Ophef over vuurwerktoeristen in Baarle-Nassau

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
Baarle-Nassau en -Hertog hebben hun buik vol van vuurwerktoerisme. Pogingen om overlast te beperken zijn tot nu toe vruchteloos.

'Zwaar? Ach, wat is zwaar. Als je het zwaarste vuurwerk dat wij verkopen in je hand houdt als je het afsteekt, heb je die nog steeds hoor."

Bedrijfsleider Gijs ten Velde van Zena Vuurwerk in Baarle-Hertog kijkt de verslaggever doordringend aan. ,,Echt. Vergeleken met wat er tegenwoordig uit landen als Polen en Tsjechië hier naar toe komt, zijn dit lichte knallers."

Hoewel de jaarwisseling nog even op zich laat wachten, is het al aardig druk in het winkeltje, net over de grens in de Belgische enclave Baarle-Hertog. Druk met Nederlanders die flink inslaan. Tassen vol met het zwaardere knalspul, zoals de Scorpio en de Dragon, gaan er over de toonbank. De relatieve drukte bij Zena vuurwerk en de vijf andere 'pyroshops' in de enclave is nog niets vergeleken bij de echte topdagen. Dan staat het verkeer in de Kapelstraat in het dorp, the place to be als je van vuurwerk houdt, helemaal vast.

Zo erg dat de burgemeester van Baarle-Hertog begin deze maand maatregelen aankondigde. Vanaf medio december tot aan de jaarwisseling mag er nog maar in één richting door de straat gereden worden. Wie zich daar niet aan houdt, kan rekenen op een gepeperde boete.

Het vuurwerktoerisme is de gemeentebesturen van de beide Baarles al jarenlang een doorn in het oog. Het hele jaar door rijden bestelauto's, volgeladen met knalspul, af en aan door de beide dorpen, want de Belgische vuurwerkwinkels zijn immers het hele jaar open. Pogingen om de overlast te beperken haalden tot nu toe weinig uit. Sterker, in de strijd tegen de vuurwerkoverlast kreeg het gemeentebestuur van Baarle-Nassau nog niet zo lang geleden een fikse tegenvaller te verwerken.

Loots Vuurwerk, een andere pyroshop in Baarle-Hertog, wilde een nieuwe vuurwerkopslagplaats bouwen, maar kreeg daar van het gemeentebestuur geen toestemming voor.

De ondernemer, niet voor één gat te vangen, stapte doodleuk naar de eigenaar van een adres in dezelfde straat als zijn vuurwerkwinkel, maar dan aan de Nederlandse kant, in Baarle-Nassau. Met succes, daar kon hij wel een opslagplaats openen.

Het gemeentebestuur van Baarle-Nassau reageerde woedend, maar kon niet anders dan de opslag toestaan omdat het toen nog geldende bestemmingsplan de opslag van vuurwerk toestond. De gemeente besloot direct het plan aan te passen. Maar net voordat dat van kracht werd, stond vuurwerkhandelaar Original Fireworks uit Maaseik op de stoep. Of die ook vuurwerk kon opslaan in Baarle-Nassau? Maximaal 10.000 kilo in een bedrijfsverzamelgebouw in de dorpskern.

Baarle-Nassau weigerde, waarop Original Fireworks naar de rechter stapte. Die liet vorige maand weinig heel van de weigering en stelde het bedrijf volledig in het gelijk. De gemeente ging niet in beroep.

,,Volgens de letter van de wet mochten we niet weigeren'', verzucht burgemeester Marjon de Hoon-Veelenturf. ,,Maar er is ook nog zoiets als de geest van de wet.'' Ze wijst op de parkeerplaats bij het bedrijfsverzamelgebouw. ,,Daar komt iedereen. Ook de moeder met haar dochter die daar nietsvermoedend ballonnen komt kopen. De geest van de wet is toch dat wij onze burgers willen beschermen?''

De rechter oordeelde anders, maar de burgemeester weigert de strijd tegen de vuurwerkoverlast op te geven. En vindt tegenwoordig haar collega in Baarle-Hertog, Leo van Tilburg, aan haar zijde.

Die wil de vuurwerkwinkels in het dorp naar een nieuw industrieterrein buiten het dorp verplaatsen. De Hoon is optimistisch. Temeer omdat in juli volgend jaar de Europese richtlijnen voor vuurwerk ook in België gaan gelden. En dat betekent dat er bij onze zuiderburen minder zwaar vuurwerk verkocht mag worden.

,,Dat is een enorme stap in de goede richting, waardoor het vuurwerkprobleem hier in Baarle flink verminderd kan worden.''

Nog liever zou De Hoon zien dat België, net als Nederland, de verkoop beperkt tot een paar dagen in het jaar in plaats van het hele jaar door. ,,Dat zou geweldig zijn. Maar daar ga ik helaas niet over", zegt ze lachend. Vuurwerkverkoper Ten Velde is minder overtuigd van de goede afloop. ,,Dan halen de mensen vuurwerk uit Polen en Tsjechië, wat veel gevaarlijker is. Is dat wat we willen?''

Bron

Nog liever zou De Hoon zien dat België, net als Nederland, de verkoop beperkt tot een paar dagen in het jaar in plaats van het hele jaar door. ,,Dat zou geweldig zijn. Maar daar ga ik helaas niet over", zegt ze lachend. Vuurwerkverkoper Ten Velde is minder overtuigd van de goede afloop. ,,Dan halen de mensen vuurwerk uit Polen en Tsjechië, wat veel gevaarlijker is. Is dat wat we willen?''

Bron

Ik snap niet dat sommigen niet snappen dat het inperken van de verkoopperiode juist leidt tot chaos, relatief duur vuurwerk en meer overlast... Dat is in België fors minder / nauwelijks aanwezig vergeleken met Nederland.
Verder is het Belgische besluit voor een Categorie 3 verbod vanaf juli 2017 (o.a. voor de iets zwaardere knallers) ook niet iets wat de aankoop van Oost-Europees vuurwerk doet afnemen: in tegendeel. Ook zal men Frankrijk gaan opzoeken (ook daar is vuurwerk het hele jaar door te koop en alles in de categorieën 1,2 en 3).
Overigens blijft er in België ook vanaf 2017 beter knalvuurwerk te koop dan in Nederland.

Juist doordat er in Nederland zo weinig mag, zowel technisch als verkoop-gerelateerd, omtrent vuurwerk en afsteekmomenten hebben wij in Nederland problemen met / rond Oud en Nieuw en een a-relaxte vuurwerkverkoop.

Laatst bewerkt:
'Zwaar? Ach, wat is zwaar. Als je het zwaarste vuurwerk dat wij verkopen in je hand houdt als je het afsteekt, heb je die nog steeds hoor."

Kunnen we dit testen bij Gijs? Ik ben wel benieuwd wat er overblijft van zijn hand bij een Scorpio of iets dergelijks. Ik kom graag filmen om het resultaat hier te kunnen delen. :bonk:

Ik snap niet dat sommigen niet snappen dat het inperken van de verkoopperiode juist leidt tot chaos, relatief duur vuurwerk en meer overlast... Dat is in België fors minder / nauwelijks aanwezig vergeleken met Nederland.
Verder is het Belgische besluit voor een Categorie 3 verbod vanaf juli 2017 (o.a. voor de iets zwaardere knallers) ook niet iets wat de aankoop van Oost-Europees vuurwerk doet afnemen: in tegendeel. Ook zal men Frankrijk gaan opzoeken (ook daar is vuurwerk het hele jaar door te koop en alles in de categorieën 1,2 en 3).
Overigens blijft er in België ook vanaf 2017 beter knalvuurwerk te koop dan in Nederland.

Juist doordat er in Nederland zo weinig mag, zowel technisch als verkoop-gerelateerd, omtrent vuurwerk en afsteekmomenten hebben wij in Nederland problemen met / rond Oud en Nieuw en een a-relaxte vuurwerkverkoop.

En dit is precies wat de overheid wilt. Ze laten je gek worden met regels en met de media etc zorgen ze nu voor zogenaamde verbeteringen die hun eigenlijk op langer termijn nog meer reden geven voor een verbod.
Ze spelen het volk tegen het volk op.
Alweer. En dat gebeurt in elk land met elke overheid op allerlei gebieden.
Van sinterklaas tot bankiers tot een glas cola.
Alsof ze een fuck om ons pionnen geven.

Kunnen we dit testen bij Gijs? Ik ben wel benieuwd wat er overblijft van zijn hand bij een Scorpio of iets dergelijks. Ik kom graag filmen om het resultaat hier te kunnen delen. :bonk:

Je hand heb je nog met een Belgische knaller als je 'm blijft vasthouden tot dat hij knalt, je vinger(s) heb je dan niet meer. Ik spreek alleen niet uit eigen ervaring :wink:

Door de 1 kg regel gaan er al minder mensen naar Belgie denk ik, of doen ze in Baarle niet moeilijk met die regels.

Of men rijdt meerdere malen in plaats van 1 keer. Wat ironisch genoeg ook alleen maar contraproductief werkt.

Ik kom zelf uit Tilburg en heb jaren lang naar Baarle gereden, maar dit jaar sla ik over door deze regel, misschien dat we de laatste 3 dagen nog gaan kijken, is altijd fijne sfeer rond die dagen.

Gast ga je nu ook al afgeven op consumenten vuurwerk uit België? Als je zo'n hekel hebt aan alles wat niet uit Nederland komt waarom is je forum foto dan eentje van die dikke meerslagen shells?

Gast ga je nu ook al afgeven op consumenten vuurwerk uit België? Als je zo'n hekel hebt aan alles wat niet uit Nederland komt waarom is je forum foto dan eentje van die dikke meerslagen shells?

Je weet hoe hij erover denkt. Ook Belgisch vuurwerk verpest immers de Nederlandse traditie want het is illegaal en je moet nu eenmaal rekening houden met zeikers...

Laat maar, ik wordt hier ziekelijk ziek van.....

Eh nee...begrijpend lezen is best lastig. Die opmerking van de verkoper slaat gewoon nergens op. Je bent gewoon zwaargewond als je een Scorpio vast houdt. Iedereen die zegt van niet is naar mijn idee of dom, of wil de waarheid niet onder ogen zien en alles aangrijpen om illegaal vuurwerk maar goed te praten.

En wat hebben mijn bezoeken aan Malta, waar deze shells cultureel erfgoed en dus toegestaan zijn, te maken met illegaal vuurwerk? Hou eens op met confrontaties zoeken en wees gewoon eerlijk. Kansloze opmerking van Gijs, niet meer, niet minder :wink:

Gijs heeft in die zin gelijk: je hand is niet volledig weggeblazen (maar je vingers zullen grotendeels aan gort zijn) als je een Belgische knaller misbruikt.

Mensen zijn zware knallers zat (lees: categorie 4 flash knallers, dus alles boven de 5 gram perch. flash of 10 gram slowflash).
In Nederland zijn we qua knalvuurwerk al bijna 40 jaar niks meer gewend omdat enig fatsoenlijk grondknalvuurwerk wat in de buurt komt van een singleshot legaal niet meer te krijgen is sinds begin jaren '80. Dat moeten we gewoon kunnen erkennen. Want wees nou eerlijk; een knappende ballon is toch ongeveer net zo hard als een kanonslag van tegenwoordig?
Rotjes / knallers in Nederland zijn dusdanig licht en van belabberde kwaliteit dat de (huidige) jeugd er ook geen respect voor heeft.

En bovendien zijn singleshots / cakes net zo hard als een gemiddelde Belgische nitraat die je nu nog kunt kopen. Terecht dat de verkoper Polen en Tsjechië noemt waar je óók makkelijk aan categorie 4 knallers (professioneel vuurwerk) kunt komen. En dát zijn de artikelen die veruit de meeste schade en overlast bij onverantwoord gebruik kunnen veroorzaken.

Laatst bewerkt:
Eh nee...begrijpend lezen is best lastig. Die opmerking van de verkoper slaat gewoon nergens op. Je bent gewoon zwaargewond als je een Scorpio vast houdt. Iedereen die zegt van niet is naar mijn idee of dom, of wil de waarheid niet onder ogen zien en alles aangrijpen om illegaal vuurwerk maar goed te praten.

En wat hebben mijn bezoeken aan Malta, waar deze shells cultureel erfgoed en dus toegestaan zijn, te maken met illegaal vuurwerk? Hou eens op met confrontaties zoeken en wees gewoon eerlijk. Kansloze opmerking van Gijs, niet meer, niet minder :wink:

De enige die op dit forum altijd de confrontatie opzoekt dat ben JIJ. Ieder topic aangaande (over)last met vuurwerk, illegaal vuurwerk (naar Europees recht is Belgisch CE-gekeurd vuurwerk gewoon legaal in Nederland) zoek jij de confrontatie op. En nu ga jij mensen lopen verwijten dat ze confrontatie zoeken?

Als ik jou soms bezig zie dan denk ik echt dat je niks beters te doen hebt als ruzie stoken.

Inderdaad Reverse. Daarnaast is het een illusie (over het algemeen) om te denken dat wanneer we geen buitenlands consumentenvuurwerk bespreken (ja, dit zijn naar EU recht ook knallers met meer dan 2 gram flash of 2 gram buskruit, zwaardere singleshots, pijlen, fonteinen en cakes) de Nederlandse vuurwerktraditie langer behouden blijft.
We moeten hier op dit forum ons gewoon realiseren en vooral accepteren dat het illegale vuurwerkprobleem grotendeels een Nederlands probleem is.
Dat alles valt te herleiden naar het Nederlandse verbod op goed knalvuurwerk in de jaren '80 op basis van toenmalig ongenuanceerd advies van TNO, de strenge eisen voor het bezit van consumenten én professioneel vuurwerk en de meest strenge eisen in Nederland betreffende verkoop en opslag van heel Europa (ik heb het dan niet over de omvang van de bufferbewaarplaats...).

Dat ligt iets anders.... ik zal het je uitleggen.... ja ik prikkel in topics die over overlast, illegaal vuurwerk, overlast knallers en dergelijke gaan. Ik beargumenteer dat met feiten. Dat kunnen de meeste overlast veroorzakers die hier zitten niet hebben en die gaan dan ruzie zoeken, persoonlijk worden, schelden etc... Dat die mensen hier waarschuwingen en bans voor krijgen ligt aan hen zelf. Bij normale discussies gebeurt dit niet. Bestrijd me maar met feiten en onderbouwingen dat ik ongelijk heb.

Ik laat mensen met een instelling die onze vuurwerktraditie schaadt, alleen maar zien dat ze met hun gedrag en handelingen het algehele vuurwerkverbod dat er waarschijnlijk gaat komen, versnellen. Meer niet. Dat de illegale stokers hier niet tegen kunnen kan ik niks aan doen. Ik heb die mensen dan ook al vaker verteld dat ze hier niet hoeven te komen. Ze zitten hier uit vrije keuze. Ik snap niet dat die mensen niet op de algemeen bekende overlast fora gaan zitten en de fora waar tegen hun illegale praktijken geageerd wordt, links laten liggen. Daar zitten al hun gelijkgezinden. Mijn streven is om dit forum net zo schoon te krijgen als bij de buren, FPM. Als de twee grootste fora schoon zijn kunnen ze misschien zelfs meewerken aan projecten in de toekomst om onze traditie te steunen en behouden.

Of dit>?

Echt volwassen feitelijke argumenten. Poeh. Daar kan DeejayTim een puntje aan zuigen! Cynisme hè. Hij is degene die wel altijd met feitelijke argumenten discussieert en stellingneemt. Posts van jou zoals hierboven gequotet zet jij altijd neer. Jij hebt een heel scheef beeld van je eigen postgedrag. Jammer, dan kon je het verbeteren. In plaats daarvan ga je met jouw missie gebaseerd op jouw mening (geen feiten) enkel door met het continue stoken. Daarmee maak je geen schoner forum (alsof dat jouw taak is, probeer mod te worden) maar een vervelend forum. Is iedereen heel blij mee. Not.

Back
Bovenaan