Opslag voor 350 ton vuurwerk aan Lenteweg

moontan

VWC lid
Opslag voor 350 ton vuurwerk aan Lenteweg

ENSCHEDE - Frits Pen hoopt snel vergunning te krijgen voor opslag van 350.000 kilo vuurwerk achter zijn woonhuis aan de Lenteweg in Enschede.

“Ik voldoe aan alle eisen. Het is hier honderd procent veilig”Pen kent geen enkele twijfel. „Die vergunning komt er. Ik voldoe aan alle eisen. Het is hier honderd procent veilig. Denk je dat ik hier anders met mijn vrouw en twee kinderen direct naast zou gaan wonen.”

Pen heeft sinds 2004 het bedrijf Dream Fireworks. Daarmee verzorgt hij en grote spectaculaire vuurwerkshows in binnen- en buitenland en hij verkoopt vuurwerk aan grote klanten als Intratuin.

350.000 kilo is een keer zo veel dan wat er in 2000 opgeslagen lag bij SE Fireworks in Roombeek waar de vuurwerkramp begon. Pen: „Elke vergelijking met SE Fireworks gaat mank. Daar lag explosief professioneel vuurwerk van de zwaarste categorie. Ik heb alleen niet-explosief consumentenvuurwerk. Het professionele vuurwerk voor onze shows ligt opgeslagen in Duitsland bij Klaas Haarman.”

Pen heeft nu al een vergunning voor 50 ton vuurwerk. Dat ligt in een hal, die bestaat uit diverse compartimenten, die van elkaar gescheiden zijn door brandwerende deuren en muren met grote zandsteenblokken.

In de hal zit ook nog eens een sprinklerinstallatie, die 750 liter per minuut kan leveren. Deuren van de compartimenten gaan elke 24 uur automatisch dicht. Er is camerabewaking en een alarmeringssysteem. „De brandweer is hier vorige week nog geweest. Die vonden alles perfect.”

Dat hij de opslagruimte wil verruimen met 350 ton, komt omdat de vraag onder zijn klanten steeds groter wordt. „Maar ik denk dat ik die 350 ton niet eens nodig heb. Ik heb nu veel grote pakketten met siervuurwerk. Daar zit relatief weinig kruit in. Ik kom pas aan het gewicht van 350 ton als ik die pakketten vervang door knalvuurwerk. Daar zit meer kruit in.”

Nog niet zo lang geleden bezocht Pen een vergadering van de wijkraad Ribbelt-Stokhorst. „Ik wist dat in de wijkraad mensen zaten die tegen de vergunning waren. Ik ben toen naar een vergadering gegaan en heb ze alles uitgelegd. Toen waren ze overtuigd. Mensen die twijfels hebben over de veiligheid, nodig ik uit om hier een rondleiding te krijgen. Ik durf hier wel te slapen.”

De vergunningaanvraag voor opslag van 350.000 kilo consumentenvuurwerk gradatie 1.4 werd gepubliceerd in het blad Huis van Huis van 8 mei. Hierin wordt niet gerept over vuurwerk noch de firma Dream Fireworks genoemd. Het heet dat het gaat om ‘veranderen van een bufferbewaarplaats aan de Lenteweg 16. Uiterste beslistermijn 17 juni 2013’. Ofwel tot 17 juni kon bezwaar worden aangetekend. Die aanvraag is ingetrokken, een eerdere aanvraag gaat wel in procedure. In augustus, zo is de verwachting, wordt die vergunning verleend waarna deze zes weken ter inzage ligt.

Direct omwonenden worden binnenkort uitgenodigd om te worden bijgepraat, belooft de gemeente. Controle op naleving van de vergunning gebeurt straks door provincie en gemeente samen.

© Tubantia, op dit artikel rust copyright.

"Het is hier honderd procent veilig”

Dat is het nooit beste man. Ik ben benieuwd of dit er doorheen komt. Ben bang van niet voor hem

Ben zelf wezen kijken bij de bunkers in aanbouw van Dreamfireworks, en ik kan jullie verzekeren dat Dreamfireworks zich aan alle eisen houd die men aan Dreamfireworks stelt.
Ben dus ook niet bang dat het niet door zal gaan.

Frits speelt openkaart met de direct omwonenden en zen mogen zelfs komen kijken en ervaren hoe men zich aan de veiligheidseisen houdt.

Wens Frits en Jolanda veel succes toe met hun uitbreiding.

Ben zelf wezen kijken bij de bunkers in aanbouw van Dreamfireworks, en ik kan jullie verzekeren dat Dreamfireworks zich aan alle eisen houd die men aan Dreamfireworks stelt.
Ben dus ook niet bang dat het niet door zal gaan.

Frits speelt openkaart met de direct omwonenden en zen mogen zelfs komen kijken en ervaren hoe men zich aan de veiligheidseisen houdt.

Wens Frits en Jolanda veel succes toe met hun uitbreiding.

Ik denk dat de aanpak wat die doet het beste is maar de weerstand tegen vuurwerk is zo groot en zeker in Enschede lijkt het me een moeilijke zaak. Je kunt je papieren in orde hebben maar als er maar 1 klaagt heb je een probleem. Ik hoop van harte dat het er komt en in mijn ogen is het ook heel veilig maar 100% kan nooit iemand je geven. Zelfs de keuring instanties en overheid niet

Back
Bovenaan