Oproep aan gemeenten om vuurwerk zelf te organiseren

ylke

VWC lid
Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) zou het een goede zaak vinden als gemeenten zelf vuurwerk organiseren, zoals hier en daar al gebeurt. Volgens hem zijn dergelijke evenementen door de politie makkelijker in goede banen te leiden. Hij deed dan ook een oproep aan burgemeesters om de mogelijkheden van georganiseerd vuurwerk te bekijken.

Zonder vuurwerk

Persoonlijk zag de VVD-minister het liefst dat Nederlanders de jaarwisseling vieren zonder vuurwerk, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk het geval is. Maar hij beseft dat er in Nederland nu eenmaal een traditie is om wel vuurwerk af te steken. Die traditie is volgens hem ook belangrijk.

Ontevreden over geweld
Verder is de minister ontevreden over het geweld dat is gepleegd tegen hulpverleners tijdens de afgelopen jaarwisseling. ,,Er zijn minder incidenten tegen hulpverleners dan vorig jaar, maar ik ben niet tevreden'', zei de bewindsman dinsdag. ,,Het aantal is nog steeds onaanvaardbaar.''

Tientallen hulpverleners belaagd
Het totaal aantal gewelddadigheden was afgelopen nacht ruim 8000 tegen 8500 vorig jaar, liet Opstelten weten. Er werden 74 hulpverleners belaagd, tegen 110 vorig jaar. Er zijn 61 mensen gearresteerd, omdat ze zich gewelddadig opstelden tegen hulpverleners. De ernst van de incidenten was iets minder dan vorig jaar.

Geweldpleging en brandstichting
In totaal werden er 1000 aanhoudingen gedaan wegens geweldplegingen, brandstichting en andere vergrijpen. Vorig jaar bedroeg dat aantal 1300. Maar het aantal incidenten is nog steeds te hoog, vindt Opstelten. ,,Wij pikken dit niet. We moeten keihard doorgaan om te zorgen dat oud en nieuw gewoon feest wordt.''

Campagne hielp niet

De campagne die is gevoerd tegen het belagen van politie en andere hulpverleners heeft volgens de minister wel iets geholpen, maar niet voldoende. Het beleid van 'zero tolerance' en snelrecht voor overtreders moet worden voortgezet.

Bron

Een georganiseerd vuurwerk voor de mensen die geen gled hebben voor vuurwerk, het niet willen kopen of gewoon een mooie show willen zien oké!

Maar zolang ze maar niet aan de mooiste traditie wat er is komen, vuurwerk afsteken door de consument!
Als dit niet verboden wordt laat die georganiseerde shows maar komen hoor.

Wie weet ga ik zelfs kijken als het in de buurt is, maar ik steek wel de hele dag me eigen vuurwerk af, ook na de vuurwerkshow!

Een campagne van één jaar en men denkt meteen alle problemen opgelost te hebben. Wat een gebrek aan visie en een stuitend voorbeeld van extreem simplistisch gedachtengoed. Ieder jaar minder incidenten realiseren vergt een langdurige campagne net zo lang tot het gewenste gedrag in het verschiet ligt.

Gedragsverandering is iets dat tijd vergt en wat je niet met één campagne realiseert.

Ze denken ook dat het aanleggen van een huvterproof speeltuin alle problemen met hangjongeren op lost. En als dat niet zo is, het toevoegen van een mosquito helpt. En het dan vervolgens erg raar vinden dat de speelplek niet meer gebruikt wordt en de problemen naar elders in de wijk verplaatst zijn.

Sommige Nederlandse politici lijken soms volstrekte idioten te zijn die alleen kunnen denken in simplistische oplossingen voor complexe problematiek. En dat krijgt nog goed betaald ook. Een punthoofd krijg je er van.

Een campagne van één jaar en men denkt meteen alle problemen opgelost te hebben. Wat een gebrek aan visie en een stuitend voorbeeld van extreem simplistisch gedachtengoed. Ieder jaar minder incidenten realiseren vergt een langdurige campagne net zo lang tot het gewenste gedrag in het verschiet ligt.

Gedragsverandering is iets dat tijd vergt en wat je niet met één campagne realiseert.
Precies wat je zegt. Ik snap dan ook niets van deze "conclusie".
Toch staat in de tekst de reactie van Opstelten wel iets genuanceerder dan de kop doet vermoeden. Hij zegt daar dat de campagne wel 'iets' effect heeft gehad, maar niet 'voldoende'. Nouja, dat is grotendeels ook wel zo natuurlijk, maar zoiets zal ook niet in 1 jaar opgelost zijn. Ik vraag me dan ook af wat zijn verwachtingen van deze campagne waren. Als ik die cijfers zo bekijk vind ik het persoonlijk een nette afname.

En even tussendoor: welke campagne? Ik heb misschien 2 spotjes gezien met 'handen af van onze hulpverleners', dat was alles. Iedereen weet toch wat er in Haren gebeurde, wat er op een gemiddelde stapavond gebeurt en wat er soms bij het voetbal gebeurt; dit is geen probleem met 1 oorzaak en 1 oplossing. Pak het dan ook niet zo aan en verwacht geen wonderen!

Klikken we door bij het bronartikel, dan komen we hier uit: http://www.binnenlandsbestuur.nl/op...overheidscampagnes-zijn-zinloos.3733286.lynkx
Men had het dus ook nog eens kunnen weten......

als ie over frankrijk begint kunnen we ook wel shellkitjes gaan legaliseren, net als in frankrijk!

Vooral doen veel mensen op een hoop,krijg je dit soort situaties:

In Ivoorkust zijn bij een vuurwerkshow 60 mensen doodgedrukt. Er zijn vele tientallen gewonden. Onder de slachtoffers zijn veel kinderen.

Het drama gebeurde kort na middernacht bij een stadion in Abidjan, de grootste stad van het land. De enorme toestroom mondde uit in gedrang. Toen de politie optrad om de menigte te verspreiden, brak er paniek uit en werden mensen onder de voet gelopen.

Meer doden
Verwacht wordt dat het dodental nog zal stijgen. De plek van de ramp ligt bezaaid met bebloede kleren.

Het vuurwerk was aangeboden door de overheid, om de bevolking vertrouwen te geven in een nieuwe start na jaren van politieke strijd en geweld.

President Ouattara van Ivoorkust heeft gewonden in het ziekenhuis bezocht. Hij sprak van een nationale tragedie.

En wat denken van het feit dat iedereen stoned, dronken of gewoon helemaal leip is. Dat allemaal op een plek, dan krijg je weer Hoek van Holland taferelen.

Ze doen maar. Mij zien ze daar bij geen enkele show ik steek lekker mijn eigen vuurwerk af en maak mijn eigen show wel. Blijft het mooist...

En zo werken we langzaam naar een verbod. Maar zoals Frankrijk?

Dikke rellen, auto's in brand gestoken. Gebouwen afgefikt, molotovcoctails en andere dingen. Nee, idd geen vuurwerk maar wel tientallen politieagenten verwond en honderdduizenden euro's schade!

Harder aanpakken? Nog harder? Mensen opsluiten? Populistisch ge*** want een gevangene kost 300,- per dag! Dus zet ze 5 jaar vast dat zal ze leren. Maar kost uiteindelijk meer geld. Minder luxe in de gevangenis? Dat drukt de kosten niet.

Ofwel, meer legaliseren! En op de koop toe nemen dat er wel eens slachtoffers kunnen vallen. En ieder die zich daar aan hekelt kan lekker binnen blijven. Als er hier of daar voetbal is of de koningin komt langs mag je je huis ook niet in en uit of je straat door want dat is dan ook afgezet. Ach vuur zal er altijd zijn met oud en nieuw net als rellen en rotzooi. Dat is ook traditie!

Als er een verbod komt gaan veel mensen van dit forum en genoeg andere illigaal vuurwerk halen via handelaren en lande zoals duitsland belgie haha

Back
Bovenaan