Opinie: lekker knallen in Vuurwerkverenigingen

moontan

VWC lid
Opinie: lekker knallen in Vuurwerkverenigingen

Lawaai en vuur, het is een mannending. Lawaai maken en letterlijk herrie schoppen. Kampvuurtjes maken, fikkie stoken. Het lijkt een mannelijke de oerdrift te zijn. Geef die oerdrift de ruimte in een vuurwerkvereniging, schrijft lezer Cor van Sliedregt uit Enkhuizen.

Bromfiets of motorrijden met een kapotte knalpot. Maar ook de boeman spelen, zoals van Roemenië tot Terschelling gebeurt, waarbij men als verklede monsters rondgaat om het
oude jaar te verjagen. Het zelf vuurwerk afsteken wordt een traditie genoemd, terwijl het nauwelijks een halve eeuw en dus een nieuwe gewoonte is. Over de oorzaken kan men
speculeren: het ontbreken van oorlog, de toegenomen handel in Chinees vuurwerk?

Maar het analyseren van de oorzaak brengt nog geen oplossing. Als we ervan uitgaan dat verbieden alleen maar de illegaliteit doet toenemen en de handhaving bergen met geld
kost, is het slimmer om met een goed idee deze behoefte of oerdrift te reguleren.

De mooiste show
Bij het zoeken naar een oplossing kunnen we de carnavalsvereniging of Oranje Vereniging als voorbeeld nemen. Laten we soortgelijke organisaties oprichten, met een nieuwjaarsvuurwerkshow als doel. Ze kunnen onderling de strijd aangaan om de mooiste show.

De gemeente faciliteert de locatie en accommodatie. En voor het oprichten van een vuurwerkvereniging krijgt een lokale groep burgers een kleine subsidie. Er is dus geen
belemmering om te starten. Een gratis cursus veilig vuurwerk afsteken is daarbij vanzelfsprekend. En net als bij carnavalsoptochten kan al weken te voren gewerkt worden
aan constructies voor het vuurwerk. Wellicht kan een jeugdgroep een deel van de show doen en een licht- of lasershow worden toegevoegd.

Deze opzet heeft tal voordelen. Professionele vuurwerkverkopers vergroten hun markt met siervuurwerk en zijn blij met nieuwe afzetmogelijkheden. Het verbieden van verkoop aan particulieren wordt eenvoudiger want er is een alternatief. Het schoonmaken van dorp of stad is minder zwaar. De verenigingen kunnen een deel zelf doen. Voilá, gemeenten hebben minder kosten. Vuurwerkliefhebbers kunnen zich als clubleden helemaal uitleven in reeksen pijlen,
knallen, kleuren en alles wat er bij hoort. Politie blij: het probleem is duidelijk en beperkt. Bewoners en huisdieren blij.

Kortom een nieuwe vorm voor een 'oude' traditie. Iedereen gelukkig het Nieuwjaar in.
Welke gemeente durft het initiatief te nemen ?

https://www.trouw.nl/opinie/lekker-k...ngen~addfd73c/

Tja ik vind het moeilijk om hier een uitgesproken mening over te hebben .
Uiteindelijk is het wel weer zo dat je misschien op deze manier wat meer uit je hobby kan halen .

Hmmm erg lastig .

Vind het idee maar 3x niks. Ik wil gewoon zelf stoken met mijn gezin/familie. Ik wil zelf mijn vuurwerk uit kunnen kiezen en ik hou van het oud en nieuw zoals het nu is. Niet alleen vuurwerk op 1 bepaalde plek. Dat haalt de hele magie van oud en nieuw weg bij mij.

Ik vind het best een tof idee. Maar dan mét clubhuis en het hele jaar door ;-)

Oprecht leuke manier van omdenken vind ik.

'Over de oorzaken kan men speculeren: het ontbreken van oorlog.'

Toen stopte ik met lezen.

Opzig een leuk idee van een burger die eens verder denkt dan alleen een verbod!!
Dus dom is het niet.
Ik vind het vervelend verwoord maar er is,wel over na gedacht.

Ik heb al een vuurwerkvereniging, samen met een aantal buren. We regelen het zelf wel, daar hebben we geen overheid bij nodig.

Als ze nou slim zijn dan doen ze het volgende...

Dit soort verenigingen en locaties opzetten en toestaan om cat3 vuurwerk af te schieten onder toezicht, denk aan shells, prof boxen etc. Misschien zelfs CAT 3 Flash knallers. Winkelier kunnen dan hun assortiment uitbreiden en mogen dan alleen verkopen aan leden van verenigingen.

Denk aan parkjes etc waar dit dan toegestaan is.

Legaal zal het professionele vuurwerk goedkoper zijn en dus aantrekkelijk om je bij zo'n vereniging aan te sluiten. Tevens werk je de illegale handel tegen om dat die dan veel duurder zijn.

En verder gewoon cat2 toestaan in woonwijken etc.

Meer toezicht en vuurwerkvrije zones in grote steden want daar zijn de meeste problemen met vuurwerk.

Ik roep zoiets al jaren! Maar dan op een iets andere manier.
Zorg dat er een locatie is ergens in de flevopolder bijvoorbeeld met zo min mogelijk omwonenden. En dan op bepaalde dagen dat je daar dan je vuurwerk kan afsteken. In tijdsblokken om de overlast te beperken. 2 uurtjes smiddags en 2 uurtjes savonds bijvoorveeld, dit heb ik wel eens in duitsland gedaan, op een oud vliegveld, wel naast een dorp. Maar de omwonenden waren op de hoogte dat dit jaarlijks was meerdere dagen.
En dat je daar bijvoorbeeld je vuurwerk kan halen en daar af te steken. Wel zou je vindt ik van te voren een aantal examens moeten doen voordat je toegang zou krijgen om daar vuurwerk af te kunnen steken om verstandloze buiten de deur te houden die niet met vuurwerk om kunnen gaan.
Zal helaas nooit realiteit worden in nederland.

Examens doen, centrale plekken, afspraken maken met bewoners. Ik zie het niet hoor. Vuurwerk is 1 dag per jaar, 8 uurtjes lang. Dat is wat het is, dat is wat het moet blijven.

Wat ik me meteen afvraag in deze, hoe willen ze dit reguleren.
Als er een gebied is waarbij er veel mensen zich willen aansluiten bij de betreffende vereniging en het daarbij behorende vuurwerk afsteken, gaat dat al nooit meer lukken binnen een tijdsbestek van zegge 2 a 3 uur.

Wil je dit kunnen reguleren moet je als gemeente al meerdere verenigingen toestaan met de bijbehorende gebieden.Dit lijkt me zeker in de randstad een zo goed als onmogelijke taak.

Examens doen, centrale plekken, afspraken maken met bewoners. Ik zie het niet hoor. Vuurwerk is 1 dag per jaar, 8 uurtjes lang. Dat is wat het is, dat is wat het moet blijven.

Je hebt 100% gelijk, helaas is de praktijk anders en word er nu al vrolijk op los geknalt, en daar knelt voor velen de schoen.

Zelf zie ik het niet zo maar gebeuren dat we alles van de ene op de andere dag verbieden. Niet te handhaven. Ik denk meer aan het aanwijzen van plekken waar dit soort vuurwerk mag worden afgestoken, onder toezicht.

Uit de reactie die ik ontving van Chris van Dam, vuurwerkwoordvoerder van het CDA. Denk dat hij het heeft over de nu nog legale knallers en vuurpijlen, en niet over wat nu al verboden is.

Back
Bovenaan