Opblazen portiek 'levensgevaarlijk'

Babiloot

VWC lid
En 'levensgevaarlijke' actie. Dat noemt wijkagent Jan-Michiel Quak van de politie Vleuten/De Meern het opblazen van een portiek vrijdagmiddag van een flat aan de Korianderstraat in Leidsche Rijn. De bewoners zijn geschrokken van de klap. ,,Ik ben blij dat niemand gewond is geraakt,'' zegt bewoner Hendrikus Kwant.
Er is een plank voor de portiek getimmerd © AD.

Volgens Quak is zwaar vuurwerk gebruikt, mogelijk van het type Cobra. Een getuige zag hoe vier jongens, volgens de politie in de leeftijd van 12 tot 15 jaar, dat door één van de brievenbussen gooiden. Wat volgde was een enorme klap. ,,Die was niet te missen,'' zegt Kwant, die op de derde verdieping woont. ,,Ik zei meteen: dat is hier binnen.''

Volgens Quak had het fout af kunnen lopen voor omstanders. ,,Dat vuurwerk heeft een enorme kracht. Als dat afgaat slingert van alles in het rond. Ik hoef niet uit te leggen hoe gevaarlijk dat is.'' Agenten vonden brokstukken van de gevelplaat en brievenbussen op ruime afstand van de gevel, buiten en binnen het complex.

Bellen
Zaterdagochtend was het portiek, op de plek van de brievenbussen en het raam erboven, afgetimmerd met een grote plaat hout. Post kan daardoor niet bezorgd worden en ook het bellenbord voor de zes appartementen is weg. ,,Nee, inderdaad, niemand kan bij ons aanbellen,'' beaamt Kwant. ,,Dat is heel vervelend.'' Hoe groot de schade is, is nog niet duidelijk.

In het complex zitten koopappartementen, dus de Vereniging van Eigenaren moet het repareren van de schade zelf regelen, via de verzekering. Kwant durft niet te voorspellen hoelang dit duurt. ,,We moeten ook nog aangifte doen,'' zegt hij zaterdagochtend.

Ondertussen zoekt de politie naar de daders, onder meer via oproepen op Twitter en Facebook.

Bron

UTRECHT - Afgelopen vrijdagmiddag ontstond er grote schade bij een explosief in een appartementencomplex aan de Korianderstraat. De politie zoekt getuigen. Vermoedelijk gaat het om zwaar vuurwerk.

Rond 16.10 uur kwam de melding dat het portiek zou zijn opgeblazen. Ter plaatse zagen agenten dat er grote schade was ontstaan. Vermoedelijk was er een stuk zwaar vuurwerk in een brievenbus gegooid waardoor er een explosie ontstond.

Stukken van de gevel en brievenbussen waren op meters afstand te vinden, zowel buiten als binnen het complex.
Vermoedelijk werd de vernieling gepleegd door vier getinte jongens in de leeftijd van 12-15 jaar. Eén van hen droeg een jas met een bontkraag.

Bron

Ook mijn gedachte inderdaad. Straatschoffies
Gelukkig zijn er getuigen die dit kunnen bevestigen. Het gaat om meerdere jongeren die nog geen eens legaal vuurwerk mogen bezitten.
Niet de schuld van het vuurwerk mensen. Zoek het in een andere hoek.

Helaas komen we door dit soort kanslozen steeds dichter bij een vuurwerkverbod, mensen snappen amper het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk..

Nou hier word toch duidelijk aangegeven dat het (zware) vermoeden uitgaat naar een 'Cobra' dus dat is al illegaal. Alleen in 'verkeerde handen'.

Back
Bovenaan