Ophef over vuurwerktoeristen in Baarle-Nassau

Dat ligt iets anders.... ik zal het je uitleggen.... ja ik prikkel in topics die over overlast, illegaal vuurwerk, overlast knallers en dergelijke gaan. Ik beargumenteer dat met feiten. Dat kunnen de meeste overlast veroorzakers die hier zitten niet hebben en die gaan dan ruzie zoeken, persoonlijk worden, schelden etc... Dat die mensen hier waarschuwingen en bans voor krijgen ligt aan hen zelf. Bij normale discussies gebeurt dit niet. Bestrijd me maar met feiten en onderbouwingen dat ik ongelijk heb.

Ik laat mensen met een instelling die onze vuurwerktraditie schaadt, alleen maar zien dat ze met hun gedrag en handelingen het algehele vuurwerkverbod dat er waarschijnlijk gaat komen, versnellen. Meer niet. Dat de illegale stokers hier niet tegen kunnen kan ik niks aan doen. Ik heb die mensen dan ook al vaker verteld dat ze hier niet hoeven te komen. Ze zitten hier uit vrije keuze. Ik snap niet dat die mensen niet op de algemeen bekende overlast fora gaan zitten en de fora waar tegen hun illegale praktijken geageerd wordt, links laten liggen. Daar zitten al hun gelijkgezinden. Mijn streven is om dit forum net zo schoon te krijgen als bij de buren, FPM. Als de twee grootste fora schoon zijn kunnen ze misschien zelfs meewerken aan projecten in de toekomst om onze traditie te steunen en behouden.

Met alle respect, maar dit forum is net zoals FPM groot geworden door het destijds legaal in België verkrijgbare vuurwerk.
Er wordt altijd wel ergens de term "illegaal" bijgesleurd wetende dat het vuurwerk vaak gewoon legaal te krijgen is, dat iemand het zonder de benodigde papieren in zijn/haar bezit heeft maakt dit type vuurwerk nog niet verboden.

Ik weet dat tijden veranderen maar als er één forum is waar ze zeker boter op hun hoofd hebben dan is het FPM, stroper kan misschien wel boswachter worden maar als je nu eenmaal te veel gestroopt hebt houdt het simpel weg op.

Ben zelf ook alles behalve voorstander van knalvuurwerk, en de meeste mensen rondom mij delen die mening. Echter iemand die grote blokken stookt om klokslag 00u00 nul komma nul bijdragen tot een vuurwerkverbod, in tegendeel.

Knal is het probleem, niet zozeer het "illegale" vuurwerk. Hoog tijd dat iedereen alles in perspectief plaats. Ik stook nooit vuurwerk af buiten de toegestane tijden met oudejaarsavond en de buurt vindt het geweldig zo.

Weken voor oud & nieuw knallen, de illegale knallers uit het Oostblok en Italië, dat zijn de echte problemen.

de eerste is een grappig bedoelde opmerking naar iemand die een "de hele wereld is tegen ons, we worden gebruikt als pionnen" opmerking maakt...

En het feit dat meneer Gijs zegt dat je met Belgische knallers je hand nog hebt als je ze in je hand houdt is een opmerking van iemand met winstbejag die zijn eigen stoepje probeert schoon te vegen. "Wijzen naar anderen" ja maar in Polen etc etc... niet echt overtuigend toch? Ik heb deze opmerking van die meneer ook kansloos genoemd.

Ben zelf ook alles behalve voorstander van knalvuurwerk, en de meeste mensen rondom mij delen die mening. Echter iemand die grote blokken stookt om klokslag 00u00 nul komma nul bijdragen tot een vuurwerkverbod, in tegendeel.

Knal is het probleem, niet zozeer het "illegale" vuurwerk. Hoog tijd dat iedereen alles in perspectief plaats. Ik stook nooit vuurwerk af buiten de toegestane tijden met oudejaarsavond en de buurt vindt het geweldig zo.

Weken voor oud & nieuw knallen, de illegale knallers uit het Oostblok en Italië, dat zijn de echte problemen.

100% met je eens!

de eerste is een grappig bedoelde opmerking naar iemand die een "de hele wereld is tegen ons, we worden gebruikt als pionnen" opmerking maakt...

En het feit dat meneer Gijs zegt dat je met Belgische knallers je hand nog hebt als je ze in je hand houdt is een opmerking van iemand met winstbejag die zijn eigen stoepje probeert schoon te vegen. "Wijzen naar anderen" ja maar in Polen etc etc... niet echt overtuigend toch? Ik heb deze opmerking van die meneer ook kansloos genoemd.

En jij beseft niet dat hier niks feitelijks in zit en met de ene post iemand belachelijk maken en de andere iemand kansloos noemen, jij enkel stookt en niks qua argumenten of feitelijkheden inbrengt, en je je geuite zelfbeeld zelf helemaal onderuit haalt...?

Ken uzelve...

Wanneer we het over winstbejag hebben kunnen we net zo goed naar de Nederlandse branche kijken. Bijvoorbeeld naar het artikeltje over GBV en "illegaal vuurwerk" (post #1 in http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...-in-Veenendaal&p=843937&highlight=#post843937).
Hiermee wil ik niet beweren dat de Nederlandse branche per definitie "fout" is, maar is het belang niet van de branches in beide landen dat er winst gemaakt moet worden?
En laat nou net de Nederlandse branche (nogmaals, niet iedereen) buitenlands - in Nederland verboden - consumentenvuurwerk (naar EU recht gewoon vaak CE Categorie 2 of 3 of naar de maatstaven van) zwart maken om hun eigen binnenlandse markt veilig te stellen of op te hemelen.

Feit is dat de wetgeving in België, Frankrijk, Spanje (en natuurlijk de andere bekende EU landen) en zelfs Duitsland soepeler is dan deze in Nederland en het de importeurs en winkeliers aantrekkelijker maakt om wat zwaarder en op zijn minst (sterk) concurrerend (en gewoon goed afgewerkt / veilig) vuurwerk te leveren tegen gelijkwaardige of wat goedkopere prijzen.
Daarmee is de buitenlandse en Europese markt een zeer goede concurrent van de Nederlandse markt, waarvan de Nederlandse consumentenmarkt het moet hebben van 3 dagen verkoop per jaar en doorgaans lichter vuurwerk (wat natuurlijk niet per definitie minderwaardig is).

Laatst bewerkt:
Dat die twee posts niks inhoudelijks bevatten klopt. Niet iedere post kan inhoudelijk zijn toch?
Overigens is mijn zelfbeeld hier niet geuit alleen een handelswijze en motief inclusief reden voor deze handelswijze.

Maar laten we maar weer over de overlast praten die mensen in Baarle ondervinden van de vuurwerktoeristen uit Nederland, daar is dit topic voor geopend. Anders verzanden we weer in een eindeloos getouwtrek wat ik gepost heb en wat jij daar van vindt. :wink:

Back
Bovenaan