Ook bekogelde brandweer wil van knalvuurwerk af: 'De daders lopen lachend weg'

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De roep om een verbod op vuurwerk klinkt steeds luider. Ook onder brandweervrijwilligers. Het draagvlak in de samenleving voor zo’n verbod groeit, ziet burgemeester Tjeerd van der Zwan van Heerenveen.

De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers vindt dat er voor 31 december een verbod op knalvuurwerk moet zijn. De vakbond pleit ook voor strengere straffen en een nog hardere aanpak van illegaal vuurwerk. ,,We worden bekogeld met zware explosieven, en de daders lopen lachend weg”, zegt Ronald Kraan, lid van het dagelijks bestuur.

Niet alleen in de grote steden werd de brandweer tijdens oud en nieuw bekogeld met vuurwerk, maar ook in gemeenten waar vrijwilligers de brandweer bemensen. ,,Wij komen op voor elke brandweerman, het is niet te verkopen dat je zulke dingen moet doorstaan bij iets wat je vrijwillig doet.”

'Kracht vergelijkbaar met een handgranaat'

Kraan pleit in navolging van korpschef Erik Akerboom van de Nationale Politie voor een verbod op knalvuurwerk. ,,Ik hoor het van brandweermensen, wat zij naar zich toegegooid krijgen is geen vuurwerk dat je hier in de winkel kunt kopen. Dat zijn gewoon explosieven die je qua kracht kunt vergelijken met een handgranaat.”

Om een vuurwerkverbod te kunnen handhaven, is een breed draagvlak binnen de samenleving nodig, zo is de reactie van burgemeester Tjeerd van der Zwan van Heerenveen. Van der Zwan ziet dat het draagvlak toeneemt. Hij gelooft dat het ,,omslagpunt nadert’’ en een algemeen verbod, bijvoorbeeld in combinatie met gecontroleerde vuurwerkshows in gemeenten, binnen enkele jaren op voldoende steun kan rekenen.

De Leeuwarder burgemeester Sybrand Buma benadrukt dat dit eventuele verbod in de eerste plaats een landelijke vraag is. Wat daar uitkomt ,,wachten we af’’, zegt hij.

De jaarwisseling was in zijn eigen gemeente beheersbaar, stelt Buma, maar hij vindt de inzet die nodig is buitenproportioneel. ,,Dat gaat ook ten koste van de inzet op andere momenten.’’

'Elke schade te veel'

De gemeente Leeuwarden schat de vuurwerkschade met oud en nieuw op 5000 tot 6000 euro, een bedrag vergelijkbaar met een jaar geleden. Er werden onder meer enkele straatkolken opgeblazen en verkeersborden en prullenbakken vernield. Ook zijn er een stuk of tien bushokjes gesneuveld, die schade komt echter voor rekening van de bedrijven die de bushokjes huren voor reclameuitingen.

De politie werd verder geconfronteerd met enkele vechtpartijen en vernielingen. ,,Oud en nieuw is een feest met mensen die elkaar een gelukkig nieuwjaar wensen, wat daar tegenin gaat is eigenlijk per definitie fout’’, aldus Buma. Zelf ging hij tijdens de jaarwisseling mee op surveillance met de politie. ,,Ik ben onder de indruk van hun professionaliteit, elke oproep waar ze op afgaan, je weet nooit wat je aantreft. Of iemand meewerkt of niet.’’

Zijn ambtscollega Van der Zwan deelde op Twitter donderdag een afbeelding van een verkeersbord dat aan flarden geschoten was door zwaar illegaal vuurwerk. ,,Dat is levensgevaarlijk. Je moet er niet aan denken dat daar mensen bij staan. De Friese politie is al ver voor oud en nieuw bezig dat op de sporen.’’

Evaluatie

De schade door zwaar vuurwerk aan borden en vuilnisbakken wordt door Heerenveen na een eerste ronde ook geschat op 5000 euro. ,,Dat is relatief gezien nog laag.’’

De jaarwisseling wordt door de gemeenten nog geëvalueerd binnen de driehoek en door de burgemeesters van Noord-Nederlandse gemeenten. Dan worden ook de politie-inzet en de omgang met carbidschieten besproken.

https://www.lc.nl/friesland/Ook-bek...-af-De-daders-lopen-lachend-weg-25196650.html

Maar ik snap nog steeds niet dat mensen denken dat een rotje hetzelfde is als een cobra. Als ik een rotje naar een agent zou gooien zou hij mij uitlachen en in de boeien slaan.

Ja net als de bekogeling an sich,nee dan pakken ze wel klinkers of nog veel erger,molotov cocktails..

Back
Bovenaan