Ontheffing oud en nieuw met behulp van een schietbedrijf.

Een idee die al door meerdere schietbedrijven genoemd is als alternatief en volledig legaal.
De regeling voor het bedrijfsmatig ontbranden van vuurwerk zegt:
“assistenten: personen die onder verantwoordelijkheid van de toepasser meewerken aan het vuurwerkevenement en onder toezicht van de afsteker staan”

Het afsteken van vuurwerk mag 100% gebeuren door een persoon (18+) die geen certificaat heeft.

Cirkeltje van 60 meter, buiten die cirkel een tent, BBQ en koude drankjes. Klinkt als een freakmeeting op professioneel niveau.
Hi Pietje, inmiddels wordt dit tot ontbranding brengen door de “assistenten” meermaals bevestigd. Tot mijn verbazing.

Het is voor mij jaren geleden dat ik die theorie heb gezien, maar ook als ik nu online zoek kom ik dit nergens tegen. Kan iemand mij wijzen op de meest recente voorschriften? Hobeon en ILT vinden namelijk wat anders.

Don’t get me wrong, ik heb jullie hoog zitten. Maar we snappen ook dat praktische invulling en officiële regels niet altijd 100% gelijk zijn aan elkaar. Dus ik leer graag.

Sorry als ik de verkeerde benaming heb gebruikt. Ik zelf heb ook geen papieren en wil ook niet de indruk wekken! Ik ben gewoon liefhebber die regelmatig bij shows helpt. En daar ook regelmatig vuurwerk heb afgestoken
( verschillende bedrijven)

Ik doelde meer op dat een burgemeester evt het kan zien als als een evenement ipv een simpel showtje met wat liefhebbers. En dan komen er ineens hele andere voorwaarden erbij kijken en tevens ook kosten ed, en dan zal jijzelf als organisatie snel al denken laat maar zitten.

Zie nu de situatie in Zoetermeer, waarbij de burgemeester gewoon zegt
' ik geef geen toestemming meer '

Ze gaan het je gewoon zo moeilijk mogelijk maken, helaas!
Bij ons in de gemeente is het tot 100 man een vuurwerkontheffing. Erboven wordt het een evenementenvergunning en komt er veel meer bij kijken..

Hi Pietje, inmiddels wordt dit tot ontbranding brengen door de “assistenten” meermaals bevestigd. Tot mijn verbazing.

Het is voor mij jaren geleden dat ik die theorie heb gezien, maar ook als ik nu online zoek kom ik dit nergens tegen. Kan iemand mij wijzen op de meest recente voorschriften? Hobeon en ILT vinden namelijk wat anders.

Don’t get me wrong, ik heb jullie hoog zitten. Maar we snappen ook dat praktische invulling en officiële regels niet altijd 100% gelijk zijn aan elkaar. Dus ik leer graag.
Het is altijd al zo gegaan. Er zijn echt 100erden shows door assistenten met of onder toezicht van de beziger geschoten waar diverse controle diensten bij stonden.

Bedenk maar eens de vele demo's en shows die met de hand geschoten zijn op meerdere posities. Dat is echt niet met meerdere certificaathouders geweest.

ILT bemoeit (moet) zich alleen met de artikelen en het vervoer en hebben niks te maken met de regels van het ontbranden. Al pretenderen ze dat wel. De certificaat uitgevers snap ik ook wel want dan levert het minder cursussen op.

Ik persoonlijk denk dat dit hele idee pas volgend jaar potentie heeft aangezien de meeste gewoon in de straat gaan staan zoals alle jaren. Afhankelijk van hoe dat gaat gaan liefhebbers andere opties onderzoeken.

Dit wordt natuurlijk niet door de meeste toegegeven op het forum maar dat is logisch.

Mooi idee en hoop voor iedereen die hier interesse in heeft dat het gaat lukken.

Voor mezelf zal ik nooit aan zoiets mee doen, oud en nieuw hoort in de straat met je familie en vrienden en niet ergens op een veldje. Maar dat is puur persoonlijk natuurlijk. Iig veel succes met alles en hopen dat het wat wordt.

Het is altijd al zo gegaan. Er zijn echt 100erden shows door assistenten met of onder toezicht van de beziger geschoten waar diverse controle diensten bij stonden.

Bedenk maar eens de vele demo's en shows die met de hand geschoten zijn op meerdere posities. Dat is echt niet met meerdere certificaathouders geweest.

ILT bemoeit (moet) zich alleen met de artikelen en het vervoer en hebben niks te maken met de regels van het ontbranden. Al pretenderen ze dat wel. De certificaat uitgevers snap ik ook wel want dan levert het minder cursussen op.

Ik persoonlijk denk dat dit hele idee pas volgend jaar potentie heeft aangezien de meeste gewoon in de straat gaan staan zoals alle jaren. Afhankelijk van hoe dat gaat gaan liefhebbers andere opties onderzoeken.

Dit wordt natuurlijk niet door de meeste toegegeven op het forum maar dat is logisch.
I know, vandaar ook m’n laatste zin: praktijk vs theorie. Als iemand daar naar kan verwijzen zou ik dat waarderen.

Excuses voor de slightly off topic.

Vanuit mij NOG geen interesse. Dit jaar zal sowieso normaal afsteken worden, en ik verwacht het jaar erop ook. Hopelijk zonder al teveel gedoe en enigszins comfortabel.

Mocht de sociale druk dermate toenemen (lees: het uitsterfbeleid doet z’n werk) dan is er wel interesse.

Back
Bovenaan