ROTTERDAM - Het ongelooflijke is gebeurd. Richard Visser, zevenvoudig winnaar van de AD's Nationale Oliebollentest, zit er dit jaar niet bij. Althans, niet bij de eerste tien. ''Dat past helemaal in dit rampjaar.'' zegt de onttroonde bollenbakker.
Deze rommel kan ik mijn klanten niet meegeven
RICHARD VISSERHet afgelopen jaar werden Richards ouders overvallen. Ervan doordrongen dat de, nimmer gepakte overvallers, het wellicht op Visser zelf hadden voorzien, begon een maandelange zoektocht naar een nieuwe woning voor hem en zijn gezin.
Als een nieuwe woning eindelijk gevonden is, valt ook de verbouwing nog in het water. Zodra Richard de boel eindelijk op de rails heeft, en zelfs aan vakantie durft te denken, overlijdt plots zijn vader. ''Het liefst zou ik het bijltje erbij neergooien,'' zegt de aangeslagen Visser tegen het AD.
Geen einde aan de treurnis
Zodra het oliebollenseizoen aanbreekt, lijkt aan de treurnis van Visser echter geen einde te komen. Onverlaten proberen zijn kraam in Rotterdam in brand te steken. Een oplettende politieagent weet erger ternauwernood te voorkomen. Gespannen vraagt de oliebollenkoning zich af: ''Wanneer houdt dit allemaal op?''
Dit jaar lijkt het niet meer te lukken. Als klap op de vuurpijl blijkt Richard zijn bollen dit jaar niet op niveau te krijgen. ''De bloem is niet goed. Zo kan ik niet werken!'' Gefrustreerd gooit hij zijn kraam zelfs even op slot. ''Deze rotzooi kan ik mijn klanten niet meegeven. Het wordt te veel voor één mens.''
Nu de uitslag van de test binnen is, weet Visser zijn verlies evenwel goed te relativeren. ,,Het leven gaat door. Volgend jaar nieuwe kansen.'' Zijn opvolger wenst hij sterkte, of zoals het spreekwoord zegt: De koning is dood, leve de koning!
De uitslag van AD's Nationale Oliebollentest 2010 vindt u morgen in het Algemeen Dagblad én op AD.nl
ad.nl