Ook Duitsland P1 producten dit jaar.

Klopt, voor wat betreft flash inhoud.
Echter stelt de EU d.m.v. CE keuring dat er, zover ik gelezen heb, er geen flash meer in strijkers mag zitten. Strijkkop i.c.m. flash is een no go, ongeacht klasse (P1/F2/F3). Zo heb ik het begrepen.

Volgensmij gaat dat echt alleen over Cat. F2 en F3. P1 heeft een eigen normenreeks.
Zie: https://www.scribd.com/mobile/document/103902776/Document-met-normen-voor-categorie-1-2-3-Vuurwerk-volgens-de-Europese-norm-EN15947-Engels-universeel

Check, heb het nagelezen in de CEN documentatie.
Voor de vuurwerk categorieën (F) staat het andersom benoemd, maar komt op hetzelfde neer;
Flash Bangers (knallers met nitraat/perchloraat, anders dan buskruit) mogen geen "friction ignition" (wrijf-ontsteking) hebben. Dus flash strijkers mogen niet.

Voor de P categorieën wordt er niets over de ontstekers afgedwongen (althans nog niet gelezen), dus zou het in feite wel mogen, lont en strijkkop.

Ook staat er voor P1 benoemd dat het tot max 10 gram buskruit, of een willekeurige andere compositie met knal effect tot gevolg, mag bevatten. Dus zonder verdere benoeming mag dat m.i. ook flash zijn. 10 gram! :shocked: :D

Ook staat er voor P1 benoemd dat het tot max 10 gram buskruit, of een willekeurige andere compositie met knal effect tot gevolg, mag bevatten. Dus zonder verdere benoeming mag dat m.i. ook flash zijn. 10 gram! :shocked: :D

Staat er serieus dat het een willekeurige andere compositie mag hebben? Lijkt mij dat hier toch verdere regels voor zijn. Anders kunnen ze er net zo goed ANFO in stoppen. Dat wordt pas een knallend 2018. :bonk:

Dit is de exacte tekst, horende bij een P-artikel van de categorie "Sound emitter".
Ik ben ervan uitgegaan dat deze categorie het beste past bij bijv. een nitraat in de P1 classificatie.
Misschien interpreteer ik de tekst niet juist.

Tekst CEN (EN 16263-3:2015);
Generic type: "Sound emitter"
NEC: "Reports: ≤ 10 g of black powder or any other composition that produces a report effect.
Other sound emitters ≤ 10 g of sound generating (e.g. whistling) composition."

Staat er serieus dat het een willekeurige andere compositie mag hebben? Lijkt mij dat hier toch verdere regels voor zijn. Anders kunnen ze er net zo goed ANFO in stoppen. Dat wordt pas een knallend 2018. :bonk:
Natuurlijk... zijn nog veel meer criteria om aan te voldoen, voordat het P1 toegewezen krijgt.

Hier 3 voorbeelden uit dezelfde docs;

Category P1: pyrotechnic articles other than fireworks and theatrical pyrotechnic articles which present a low hazard;
Lijkt me met ANFO niet bepaald het geval.

Measured at the safety firing distance:
L[SUB]CPEAK[/SUB] ≤ 145 dB or L[SUB]AImax[/SUB] ≤ 120 dB

Lijkt me met ANFO ook niet echt het geval.

The article shall be assigned to category P2 if the setting or using of the article requires a pyrotechnic operation as defined in EN 16263-1:2015, 2.2.46.
ANFO ontsteek je niet met een aansteker of stukkie visco, maar heeft zelf al een explosief nodig om 'af' te gaan. Dus, ook daarom geen P1. (P2 lijkt me uiteindelijk ook niet, aangezien ook daar weer extra regels gelden)

Natuurlijk... zijn nog veel meer criteria om aan te voldoen, voordat het P1 toegewezen krijgt.

Hier 3 voorbeelden uit dezelfde docs;

Category P1: pyrotechnic articles other than fireworks and theatrical pyrotechnic articles which present a low hazard;
Lijkt me met ANFO niet bepaald het geval.

Measured at the safety firing distance:
L[SUB]CPEAK[/SUB] ≤ 145 dB or L[SUB]AImax[/SUB] ≤ 120 dB

Lijkt me met ANFO ook niet echt het geval.

The article shall be assigned to category P2 if the setting or using of the article requires a pyrotechnic operation as defined in EN 16263-1:2015, 2.2.46.
ANFO ontsteek je niet met een aansteker of stukkie visco, maar heeft zelf al een explosief nodig om 'af' te gaan. Dus, ook daarom geen P1. (P2 lijkt me uiteindelijk ook niet, aangezien ook daar weer extra regels gelden)

Kijk deze info zocht ik dus, extra regels. Was ook een uiterste hehe. Logisch alleen de info was ook prima :p

Hmmm... ik zie maar weinig info omtrent p1 knallers in Duitsland. Die hebben daar schijnbaar ook hun eigen RACT net zoals hier in NL
Ik vraag me nu dus echt af, waar ze daar bijv de classic Funke knallers het gehele jaar mogen verkopen, ik denk nergens. Ja op 29 december wel, maar daarvoor??

Hmmm... ik zie maar weinig info omtrent p1 knallers in Duitsland. Die hebben daar schijnbaar ook hun eigen RACT net zoals hier in NL
Ik vraag me nu dus echt af, waar ze daar bijv de classic Funke knallers het gehele jaar mogen verkopen, ik denk nergens. Ja op 29 december wel, maar daarvoor??

ruhrfeuerwerk in bottrop heb ik p1 gekocht is enkel op afspraak.
Mag verkocht worden maar niet afgestoken.
Alleen om wild te verjagen en decibelmeters te testen enz de presieze regels ken ik niet.

In Dld hebben ze de BAM. Die regelt o.a. de LGZ. Dat bepaalt of en hoe het vervoert en opgeslagen moet worden in Dld. Soort toevoeging op de CE. Mss wel enigszins met RACT te vergelijken ja, al is het RACT vooral beperkende regels, waardoor het een Ja of Nee wordt voor de producten.

Wat voor iets kan ik daar allemaal vinden?
Euh, Google? Of dit forum?
In het kort: P1 is ganzjährig, dus volgens de letters vd Duitse wet het hele jaar geschikt voor (ver)koop. Niet alle verkopers doen daar aan mee en niet overal is voorraad, dus het is niet gezegd dat je het 'zomaar' overal kan kopen.
P1 is overigens officieel juist een niet-vuurwerk klasse, dus wederom volgens de letter vd wet niet als 'vuurwerk' te gebruiken (waarmee het in een vrij grijs gebied belandt, want het heeft juist alle schijn van vuurwerk :)), maar als noodsignaal / sound emitter / airsoft-toepassingen / etc.

Back
Bovenaan