Opinie D66 Spijkenisse: Vuurwerk

moontan

VWC lid
Opinie D66 Spijkenisse: Vuurwerk

SPIJKENISSE - Moet vuurwerk verboden worden ? Elk jaar laait rond 1 januari de discussie hierover op. Als D66’er houd ik niet van betutteling, maar er zijn heel wat beperkingen van de persoonlijke vrijheid waar ik geen moeite mee heb.

Het verbod om vuurwapens in huis te hebben bijvoorbeeld en de verplichting om een helm op te hebben op een rijwiel met een motor. In beide gevallen vindt de overheid de risico’s belangrijker dan onze persoonlijke vrijheid en de meeste mensen accepteren dat.

Bij vuurwerk komt daar net als bij roken de overlast voor anderen nog bij en dan is er ook nog de schade voor het milieu.
Voor mij persoonlijk zou het niet erg zijn als vuurwerk verboden werd. Van jongs af ben ik gewend geweest om op oudejaarsavond vuurwerk af te steken en de knallen konden mij niet hard genoeg zijn. Maar sinds een jaar of tien hoeft het voor mij niet meer.

Op een mistige en windstille avond ging iedereen gewoon door met zijn vuurwerk, tot je nauwelijks meer ademen kon. Het leek wel een collectieve zelfmoord. Ik heb daarna nooit meer vuurwerk gekocht of afgestoken.

GroenLinks in Rotterdam wil de bewoners laten beslissen of in hun straat vuurwerk mag worden afgestoken of niet. Dat lijkt mij niet praktisch, omdat de handhaving erg moeilijk is, maar het levert die partij misschien wel wat stemmen op van mensen die niet van vuurwerk houden of wel van volksraadplegingen. Als je particulier vuurwerk wil verbieden, moet je het helemaal verbieden - ook de verkoop en het bezit - en niet alleen het afsteken in sommige straten.

Toch ben ik niet voor een verbod. Wij hebben de eenvoudige medemens net zijn sigaretje in de openbare ruimte afgenomen en ik denk dat wij het daar voorlopig maar even bij moeten laten. Die ene dag vuurwerk per jaar moeten de mensen die niet van vuurwerk houden, maar accepteren. De politie moet rond oudejaarsavond de handen vrij hebben om de zaken aan te pakken die echt niet kunnen, zoals brandstichting en gevaarlijk illegaal vuurwerk.

Frans van der Vliet, D66 Spijkenisse

Zo, tegenwoordig moeten we goed kijken op wie we gaan stemmen haha, D66 maakt hiermee een fijne kans. :wink:

Nee, maar ben blij dat er partijen zijn die inzien wat voor een dwaze uitspraken het zijn en dat het pure publiciteit is van ze die ze zoeken.

Back
Bovenaan