Opschudding in Zeeland om mysterieuze knal

Ja een bom uit de WO2 kan ook niet zomaar gaan drijven dus hoe sommige mensen op die gedachte komen vind ik knap. Artikel hierboven bevestigd dit dus ook.

Misschien is het wel die Shell geweest die in Berlijn word afgeschoten. :p Ze zouden er toch 1 testen op een geheime locatie.....

nee die word vanuit mn achtertuin geschoten,ook al ligt dat maar een kilomter van de explosie:p

Misschien is het wel die Shell geweest die in Berlijn word afgeschoten. :p Ze zouden er toch 1 testen op een geheime locatie.....

Heey ja! Dat zal het zijn! ;) Haha....Wordt hem niet.
Wel vreemd allemaal. Ik hoop dat ze de dader te pakken krijgen.
Voor je het weet is het echt een terrorist in opleiding?
Maar zoals eerder gezegd, we weten het niet.
We wachten het weer lekker rustig af.

Mijn theorie, een stel gekken die een anfo "bommetje" getest hebben. Dat hoor je steeds vaker en youtube staat er vol mee.

Mijn theorie, een stel gekken die een anfo "bommetje" getest hebben. Dat hoor je steeds vaker en youtube staat er vol mee.

Dit lijkt mij ook het voornaamste. Een gek(ken) die iets op internet heeft gezien en het ook even doet, alleen niet wetende wat de kracht ervan zou zijn.

Terroristen zouden zoiets niet zo snel doen, er zijn genoeg berekingen om gewapend beton met een bepaalt explosief product doen te breken.

Vanavond binnengekomen, rond 18:00 :

'Wellicht doorbraak in onderzoek naar knal'

OOST-SOUBURG - In een woning aan de Ritthemsestraat in Oost-Souburg vindt momenteel een groot onderzoek plaats. Dat gebeurt naar aanleiding van de knal op het strand in Ritthem.

De politie zou vanmiddag een rijtjeshuis zijn binnengevallen. Of er arrestaties zijn verricht is niet duidelijk. Volgens een politieagent ter plekke vind het onderzoek plaats in het kader van de wet wapens en munitie. Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) in Middelburg bevestigt inmiddels dat er vermoedelijk een verband is met de explosie van het caisson op het strand van Ritthem.

Inmiddels zijn er veel medewerkers van het OM ter plekke. Ook is een team van de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) ter plaatse. De technische recherche is ook aanwezig en de politie heeft ook met een hond gezocht naar sporen. Inmiddels is de woning afgezet en zijn er hekken met zeilen rondom het huis geplaatst.

Voor meer updates en ook beeldmateriaal : http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=17751

Even van mij kant, vind dat er rare dingen gaande zijn laatste weken. Die knal, later een explosie in een huis in Souburg en nu dit... Ben benieuwd... Zou kunnen gaan om iemand met munitie... maar het blijft gissen.

idd een heel gezin aangehouden,vader moeder en zoon.
Ik zag gister al hele tijd een politieheli overvliegen en zag veel politie rijden. maar blijkt dat EOD er ook was...

Wil niet te veel speculeren,maar het kan ook wel een een stukje/blokje,C4 zijn geweest.Het is in ieder geval op afstand,in werking gezet.

Het zou van alles kunnen zijn. Om gelijk C4 op te noemen is misschien wel heel extreem. Er zijn meerdere soorten munitie die een grote knal kunnen veroorzaken. Zo zijn ook munitie uit de tweede wereldoorlog nog bij mensen thuis in de schuur te vinden als vondst met de metaaldetector maar het gevaar wat er met zich mee word gebracht word veelal niet bij nagedacht. Maar ook dat is een optie en een speculatie, dat is aan de politie om daar duidelijkheid in te scheppen.

Ze hebben wel oude kogels gevonden daar,dus zou goed kunnen iets uit de tweede wereldoorlog landmijn of zo.:p

Een landmijn die 'spontaan' afgaat en dan zo'n verwoesting aanricht: uitgesloten.
Een oude bom uit de 2e wereldoorlog, die kon destijds niet in deze oude caisson vallen.
Een vuurwerkbom: al reeds uitgesloten door de EOD op basis van achtergelaten explosie sporen. (geen sporen gevonden van vuurwerk gerelateerde chemicaliën)
C4: Wel goed mogelijk, al heb je iets meer nodig dan 500 gram om zo'n verwoesting als bij deze caisson te krijgen.

Omwonende vertelde dat er vlak voor de explosie enige kleinere knallen te horen zijn geweest. Ook zou een persoon vlak voor de explosie lichtsporen door lucht hebben zien schieten boven de caisson.
Ik kom voorlopig niet verder dan iets wat lijkt op het inleiden van een detonatie met niet daarvoor bestemde standaard oplossingen. Dus alternatieven om een detonatie te verkrijgen die een mogelijk zwaarder explosief inleiden.

Wat is een C4?
Ik kom alleen op Cobra 4.
Ja sorry maar qua orginalitijd kom ik ook niet verder.
Want een Cobra 4 is het natuurlijk niet.

Wat is een C4?
Ik kom alleen op Cobra 4.
Ja sorry maar qua orginalitijd kom ik ook niet verder.
Want een Cobra 4 is het natuurlijk niet.

C4 is een kneedbare springstof.Maar lijkt me sterk dat een burger dat in handen krijgt.Misschien een verdwaalde contactmijn of zo,maar goed blijft toch speculeren.

Man verdacht van vervaardigen bom RITTHEM - De 20-jarige man die donderdag werd aangehouden in Oost-Souburg, wordt verdacht van het zelf maken en laten ontploffen van de bom die op 23 september een caisson op het strand van Ritthem opblies. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie vrijdag gezegd. Ook de ouders van de jongen zijn aangehouden.

De 20-jarige Zeeuw geldt als hoofdverdachte. Zijn ouders zijn verdacht van mogelijke betrokkenheid. De drie worden vrijdag verder verhoord door de politie. Donderdag werd huiszoeking gedaan in hun woning. Er werden geen explosieven gevonden.

De caisson werd met een zeer zwaar explosief tot ontploffing gebracht. De explosie sloeg een krater van 3 meter doorsnee. Van de caisson was weinig meer over. De knal was in de wijde omtrek te horen.

bron

ok dan is er bekend gemaakt hoe ze bij die eikel terecht zijn gekomen???,echt achterlijk en dan dat zijn ouders ook nog verdacht zijn.ik hoop niet dat dit op een of andere manier met vuurwerk te maken heeft.de anti vuurwerk mafia heeft al genoeg munitie

Waarschijnlijk op basis van kunstmest;

Bomrecepten op internet niet te verbieden

DEN HAAG - Het is al langer bekend dat kwaadwillenden het recept voor een bom gemakkelijk op het internet kunnen vinden. Voor justitie is het echter niet te doen om het plaatsen van dergelijke 'bomrecepten' te verbieden.

Dat zei een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) vrijdag.

''Het internet is een wereldwijd netwerk. Het is heel lastig om hier juridische afspraken over te maken'', aldus de woordvoerder.

De politie arresteerde donderdag een 20-jarige Zeeuw op verdenking van het vervaardigen van een bom. Hiermee zou hij op 23 september een caisson op een strand in Zeeland hebben opgeblazen.

Volgens de woordvoerder zijn maatregelen die justitie neemt om dergelijke zelfmaakbommen te bestrijden, gericht op de ingrediënten die nodig zijn om een explosief te maken. Vaak zijn deze grondstoffen gemakkelijk te verkrijgen, zoals kunstmest.

Zo is in 2010 bij het KLPD een loket voor meldingen over (mogelijk) verdachte transacties van chemicaliën voor explosieven verwezenlijkt. Het Forensisch Institituut ontwikkelt intussen een datasysteem voor onder meer Defensie en politie.

Hiermee kunnen volgens het ministerie van Veiligheid gegevens over (zelfgemaakte) explosieven 'snel, slim en mobiel' worden doorzocht. Er loopt momenteel een proef.

Verschillende partijen werken nauw samen met elkaar om aanslagen met dergelijke bommen te voorkomen.

Het gaat om terrorismebestrijder NCTb, Infrastructuur & Milieu, de inlichtingen- en veiligheidsdiensten AIVD en MIVD, de Explosieven Opruimingsdienst Defensie, de Joint Taskforce Counter-IED, het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), het Nederlands Forensisch Instituut, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en overheidspartijen.

Er heeft overleg plaats met het bedrijfsleven, waaronder grote producenten van chemicaliën, en brancheorganisaties.

Ook op Europees niveau wordt gewerkt aan een actieplan tegen explosieven. Een van de doelen is te voorkomen dat kunstmest als bom wordt gebruikt door het percentage ammoniumnitraat in kunstmest te verlagen.

OOST-SOUBURG - De drie verdachten die zijn aangehouden in Oost-Souburg in het onderzoek naar de explosie in Ritthem blijven voorlopig vastzitten.

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) gebeurt dat*met goedkeuring van de rechter-commissaris van de rechtbank in Middelburg. Het OM beslist volgende week of de drie worden voorgeleid aan de rechter-commissaris voor de inbewaringstelling, welke een termijn heeft*van maximaal twee weken.

De verdachten zijn een 20-jarige man en zijn ouders, een man van 59 jaar en een vrouw van 50 jaar. De zoon wordt verdacht van het vervaardigen van een explosief en het tot ontploffing brengen daarvan. De ouders worden ervan verdacht daarbij betrokken te zijn geweest.

De drie*zijn aangehouden in hun woning in Oost-Souburg, gemeente Vlissingen. De politie hield de verdachten aan waarna een team van explosievenexperts de woning verkende en controleerde op explosieven. Er zijn geen explosieven in de woning aangetroffen. Vandaag is gestart met het doorzoeken van de de woning naar bewijsmateriaal. Twee auto’s van het gezin zijn gisteren voor onderzoek in beslag genomen.

Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI)*heeft in opdracht van het OM onderzocht welk explosief materiaal is gebruikt voor de ontploffing van de caisson op het strand in Ritthem. Inmiddels heeft het OM de onderzoeksresultaten van het NFI ontvangen. In het belang van het onderzoek worden daar op dit moment geen mededelingen over gedaan, aldus een woordvoerder van het OM.

Back
Bovenaan