Offensief vuurwerkbranche: ‘domme knal’ moet binnen vijf jaar weg zijn

We agree to disagree I gues :biertje:

Ik heb er heel erg moeite mee om telkens een stukje van onze passie op te geven om de wolven van onze rug te houden. Liever zou ik het zien dat we samen een hek om onze passie heen zouden bouwen. Die compromissen hebben het er voor ons niet beter op gemaakt denk ik.

Ik zou liever zien dat de BPN een offensief zou inzetten waarin ze benadrukken dat het vuurwerk op de Nederlandse markt aan QC eisen onderworpen is en volkomen veilig is bij juist gebruik. Misschien de verschillen benadrukken tussen F4 knallers en Nederlandse compounds ofzo, voor ons zijn die verschillen duidelijk maar voor de mensen die niet met vuurwerk bezig zijn niet.

Of misschien de europese regelgeving er meer bij betrekken? Op europees gebied mag er veel meer dan er bij ons mag namelijk, dat is natuurlijk een vreemde situatie.

Agree. Het probleem is dat veel mensen totaal geen idee hebben van de verschillende categorieën vuurwerk en daar ook niet geïnteresseerd in zijn. Ze willen gewoon van “de knallen” af. De politie denkt illegale knallers beter te kunnen opsporen wanneer de legale verboden zijn, maar we weten allemaal dat dat onzin is. Nu is helaas alleen siervuurwerk toegestaan en de rest verboden, maar dat is wel zo makkelijk uit te leggen aan de gemiddelde Nederlander. Ook is het duidelijk de laatst mogelijke stap, op een totaalverbod na.

Vuurwerk afsteken moet voor iedereen die dat wil, betaalbaar zijn.
Als je alleen nog maar cakeboxen toestaat, kunnen veel mensen die al niet meer betalen, het wordt zo een luxe produkt.
Ik zag vorig jaar al compounds van 300€ staan. Zo moet de traditie uit oogpunt van "vuurwerk voor jong en oud, arm en rijk" niet bedoeld zijn toch ?
En bij vuurwerk hóren gewoon knallers, babypijlen, mortiertjes, romeinse kaarsen en ratelmatten. Je gaat toch ook niet om klimaatredenen autos, brommers verbieden om alleen e-bikes en normale fietsen over te laten houden voor een "betere samenleving".
Maw onze hobby heeft tientallen jaren een breed aspect aan produkten gehad; ieder onderdeeltje wat eruit wordt gehaald, wordt opgevat als "afpakken" en als een beperking, inkrimping, en als het zo door gaat zelfs verdwijnen van onze mooie hobby.
Mensen willen zoals vanaf vroeger toch altijd knallen, vooral met hun kids. Is traditie toch. Dan kopen ze wel knallers in het buitenland, of via via, de ondergrondse handel die bij verboden alleen maar groeit en groeit.

Het heeft helemaal geen zin om vuurwerkhaters tegemoet te komen want die hebben 1 doel en dat is het zelf afsteken van consumentenvuurwerk de nek om te draaien.

Zijn al vele soorten vuurwerk uit de schappen gehaald, zoals Romeinse kaarsen, babypijltjes,vuurpijlen, knalvuurwerk en singleshots en let maar op, straks vallen ze weer over andere soorten vuurwerk, net zo lang dat er niets meer over blijft.

Die vuurwerkhaters kunnen niet eens onderscheid maken tussen zwaar illegaal vuurwerk wat grotendeels voor alle ellende zorgt en consumentenvuurwerk.

Als dit zo op deze voet verder gaat dan is er over 5 jaar helemaal geen vuurwerk meer met oud&nieuw.
Vele gemeentes hebben al een verbod op vuurwerk ingesteld, sommige gaan al over op lichtshows en je zult zien dat dit straks door alle andere gemeentes overgenomen gaat worden.

Ik vind een lichtshow niets te maken hebben met oud&nieuw, als ik laserstralen wil zien dan ga ik wel naar een concert van een popartiest.

Hij kan zich er zelfs ‘een beetje boos’ om maken. ,,Met de constante discussie over vuurwerk en een verbod erop wordt voorbijgegaan aan het gevoel van meer dan tien miljoen Nederlanders, die de vuurwerktraditie koesteren. Ik moet er zelf niet aan denken dat ik met oud en nieuw omhoog kijk en het alleen maar donker zou zijn.”

Inderdaad, was afgelopen oud&nieuw wel raar dat er amper wat vuurwerk de lucht in ging.

Gaat niet alleen om het afsteken van vuurwerk maar het hele ritueel er omheen, van het doorbladeren van verschillende vuurwerkfolders, het invullen van bestellijstjes, ophalen van vuurwerk, het gekochte vuurwerk grondig inspecteren, het luchtje wat aan vuurwerk zit en het afsteken ervan.

Vanaf 2013 komt ook het over de grens kopen van vuurwerk erbij.

En mijn kinderen vinden het ook prachtig dus dat hoort er nu ook bij.

In Duitsland lachen ze ons beleid uit. Loop daar de Lidl of Aldi in en er liggen rotjes, strijkers, pijlen, romeinse kaarsen en single shots :frusty:
Maar goed het wietbeleid is in Duitsland inmiddels ook al vooruitstrevender aan het worden dan hier. Nederland het land van regeltjes en verboden.

Dit jaar zijn voor het eerst knaluurwerk, vuurpijlen en zogenaamde single shots - buisjes waaruit een lichtkogel schiet - verboden. Leo Groeneveld, voorzitter Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, hoopt dat dat het begin van een trend is die door álle vuurwerkliefhebbers wordt omarmd. De branche wil de komende jaren extra nadruk leggen op veilig siervuurwerk.

Bijvoorbeeld met campagnes hoopt Groeneveld dat over vijf jaar oud en nieuw nog louter draait om siervuurwerk. Om dat te bewerkstelligen wordt ingezet op marketing op vuurwerkwebsites. ,,Op oudejaarsavond draait het niet om de domme knal”, zegt hij.

Ik vind als vuurwerkliefhebber het toch wel zorgwekkend wat de heer Groeneveld hier zegt. Als je zo tussen de regels door leest sta ik er niet raar van te kijken als er nog meer producten zullen verdwijnen. Ik lees dan ook nergens dat ze de effecten van alle verboden dit jaar eens willen onderzoeken want ze gaan hierin wel heel makkelijk in mee.

Back
Bovenaan