Ook ouderen genieten van het vuurwerk.

Arviidd

VWC Moderator
Forumleiding
In verscheidene gemeenten mogen dan vuurwerkvrije zones rond verpleeg- en verzorgingshuizen zijn ingesteld, veel ouderen genieten juist van het spektakel rond de jaarwisseling.
''Probeer niet alles voor ouderen te regelen. Laat ze zoveel mogelijk de kwaliteit van het leven behouden dat ze altijd al hadden’’, zegt een woordvoerster van de brancheorganisatie voor zorgondernemers ActiZ.

Volgens de woordvoerster is vuurwerkoverlast rond verpleeg- en verzorgingshuizen nooit ''een ding’’ geweest. Toch stelden afgelopen weken verschillende gemeenten vuurwerkvrije zones in rond deze instellingen, met het idee ouderen daar een plezier mee te doen.

Volgens ActiZ is dat niet het geval. ''Veel mensen op leeftijd genieten juist van de pracht en praal en zitten bij het afsteken van vuurwerk voor de ramen. Ze zijn blij dat er een beetje reuring is’’, aldus de woordvoerster.

Wegduiken

Bij het Nationaal Ouderenfonds denken ze er heel anders over en zien ze het niet als ongevraagde betutteling door gemeenten. ''Ouderen schrikken zich de blubber van het geknal rond oud en nieuw. Sommigen durven op die dagen niet meer de straat op om boodschappen te doen. Ze kunnen natuurlijk ook niet meer zo snel wegduiken als ze het gevaar van een rotje zien aankomen’’, zegt de woordvoerster van het Nationaal Ouderenfonds.

De gemiddelde leeftijd van de 150.000 ouderen die in de verpleeg- en verzorgingshuizen wonen is 86 jaar. ActiZ: ''Zij maken dus al 86 jaar vuurwerk mee. Er zijn wel andere onderwerpen in de zorg voor ouderen waar we ons druk over moeten maken. Dat is bij ons niet het onderwerp vuurwerk. Bovendien moeten we met elkaar ook niet de illusie wekken dat het leven zonder risico’s is. Zo’n leven bestaat niet.’’

Bron:http://www.nu.nl/algemeen/3946443/o..._medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter

Hier nog een andere link: http://www.dagelijksestandaard.nl/20...uurwerkverbod/

Deze vind ik nog wel wat mooier vooral de titel.

Het moest maar eens afgelopen zijn met de vuurwerkverbodfetisjisten.

Dit jaar krijgen we voor het eerst te maken met het fenomeen van de vuurwerkvrije zones. Dat zijn zones waar tijdens Oud en Nieuw geen vuurwerk mag worden afgestoken. Het plaatselijke verbod is totaal niet te handen volgens de politie, maar leer mij politici kennen.
Politici, of ze nou links of ‘rechts’ zijn, willen gewoon een verbod op consumentenvuurwerk, of het nou te handhaven is of niet. Wat denken de beleidsmakers eigenlijk? Dat politie-agenten een hele avond gaan posten in de buurt van zo’n zone om te kijken of niemand een rotje afsteekt? Laat me niet lachen.
Gelukkig komen de gewone Nederlanders langzaam maar zeker in actie tegen het belachelijke idee van vuurwerkvrije zones. Zo willen ouderen helemaal niet dat er geen vuurwerk meer mag worden worden ingesteld rond ouderentehuizen.
Politici kunnen wel denken dat ouderen geen zin hebben in mooi consumentenvuurwerk en een paar rotjes, maar dat is to-ta-le onzin volgens een woordvoerder van een brancheorganisatie voor zorgondernemers.
De woordvoerder zegt: “Probeer niet alles voor ouderen te regelen. Laat ze zoveel mogelijk de kwaliteit van het leven behouden dat ze altijd al hadden.” Kortom, daar hoort gewoon vuurwerk bij:
Volgens de woordvoerster is vuurwerkoverlast rond verpleeg- en verzorgingshuizen nooit “een ding” geweest. Toch stelden afgelopen weken verschillende gemeenten vuurwerkvrije zones in rond deze instellingen, met het idee ouderen daar een plezier mee te doen.
Volgens ActiZ is dat niet het geval. “Veel mensen op leeftijd genieten juist van de pracht en praal en zitten bij het afsteken van vuurwerk voor de ramen. Ze zijn blij dat er een beetje reuring is,” aldus de woordvoerster.
Natuurlijk zijn niet alle ouderen blij met vuurwerk. Die heb je altijd. Er zijn ook mensen die vinden dat vuurwerk geldverspilling is. Of slecht voor het milieu. Maar die kleine minderheid mag niet voor de rest van Nederland bepalen wat er moet gebeuren tijdens Oud en Nieuw. Kom op, zeg.
Vuurwerkvandalen oppakken is heel belangrijk, maar verpest het niet voor de rest van Nederland. Geef ouderen hun vuurwerk als ze dat zo graag willen. Als de vuurwerkverbodfetisjisten echt zo’n hekel hebben aan vuurwerk tijdens Oud en Nieuw, dan houdt niemand ze tegen om de jaarwisseling elders in de wereld te vieren of extra vroeg naar bed te gaan.

Laatst bewerkt:
Fijn om ook zo'n bericht te lezen. Ik was gewoon verbaast toen ik dit zag haha.

Eindelijk eens een verstandig tegengeluid uit de niet-vuurwerkhoek!

Zwaar knalvuurwerk overdag voor de deur afsteken is wat overdreven, maar veel senioren kunnen en willen weldegelijk ook van vuurwerk genieten.

Daarnaast, en precies zoals de woordvoerster van ActiZ zegt: 'Er zijn wel andere onderwerpen in de zorg voor ouderen waar we ons druk over moeten maken' .

Mijn oma is 85 jaar en leeft elk jaar naar oudjaar toe. Ze vind het prachtig om naar te kijken. En geniet met volle teugen als haar kleinkinderen vuurwerk afsteken!

Herkenbaar. Mijn oma vond het ook altijd mooi toen ze in het bejaardentehuis zat. Precies zoals in het artikel staat. Een beetje "reuring".

hahahaha ik ga helemaal stuk hier! "als ze het gevaar van een rotje zien aankomen" hahaha!
maar wel een leuk bericht overigens. mijn opa hier is 78, die mag zelf ook nog graag eens wat afsteken :D

Dat bedoel ik dus ze nemen al een beslissing voordat die oudjes eerst om hun mening gevraagd wordt. :`)

Dat bedoel ik dus ze nemen al een beslissing voordat die oudjes eerst om hun mening gevraagd wordt. :`)

Zo werkt het toch met alles? We "kiezen" zogenaamd een regering. Ze schermen met mooie ideeën en beloftes. In werkelijkheid zijn die niet of nauwelijks uitvoerbaar. In de 4 jaar dat ze er zitten doen zich andere problemen voor. De oplossingen voor die problemen worden verzonnen door ambtenaren in stoffige kantoren met behulp van commerciële onderzoekbureaus (het gaat dus om belangen).
De "leiders" mogen besluiten of die oplossingen in hun straatje passen en drammen dan net zo lang tot ze hun zin krijgen.
Het lijkt meer om gelijk halen te gaan dan dat er sprake is van democratie, die bestaat niet (kijk naar Hilversum, Kim Jung Broertjes is daar de baas). Het is door sociale media tegenwoordig te makkelijk een mening uit te spreken en die mening belangrijker te maken dan de feiten of deze zo te verdraaien dat het feiten lijken. Dat gebeurd net zolang tot er voldoende draagvlak is.
Als er niet nog een beetje naar de echte feiten werd gekeken was vuurwerk allang helemaal verboden geweest. Maar goed, dit hoef ik jullie natuurlijk niet uit te leggen.

Mijn oma is altijd huiverig met vuurwerk, gezien ik haar eerste kleinzoon ben en ze natuurlijk niet wilt dat mij iets overkomt, haha. Ze geniet wel van vuurwerk 's avonds, maar overdag heeft ze er een bloedhekel aan, misschien omdat ze 2 honden heeft :P.

Hier nog een andere link: http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/12/ouderen-willen-helemaal-geen-vuurwerkverbod/

Dit jaar krijgen we voor het eerst te maken met het fenomeen van de vuurwerkvrije zones. Dat zijn zones waar tijdens Oud en Nieuw geen vuurwerk mag worden afgestoken. Het plaatselijke verbod is totaal niet te handen volgens de politie, maar leer mij politici kennen.
Politici, of ze nou links of ‘rechts’ zijn, willen gewoon een verbod op consumentenvuurwerk, of het nou te handhaven is of niet. Wat denken de beleidsmakers eigenlijk? Dat politie-agenten een hele avond gaan posten in de buurt van zo’n zone om te kijken of niemand een rotje afsteekt? Laat me niet lachen.
Gelukkig komen de gewone Nederlanders langzaam maar zeker in actie tegen het belachelijke idee van vuurwerkvrije zones. Zo willen ouderen helemaal niet dat er geen vuurwerk meer mag worden worden ingesteld rond ouderentehuizen.
Politici kunnen wel denken dat ouderen geen zin hebben in mooi consumentenvuurwerk en een paar rotjes, maar dat is to-ta-le onzin volgens een woordvoerder van een brancheorganisatie voor zorgondernemers.
De woordvoerder zegt: “Probeer niet alles voor ouderen te regelen. Laat ze zoveel mogelijk de kwaliteit van het leven behouden dat ze altijd al hadden.” Kortom, daar hoort gewoon vuurwerk bij:
Volgens de woordvoerster is vuurwerkoverlast rond verpleeg- en verzorgingshuizen nooit “een ding” geweest. Toch stelden afgelopen weken verschillende gemeenten vuurwerkvrije zones in rond deze instellingen, met het idee ouderen daar een plezier mee te doen.
Volgens ActiZ is dat niet het geval. “Veel mensen op leeftijd genieten juist van de pracht en praal en zitten bij het afsteken van vuurwerk voor de ramen. Ze zijn blij dat er een beetje reuring is,” aldus de woordvoerster.
Natuurlijk zijn niet alle ouderen blij met vuurwerk. Die heb je altijd. Er zijn ook mensen die vinden dat vuurwerk geldverspilling is. Of slecht voor het milieu. Maar die kleine minderheid mag niet voor de rest van Nederland bepalen wat er moet gebeuren tijdens Oud en Nieuw. Kom op, zeg.
Vuurwerkvandalen oppakken is heel belangrijk, maar verpest het niet voor de rest van Nederland. Geef ouderen hun vuurwerk als ze dat zo graag willen. Als de vuurwerkverbodfetisjisten echt zo’n hekel hebben aan
vuurwerk tijdens Oud en Nieuw, dan houdt niemand ze tegen om de jaarwisseling elders in de wereld te vieren of extra vroeg naar bed te gaan.

Edit:Ook in startpost gezet.

Hier nog een andere link: http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/12/ouderen-willen-helemaal-geen-vuurwerkverbod/

Vuurwerkvandalen oppakken is heel belangrijk, maar verpest het niet voor de rest van Nederland. Geef ouderen hun vuurwerk als ze dat zo graag willen. Als de vuurwerkverbodfetisjisten echt zo’n hekel hebben aan
vuurwerk tijdens Oud en Nieuw, dan houdt niemand ze tegen om de jaarwisseling elders in de wereld te vieren of extra vroeg naar bed te gaan.

Edit:Ook in startpost gezet.

Kijk die kerel heeft toch helemaal gelijk.:)

Ik denk dat we dingen als de pietendiscussie 'mee' hebben als het gaat om een vuurwerkverbod of elk ander verbod dan ook. Mensen zijn het zat dat alles maar voor ze bepaald word en dat ze vrijheden moeten blijven inleveren.
Politici, zowel landelijk als lokaal moeten zich bezig gaan houden met belangrijker zaken zoals de omschakeling in de zorg en de slechte organisatie daarvan, waardoor ouderen en gehandicapten straks in de problemen komen. Het stoppen van haatbaarden en ander tuig mag van mij ook op de agenda.
Eigenlijk moet er gewoon een bezem door dit land waarbij het volk ook daadwerkelijk wat te zeggen krijgt. Dan zijn we ook meteen af van die achterbakse slappe draaikonten die het nu voor het zeggen hebben.

Eindelijk horen wij een ander stem! Inderdaad, de ouderen vinden het juist erg dat zij iedere keer worden bevoorrecht op dingen die helemaal nergens over gaan. Zij voelen zich zo uitgesloten! Laat ze ook lekker genieten van het leven ipv ze in een bejaardeflat te dumpen en daar als het ware gevangen te houden.

Oudjes zijn veel toleranter dan we denken. Natuurlijk wel rekening met ze houden, maar zij vinden het absoluut niet erg.

Wij halen ons opa altijd op met oudjaar om 12 uur staat die er op dat er een luie stoel naar buiten gaat en blijft die in de regen of kou zitten tot de laatste potten op zijn.
Dan gaat die achter t raam zitten om te kijken hoe de kleine neefjes en nichtjes met grondbloemen en rotjes spelen.
Bij mij in de straat trouwens nooit gezeik en wonen veel ouderen.
Heb dan misschien geen knalvuurwerk maar sier knalt net zo goed, hoor nooit geklaag.
Rekening houden met anderen en goed vegen op 1 januari en iedereen komt gewoon kijkwn snachts.

Zelf woon ik pal naast een verzorgingshuis. Op slechts 5 meter afstand van de entree. Het verzorgingshuis is 5 etages hoog en hun slaapkamers zitten bijna allemaal aan mijn kant van het huis.
Afgelopen oudjaar met wat vrienden redelijk tekeer gegaan met zowel legaal als illegaal vuurwerk.
Persoonlijk dacht ik de arme mensen zullen wel denken het is de 3de wereld oorlog buiten toen het eenmaal 00.00 uur werd. We hadden een projectje van 50x thunderking lawinepijlen gevolgd door een cny sier blok. Tot mijn verbazing stonden er wat oudjes te zwaaien :)
Dit deed mijn hart doen kloppen als vuurwerk freak die zich eerst schuldig voelde en zich af vroeg kan het wel hier in de buurt?
Op nieuwjaarsdag werd er een feest gegeven met drankje voor het nieuwe jaar in te proosten (vast ranja :)) Terwijl ik de straat aan het vegen was kwam er een meneer in zijn scootmobiel mij complimenten geven over het vuurwerk....wtf hoe gaaf!
Ik wilde hier graag op reageren omdat het gewoonweg 8x van de 10 niet klopt.
Uiteraard zijn er ook ouderen die vuurwerk haatten maar ach we hebben overal zeikerds. En deze mensjes noemen we oude brompotten.
Zo slecht is vuurwerk nog niet en iedereen is al lang blij dat er niks gek gebeurd is en het weer voorbij is :)

Zelf woon ik pal naast een verzorgingshuis. Op slechts 5 meter afstand van de entree. Het verzorgingshuis is 5 etages hoog en hun slaapkamers zitten bijna allemaal aan mijn kant van het huis.
Afgelopen oudjaar met wat vrienden redelijk tekeer gegaan met zowel legaal als illegaal vuurwerk.
Persoonlijk dacht ik de arme mensen zullen wel denken het is de 3de wereld oorlog buiten toen het eenmaal 00.00 uur werd. We hadden een projectje van 50x thunderking lawinepijlen gevolgd door een cny sier blok. Tot mijn verbazing stonden er wat oudjes te zwaaien :)
Dit deed mijn hart doen kloppen als vuurwerk freak die zich eerst schuldig voelde en zich af vroeg kan het wel hier in de buurt?
Op nieuwjaarsdag werd er een feest gegeven met drankje voor het nieuwe jaar in te proosten (vast ranja :)) Terwijl ik de straat aan het vegen was kwam er een meneer in zijn scootmobiel mij complimenten geven over het vuurwerk....wtf hoe gaaf!
Ik wilde hier graag op reageren omdat het gewoonweg 8x van de 10 niet klopt.
Uiteraard zijn er ook ouderen die vuurwerk haatten maar ach we hebben overal zeikerds. En deze mensjes noemen we oude brompotten.
Zo slecht is vuurwerk nog niet en iedereen is al lang blij dat er niks gek gebeurd is en het weer voorbij is :)

Zo zie je maar niet alle oudjes zijn zeurpieten. Mooi om te lezen/zien dat er ook nog genoeg oudere mensen die wel positief in het leven staan, en kunnen genieten van vuurwerk :)

Back
Bovenaan