodig zeer ongerust worden. Met alle nare gevolgen van dien.

Maar het wordt nog veel erger.

Onder 2.2.3 vinden we deze passage: "Onderzoek van TNO liet zien dat vuurwerk buiten de transportverpakking zich ook massa-explosief gedroeg. .... Al het uitgepakt of onverpakt vuurwerk moet worden beschouwd als vallend onder de meest zware subklasse 1.1: massa-explosief."

Zowel de onderbouwing voor deze absurde claim als het onderzoek wat de basis voor deze claim zou vormen komen nergens in het rapport naar voren. Er wordt evenmin onderscheid gemaakt tussen de vuurwerksoorten waarop deze claim van toepassing zou zijn. Gaat het over cakes en compounds? Of heeft het ook betrekking op bijvoorbeeld fonteinen? Er wordt immers gesproken over AL het onverpakte vuurwerk.

Het is verbijsterend dat zulke schadelijke uitspraken zonder referentie of onderbouwing in dit rapport zijn opgenomen.

Het meest tekenende voorbeeld van het gebrek aan relevante expertise, is het feit dat de schrijvers in de veronderstelling verkeren dat de claims uit de twee bovenstaande alineas gelijktijdig naast elkaar kunnen bestaan. Niets is echter minder waar. Je kunt niet stellen dat consumentenvuurwerk in sommige opsluitingscondities massaexplosief kan reageren, en vervolgens ook claimen dat AL het vuurwerk massaexplosief kan reageren wanneer het onverpakt is en deze opsluitingscondities dus ontbreken. De twee stellingen zijn tegenstrijdig met elkaar.

Bovendien worden de meeste alarmistische claims uit het onderzoek gestaafd door aan irrelevante onderzoeken te refereren. Een van de voornaamste onderzoeken die aangehaald worden zijn de tussen 2002-2005 uitgevoerde CHAF onderzoeken.
De hier geteste producten zijn echter uitsluitend producten voor professioneel gebruik, en dus absoluut geen consumentenvuurwerk. Het hier geteste vuurwerk wordt vrijwel uitsluitend in Duitsland opgeslagen omdat de in Nederland geldende veiligheidseisen dusdanig zijn dat opslag nagenoeg onmogelijk is. Hierdoor is op geen enkele wijze een conclusie te trekken die zich verhoudt tot de Nederlandse situatie anno 2023.

Tot slot gaat het rapport volledig voorbij aan de strenge eisen die er in Nederland gelden omtrent de inrichting en brandbeveiliging van een vuurwerkopslag. Er wordt gefocust op slechts 50% van het Nederlandse veiligheidssysteem omtrent consumentenvuurwerk, namelijk de verpakkingen en classificaties, zonder de andere helft van het veiligheidssysteem in acht te nemen, namelijk de constructie eisen en de sprinklerinstallatie van een vuurwerkbunker. Wanneer slechts het halve veiligheidssysteem in beschouwing wordt genomen, is het logisch dat er veiligheidsrisico's lijken te bestaan. Maar vervolgens zinspelen op gevaren van consumentenvuurwerk die in de realiteit niet of nauwelijks aan de orde zijn is ronduit schandalig!

Wat Stichting HVLV betreft is het laatste woord over dit rapport nog niet gesproken! Het is in onze ogen onbestaanbaar dat zulke schadelijke claims zonder onderbouwing in een rapport staan, wetende dat dit rapport is opgesteld om als fundament voor betere regelgeving te dienen. Wij brengen de onvolkomenheden uit dit rapport onder de aandacht bij onze politieke contacten en zullen samen met de branche alles op alles zetten om de onwaarheden uit dit rapport niet door te laten dreunen in nog meer onzinnige regelgeving.

Wij zitten er bovenop, en we houden jullie op de hoogte!

Toch is het vrij normaal om bij bepaalde risico's het gehele product groep een bepaalde gevaar indicatie mee te geven.

Er is bij de huidige classificatie simpelweg niet herleiden of de verpakking fluiters of spinning tails bevat. Dus het kan best zijn dat alleen deze componenten extra risico met zich mee brengt echter is het niet opmerkelijk dat de de gehele vuurwerk classificatie de stempel "kans op massa explosie" meekrijgt.

Er zou dan in de toekomst een extra classificatie moeten komen of dat die effecten middels nieuwe regelgeving onder 1.1 komen te liggen wil je voorkomen dat bepaalde risico producten/effecten een smet geven op de rest van de classificatie.

Echter zijn we daar nu niet dus is het best begrijpelijk dat de conclusie van rapport al het vuurwerk als 1 groep bestempeld.

Hetzelfde geld natuurlijk ook voor wanneer producten met "duitse" kooien beschikbaar zijn op de Nederlandse markt. Dan moet je duitse kooien gaan weren middels extra regelgeving echter bestaat die niet. Er zijn alleen beperkte testen die dan kunnen worden afgekeurd door een gebrekkig kooi.

in het rapport wordt dan ook gezegd:

Wij komen tot de conclusie dat het ook nu—dertig jaar later—
niet mogelijk is om op basis van de transportclassificatie een passende gevarenclassificatie toe te
kennen aan vuurwerkartikelen die worden opgeslagen.

Dat verder het punt dat de effecten van de andere veiligheid maatregelen zoals de sprinkler installatie wordt vergeten of genegeerd door de onderzoekers is natuurlijk terecht.

oh ja de hamvraag, die paar afgekeurd vuurwerk boxen (reden; massa explosie) zijn die ook getest zonder kooi?

Ik durft we een kratje te wedden dat ze zonder kooi onder identieke omstandigheden geen massa explosie veroorzaken.

De huidige regels en verplichte sprinkler installaties zijn prima om gewoon 1.3 toe te staan in NL. Weg met die onzinnige kooien.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn genoeg beelden van vuurwerkwinkels of stalletjes die in brand staan en volgens mij heb ik nog nooit een massa explosie gezien. Fabrieken en grootschalige opslag uitgesloten. Maar ik kan het mis hebben.
Had men de les uit de eerste ramp toegepast hadden we niet hoeven te leren van een tweede. Maar mooi klote dit. De opslag moet dus nog gekker dan overdreven gestoord en nog lastiger dan bijna onmogelijk gemaakt worden.
 
Het goede nieuws lijkt me dat nieuwe regels voor opslag kan betekenen dat consumentenvuurwerk blijft, want als het verboden wordt, hoef je het ook niet meer op te slaan :idea:
 
Back
Bovenaan