Opruimen op nieuwjaarsdag

Bij mij is het gelukkig nooit zo`n zooi! ik doe ook meestal wat voorwerk zodat ik de ochtend kuch kuch middag erna nooit veel hoef te doen. Ik steek in mijn straat enkel en alleen vuurpijlen en cake`s af. Knal werk steek ik met vrienden af op een andere locatie die door de gemeente (omdat het zich in het centrum bevind) schoon gemaakt word elke ochtend. De lege dozen bewaar ik thuis en meestal begin ik na het stoken van de cakes om ze op te ruimen in de omdoos. Op nieuwjaarsdag is mijn enige taak dat ik die dozen bij het afval zet en klaar is kees!!!! Her en der zie je nog wat onderdelen van bombettes (vooral de kleine ronde plaatjes) liggen maar die veeg ik niet op.

Ik ruim het altijd de volgende morgen op, moet er eigelijk nog niet aan denken, vind 1 januari een van de ergste dagen van het jaar. Dan weet je dat je weer zo lang moet wachten en dat de prachtige maand december weer voorbij is.

In de nacht wordt er onder genot van een hapje en drankje al opgeruimd. EVen 15 min doorbeunen en wat veegwerk en voila. Het zit er weer op.

Ik doe het altijd zodra ik wakker wordt op 1 januari. S'nachts zet ik altijd alle cakes bij de boom, hier hoef ik dan ook niet verder naar te kijken aangezien ze eens per week het vuil komen ophalen. Ik hoef alleen nog maar een bezem er doorheen te halen vanwege de matten en alles in een vuilniszak te doen en bij de rest neerzetten.

Afgelopen drie jaar heb ik het geluk dat de gemeente het s'ochtends vroeg al deed, wellicht ben ik nu een vaste adres geworden waar ze langskomen:p.

ik laat het altijd me neefje doen dat opruime!
hij doet het in vuilniszakken en leverd ze ergens in krijgt die er geld voor

tog een aardig zakcentje hehe

alles wat hier word afgestoken word in de nacht in de brand gestoken en maken we er een lekekr vuurtje van :D
waar we tot een uur of 3 lekker bij op kunnen warmen.
hier en daar word er wat hout opgespaart en dat dat er ook lekker op :D
zo hebben wij dus 2X lol van het vuurwerk :D
we zien wat moois in de lucht en we krijgen het niet koud :D

en natuurlijk de volgende ochten even vegen mits de brandweer niet is geweest om het te blussen.
dat is wel handig want dan komt wel gelijk de gemeente met een vrachtwagen met zoon knijpding die alles van de straat op pakt.
handig die gasten :D

gr

Laatst bewerkt:
ik ben van plan om geschoten "grote" cakes te bewaren als aandenken van die dag.
dus een soort van dummies vind ik persoonlijk wel leuk.

en wat echt opruimen betreft valt er niet veel op te ruimen meeste steek ik af bij vrienden ruim op tot 9:00 1 january en ga naar huis

Ik ruim het direct na het stoken weer op.
Een reden is dat ik afgelopen jaren O&N bij familie heb gevierd en die laat ik natuurlijk niet met mijn rommel zitten.

Tweede reden is de kinderen die gaan zoeken naar weigeraars. Vooral bij overblijfselen van matten en rollen.

Moet er niet aan denken wat er met zo'n kinderhandje gebeurd als ze nog zo'n losse dikke klapper van een chinese rol of een nitraatje van een chainthunder vinden en het schietlont aansteken... :shocked:

Kijk, Dat is de goede insteek.....ook ik heb voeger enorm veel gezocht en dat zie ik kinderen nog doen...het hoort erbij...maar als ze iets vinden wat zwaar spul is.....:shy:

nou lang op bed liggen gaat hem zowizo voor mij niet worden
want tja gemeente werkers ruimen de grote potten op en losse ontstoken dingen
worden opgezogen door de veeg wagen zo wel kleine als grote
en uit eindelijk na 10 dagen ruimen ligt er meybe nog zwarte roet op de stoep
en gaat alles weer zoals normaal
en na een hele lange dag te hebben gehad je bed in lekker warm tegen het vrouwtje aan liggen en effe lekker na praten over het afgelopen jaar

´s nachts de meeste grootte spullen in een vuilnis zak of op een stapel op een veldje en de fik erin. De volgende morgen staat vaders meestal te bezemen omdat die toch alweer vroeg wakker is. Makkelijk hé!

Ik kom smorgens rond 11 uur men bed uit, snel aankleden, alles opruimen wat voor het huis ligt, in kruiwagens naast het huis. Smiddags de fik erin.

Na 16 uur lang afsteken afsteken afsteken ben ik echt te moe om de volgende dag vroeg op te staan. Dat vuurwerk ruim ik rond een uur of 2 wel op. Rond die tijd bestaat ook nog de kans dat iemand anders de boel al heeft opgeruimd. Wat opruimen betreft doe ik trouwens alleen de potten naar de gemeente brengen. De snippers laat ik lekker liggen, dat hoort bij de traditie.

Zelf ben ik niet zo'n nette gozer. Mijn pa heeft t tot vorig jaar eigenlijk zelfs altijd opgeruimd. Dit jaar though, dus 2009-2010, heb ik het zelf gedaan, eerst alles netjes aan de zijkant gezet en vervolgens alles in die giga zak die ik van Streefland kreeg gedaan. En ja, de rest heeft me pa geregeld, aangezien hij weet wat die er mee moet doen.

Ik regel bij de lokale supermarkt meestal een paar lege bananendozen. Handig om de collectie potten en (kleinere) blokken in te stoppen en om 00.00 uur mee naar buiten te nemen. En nadat we alles de lucht in hebben gejaagd heb je meteen een paar mooie dozen om de rommel in te stoppen. En volledig eens met Dinkydau: de snippers lekker laten liggen als onderdeel van de traditie en als aandenken aan hoe geweldig het dit O&N ook alweer was!!

Groot vuur op de brede stoep maken, alle potten erop, beetje vegen en de rest doet de gemeente bij ons, ze komen meestal meteen de dag erna met een veegwagen alles opvegen en vorig jaar heb ik ze zelfs met bladblazers door de plantsoenen zien lopen :O

Gewoon stoken hier... volgende dag rond een uurtje of 10 kijken wat er van gemaakt is:p Hele straat vol met spul, dan vegen en paar vuilniszakken vol snippers afvoeren...

Elk jaar gewoon netjes rond een uur of 10 mn nest uit.
Vind het altijd leuk om op te ruimen en wat day after fotos te schieten,
Ik woon hier in Leerdam ,dus rond 10 uur kan je een kanon afschieten en nog niemand raken op 1 januari. Vind het dus ook heerlijk om sochtends in de kou lekker ff door de stad te wandelen en te kijken wat er allemaal de lucht in is gegaan.

Vorige jaar werden hier alle cakes door de gemeente opgehaald op 1 januari. De rest werd opgeveegd door een veeg auto. Niet veel werk van gehad :)

Back
Bovenaan