Ongelukken illegaal vuurwerk vergelijkbaar met oorlogstrauma.

densta

VWC lid
Dokters zien steeds ernstiger verwondingen die zijn ontstaan door het onverwacht exploderen van illegaal vuurwerk.

Het letsel dat dergelijke knallen aanrichten is te vergelijken met oorlogstrauma. Zeker kinderen moeten op de Spoedeisende Hulp dan ook behandeld worden alsof ze een oorlogsslachtoffer zijn.

Dat schrijven chirurgen van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam vrijdag in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

De artsen beschrijven de behandeling van een jongetje van zeven jaar dat op straat illegaal vuurwerk vond, dat in zijn hand ontplofte. Het kind miste daardoor niet alleen zijn halve hand, maar bleek ook een darmperforatie te hebben die van buitenaf niet zichtbaar was. Een darmperforatie is dodelijk als die niet snel wordt behandeld.
Schokgolf

Volgens de chirurgen is modern illegaal vuurwerk zo zwaar dat een ontploffing voor een schokgolf zorgt. Zo'n schokgolf kan organen in het lichaam beschadigen. Juist bij kinderen is dergelijk letsel moeilijk vast te stellen, maar een goede aanwijzing is dat er dan meestal wel een schaafwond of een ander wondje op de buik te vinden is.

In zo'n 40 procent van de gevallen hebben vuurwerkslachtoffers met zo'n buikwond ook inwendig letsel, aldus de artsen. Extra alertheid is daarom geboden.

Vorig jaar moesten 62 vuurwerkslachtoffers geopereerd worden. Van hen was ruim de helft jonger dan zeventien jaar. Zeven kinderen waren niet alleen zwaargewond aan hun handen, maar hadden ook inwendig letsel.

Bron: http://mobiel.nu.nl/gezondheid/3641...vuurwerk-vergelijkbaar-met-oorlogstrauma.html

Triest om te lezen, oa om blindgangers, die wij als kind allemaal wel eens opgeraapt hebben. Feit blijft dat het spul, steeds zwaarder wordt en een flinke nitraat al forse schade kan geven bij kinderen....trap blindgangers ALTIJD kapot of in een put en ruim je rotzooi op na het afsteken!!!!!!!! een kind ziet niet het verschil tussen een rotje of een nitraat!

Verder lopen steeds jongere kinderen rond met vuurwerk waar ik vroeger rode oren van kreeg. De sociale controle is weg, geld verdienen staat voorop, ook voor veel kleine straathandelaren. Daarom lopen veel jongeren naar mijn mening met veel te zwaar vuurwerk zonder de risico's te kennen of in te kunnen schatten!
Een nitraat is tegenwoordig al niet een meer cool, nee het moet zwaarder en dan heb ik het over 10 jarigen!!!

Nu snappen de mensen hier misschien waar het begrip "vuurwerk met de kracht van een handgranaat" vandaan komt..

Toch wel blij dat ze er bij vermelden dat het om illegaal vuurwerk gaat, anders denkt half Nederland weer dat het om astronauten gaat...

Vind het ook de verantwoordelijkheid van de ouders, mijn ouders wisten hoe ik was met vuurwerk en daarom mocht ik de eersten twee dagen(of het moest regenen)niet verder spelen dan de straat.
Zodat ze wisten dat ik niet ging zoeken, en dat de veegwagen was geweest.
Toen vervloekten ik mijn ouders,nu begrijp ik ze wel. Kleine beperking voor groten ongelukken te voorkomen.

Back
Bovenaan