Op 31 december om 00.00 uur gaat in Amersfoort tóch siervuurwerk de lucht in: ‘Geen p

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Op 31 december om 00.00 uur gaat in Amersfoort tóch siervuurwerk de lucht in: ‘Geen p

Er komt dit jaar geen algeheel vuurwerkverbod in Amersfoort. Sierpotten blijven toegestaan, maar harde knallen en vuurpijlen zijn wél verboden. ,,Ik hoop echt dat dit gaat werken, want vuurwerk hoort een beetje bij oud en nieuw, toch?”

Grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen nemen wel stelling met hun vuurwerkverbod. Amersfoort bleef stil, totdat de politieke partijen Lijst Sanders en GroenLinks een motie indienden. Zij hoopten op een vuurwerkverbod, maar kregen dinsdagavond in de raadszaal door dat het wat kort dag werd om aan alle eisen te voldoen.

Het vraagstuk of Amersfoort vuurwerk binnen haar gemeentegrenzen moet verbieden, wordt nu opgeschoven naar volgend jaar. ,,Er zijn nu geen plannen voor een algeheel verbod voor het afsteken van vuurwerk in Amersfoort", bevestigt gemeentewoordvoerder Judith Wildbret woensdagmiddag aan AD.

We weten nu dat de burgemees*ter wat betreft dit soort onderwerp niet voorop*loopt. Ik had gehoopt dat hij initiatief nam, maar helaas.

Youssef el Messaoudi, GroenLinks
Daardoor blijven de maatregelen van kracht die vanaf 1 december 2020 zijn ingevoerd. Er blijft een verbod op het afsteken van F3-vuurwerk, wat betekent dat vuurpijlen én knalvuurwerk zoals rotjes niet meer verkocht mogen worden.

Afsteekverbod door corona
Vanwege de oplopende coronacijfers besloot het kabinet afgelopen jaarwisseling helemaal geen vuurwerk toe te staan en kwam er ook eenmalig een verkoop- en afsteekverbod voor F2-vuurwerk (siervuurwerk). Sommigen hoopten dit het startsein zou zijn van vuurwerkloze oud en nieuw, maar daartoe besluit het kabinet (nog) niet.

Amersfoort volgt dan ook de landelijke lijn, duidt Wildbret. ,,Dit jaar is de situatie anders dan vorig jaar, maar ook dan die van de jaren ervoor. We weten ook door het algehele verkoop- en afsteekverbod van vorig jaar nog niet wat het effect is van het verbieden van knalvuurwerk en vuurpijlen bij een ‘gewone’ jaarwisseling.”

Dat is dan ook de voornaamste reden dat Amersfoort geen verbod gaat instellen, tot grote onvrede van Youssef el Messaoudi (GroenLinks). ,,We weten nu dat de burgemeester wat betreft dit soort onderwerpen niet vooroploopt. Ik had gehoopt dat hij initiatief nam, maar helaas. Gelukkig moet het college na onze motie nu met een plan komen voor de vólgende jaarwisseling om te kijken hoe een verbod eruit komt te zien.”

Ik hoop echt dat dit gaat werken, want vuurwerk hoort een beetje bij oud en nieuw, toch?

Hanneke Lap, Raadslid VVD
En dus gaan er dit jaar op 31 december vanaf 18.00 uur tot en met 02.00 uur meerdere sierpotten de lucht in. Dit tot tevredenheid van Hanneke Lap (VVD): ,,Laten we even aankijken hoe dit gaat. Met siervuurwerk en een tijdsslot nemen we al maatregelen. Ik hoop echt dat dit gaat werken, want vuurwerk hoort een beetje bij oud en nieuw, toch? Maar laat ik duidelijk zijn: alleen als het veilig kan.”

Andere gemeenten
Net als Amersfoort komen ook Baarn en Woudenberg niet met een vuurwerkverbod. Wel zal de eerstgenoemde gemeente vrijwillige vuurwerkvrije of -luwe zones faciliteren. Bewoners en organisaties kunnen een gratis poster opvragen met daarop de tekst ‘Hier liever geen vuurwerk’. ,,Zorginstellingen, kinderdagverblijven en de kinderboerderij worden actief gewezen op de mogelijkheid de posters te ontvangen’’, laat de gemeente weten.

Barneveld en Eemnes gaan werken met vuurwerkvrije zones. Zij wijzen deze zelf toe en bewoners kunnen deze ook aanvragen. Nijkerk heeft nog geen besluit genomen en hoopt binnenkort duidelijkheid te kunnen geven.

https://www.ad.nl/amersfoort/op-31-...e-lucht-in-geen-plannen-voor-verbod~aea61ba9/

Back
Bovenaan