Opblazen prullenbak kost Amersfoorter 1015 euro !!

Torrr

VWC lid
dinsdag 4 januari 2011 15:10
AMERSFOORT (JPU) - 'Ik was met een groepje en dan doet de een nog gekker dan de ander'. Zo probeerde een 19-jarige Amersfoorter dinsdag aan de politierechter te verklaren waarom hij tijdens de jaarwisseling met een illegaal stuk vuurwerk in Amersfoort een prullenbak had opgeblazen. De rechter veroordeelde hem tot een boete van 500 euro. Daarnaast moest de verdachte de gemeente Amersfoort van de rechter 515 euro schadevergoeding betalen voor de compleet gesloopte kliko.
De officier van justitie benadrukte dat er vlak voor oud en nieuw juist spotjes zijn uitgezonden met beelden van jongens die brievenbussen en prullenbakken opblazen. De officier benadrukte dat het openbaar ministerie dit soort geweld met oud en nieuw juist keihard aanpakt. Hij vertelde ook dat in de buurt waar de verdachte woont in Amersfoort dit soort veel meer vernielingen waren aangericht door een groepje jongens in zwarte jassen met capuchons.
De verdachte was aangehouden en hij bekende direct. Hij moest zijn illegale vuurwerk inleveren bij de politie. Daarvoor werd hij verder niet vervolgd. Ook werd hij niet vervolgd voor de andere vernielingen in de buurt. De officier vond toch dat de verdachte een werkstraf moest uitvoeren. De officier eiste vijftig uur werken waarvan twintig voorwaardelijk. Ook wilde de officier dat de verdachte volgend jaar met oud en nieuw binnen zou moeten blijven.
Advocate E. Robert vond dat veel te zwaar gestraft. Zij wees erop dat bij een normale vernieling het betalen van de schade al een eind is. Ze benadrukte dat de jonge Amersfoorter een hardwerkende timmerman is die de hele week en in het weekend keihard werkt. Hij heeft nauwelijks tijd voor een werkstraf, betoogde de raadsvrouw. Zijn vader zal er op letten dat hij zich niet meer zo misdraagt, beloofde de advocate.
De rechter beperkte de straf tot een geldboete en een schadevergoeding. U heeft geluk gehad dat u geen strafblad had, besloot hij tegen de jonge Amersfoorter.

Bron : http://www.destadamersfoort.nl/page...azen-prullenbak-kost-Amersfoorter.644520.news

Hoppa, die zal het in ieder geval niet nog een keer doen. Hopelijk krijgen er nog meer zo'n straf opgelegd... het is allemaal echt niet gratis.

Gelukkig geen huisverbod. Dat OM eist ook steeds meer absurd hoge straffen.
Mooi dat hij alles terug mag betalen, zo hoort het ook.

De perfecte straf, mag van mij nog hoger. Helaas betalen de burgers voor dit soort dingen en vaak niet de daders. Van mij mag 'ie ook nog vervolgd worden voor de andere vernielingen, mits dit aan te tonen is.

Stoer tegen over je vrienden...:bonk:
Nu lachen ze vrienden hem uit:rolleyes:

Als het echte vrienden zijn die met z'n allen dit idee hadden, dan delen ze de kosten.

Maar goed, dit is wel de juiste aanpak, hopelijk lezen ook genoeg van die gasten het die dit altijd leuk vinden om te doen en weerhoud het hun ook in het vervolg.

Zullen het ongetwijfeld lezen, maar ik ben bang dat zoiets mensen niet weerhoud. Vele denken 'zoiets gebeurd mij niet' dit is inderdaad de juiste aanpak.

Dit zijn inderdaad de juiste straffen.
Dat zijn beste bedragen, dat zal mensen wel leren om het niet meer te doen.

HAHAHAHAAHAHAHAH lekker voor em!

Zo zie ik het graag! Stoer doen met je vrienden en dingen slopen.
Ik denk zelfs dat het bedrag te laag is want ik heb een vermoeden dat het neit bij die ene prullenbak gebleven is!

Heel terecht. Alleen zo dringt het door dat ze met hun poten van andermans (of collectieve) spullen af moeten blijven. Maar toch blijft dit een hardnekkig probleem hoor. Zolang ouders er naar hun kinderen lacherig over blijven doen, krijgen kinderen (wellicht onbedoeld) het signaal dat het okee is om te doen. Want pappa deed het immers ook toen hij jong was ... (vertelde hij laatst nog lachend met een stoer verhaal aan de eettafel).

Het zijn dus niet alleen de schoffies die aangepakt moeten worden, maar er zijn ook heel veel ouders die wat "advies" kunnen gebruiken.

Cameo

PS: Zie ook Oudjaar 2010 - Resumé (helemaal onderaan over vandalisme)

Dit zijn nou de straffen die ik graag zie.
Die werkstraf vind ik niet erg zinnig want of je daar wat van leert..??
Daarentegen is een hoge boete en het vergoeden van de schade wel een erg goede straf, aangezien dit wel een bedrag is waardoor je gaat nadenken:)

Terecht van de boete. Het mooie is dat zijn vrienden kring ( en uiteraard hij zelf ook ) hiervan schrikt en het voortaan niet meer zal doen. Althans, dat is een logische kijk op het verhaal van zijn advocate, die beweerd dat hij een hard werkende timmerman is die elke dag hard moet werken. Hij zit er dus echt niet meer op te wachten.

Ik vind dat supersnelrecht echt perfect, en het heeft ook duidelijk geholpen! Ik weet zeker dat dit voor volgend jaar veel mensen heeft afgeschrikt.

dinsdag 4 januari 2011 15:10
"Advocate E. Robert vond dat veel te zwaar gestraft. Zij wees erop dat bij een normale vernieling het betalen van de schade al een eind is. Ze benadrukte dat de jonge Amersfoorter een hardwerkende timmerman is die de hele week en in het weekend keihard werkt. Hij heeft nauwelijks tijd voor een werkstraf, betoogde de raadsvrouw."

Alleen de schade betalen is eigenlijk gewoon véél te weinig, daarbij gaat het vaak ook alleen maar om het vernielde object zelf en (volgens mij) niet eens over de kosten van het opruimen van de bende die achterblijft en de mensen die het daadwerkelijk moeten vervangen. En dan heb je nog de proceskosten (waarvan ik eigenlijk hoop dat de dader deze ook mag gaan betalen).
En dat die zo'n "hardwerkende" timmerman is boeit geen ruk, dan had die dat maar van tevoren moeten bedenken, net als mensen die zich ernstig misdragen in het verkeer en dan janken dat ze hun rijbewijs nodig hebben voor hun werk.
Hij had sowieso al mazzel dat hij niet veroordeeld werd voor illegaal vuurwerk, en nu heeft die ook nog de mazzel dat hij geen taakstraf krijgt.
Zoals het gezegde luidt: "If you can't do the time, don't do the crime."

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan