Omgaan met angst bij de hond

dennis-pyro

VWC lid
ZEVENBERGEN - De Vets & Pets Klinieken beleggen deze maand drie bijeenkomsten over hoe met huisdieren om te gaan als buiten vuurwerk knalt.

hond_2188435h.jpg

Dierenkliniek Tussen Mark en Amer, met een vestiging in Zevenbergen, houdt de informatieve avond op donderdag 24 november in de dierenkliniek in Hooge Zwaluwe.

De avond start om 19.45 uur met een lezing van anderhalf uur. Daarna kunnen vragen worden gesteld. Het bijwonen van de avond kost 10 euro.

Veel honden in de aanloop naar de jaarwisseling vertonen nerveus gedrag en durven bij vuurwerk de straat niet meer op. Als in de nieuwjaarsnacht het vuurwerk in alle hevigheid losbarst, weten de meeste dieren niet meer waar ze het zoeken moeten.

Daarom houden de Vets & Pets Klinieken deze avonden. Ze zijn opgezet door twee hondengedragstherapeuten en een kattengedragstherapeut.

Aan de orde komt hoe angsten ontstaan en hoe angstig gedrag kan worden herkend. Daarnaast wordt uitgelegd hoe met angst moet worden omgegaan.

Gelukkig zijn de knallers hier minder hard als in de buurlanden anders hadden de huisdieren er zeker meer last van.
Ik hou altijd rekening met de honden als ze uitgelaten worden.

Ik adviseer mensen hun huisdieren op een kamer te doen met wat muziek en gesloten ramen en gordijnen gesloten zodat ze het minder goed horen.

Wij krijgen misschien ook een hond.
En dan zet ik als die nog jong is mijn vuurwerkfilmpjes gewoon hard aan die ik aan het kijken ben.
Raakt hij ook gewend eraan. En aan het begin veel met hem wandelen dat hij aan harde geluiden went!

Goede educatie help je ook het baasje mee. Merk namelijk nog wel eens dat baasjes zelf flink wat angst/onrust/opwinding hebben. Dit dragen ze duidelijk over op het beestje.

Hopen dat mensen baat hebben bij het vertrouwd raken van knallen. Dan hebben honden er ook baat bij.

Het beste is om de hond naar buiten te brengen met oud en nieuw.
Dan ervaart hij hoe het is en zal hij de volgende keer niet bang zijn.
Spreek uit ervaring.

Ligt gewoon aan de mensen,die de hond opvoeden of hij bang is of niet.Die van ons krijgt nooit aandacht,als zei ergens bang voor is en is dus ook niet meer bang voor vuurwerk.Ze gaat er juist op af en mag wel opassen dat het straks geen hotdog is.:p

Mijn kat ligt op 31-12 in de wasmand met 10 handdoeken over zich heen!
Die ligt de hele dag te slapen en is half doof..
Bakje water ernaast en wat brokjes. Voor onze kat is het volgens mij ook een feestdag op z'n eigen manier :)

Mijn kat ligt op 31-12 in de wasmand met 10 handdoeken over zich heen!
Die ligt de hele dag te slapen en is half doof..
Bakje water ernaast en wat brokjes. Voor onze kat is het volgens mij ook een feestdag op z'n eigen manier :)

Goed dat je het zegt.
De kat hier krijgt ook zijn eigen ruimte. Hij gaat graag in de kast liggen. Dan zetten wij zijn eten en drinken in de buurt. En na 2 uur loopt hij weer vrolijk rond.

Hoe lang duurt het voor jouw kat weer rond loopt?

Hoe doen jullie dat met katten die naar buiten gaan?
Zelf laat ik mijn 2 katten altijd vanaf 29 December tot 2 Januari niet naar buiten.

Wij hebben een soort zelfde hond als mijn opa, onze hond (Dwerg Pincher) is helemaal niet bang van vuurwerk, of klappen o.i.d.
Alleen hele harde dichtbij, maar dit komt (bijna) nooit voor.
Je moet zelf geen angste hebben van de knallen wat het beestje voelt dit.
Als hij bang is, reageer normaal en breng hem naar je toe, en niet gaan aaien en knuffelen en zeg aahh, stil maar.
Reageer niet teveel op de knallen, en laat desnoods je hond even in de achtertuin zodat hij eventjes zijn dingetje kan doen.
Als we om 12 uur buiten staan, neemt mijn moeder hem altijd mee naar buiten, en houd ze hem in de hand, hij vind dit hardstikke leuk en het lijkt alsof hij zijn ogen uitkijkt!
Dus succes met je hond!

Back
Bovenaan